8 مدل سنسور دزدگیر اماکن

صادق سمامی
صادق سمامی
انواع سنسور دزدگیر اماکن

فهرست مطالب

حفاظت از امنیت اماکن یک امر بسیار ضروری و مهم است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، به راحتی میتوانیم از دستگاه های دزدگیر برای آن استفاده کنیم. دزدگیرها با تشخیص هرگونه حرکت مشکوک، سریعا به مالک یا نگهبان خبر میدهند تا اقدامات لازم را انجام دهند. دزدگیرها برای تشخیص فعالیت های غیر معمول، از سنسور استفاده میکنند. سنسور دزدگیر یکی از مهترین اجزای هر دزدگیر به حساب می‌آید. در واقع انواع سنسور دزدگیر برای این ساخته شده‌اند که به راحتی رفتارهایی مانند حرکت، صدا، لرزش، دود و … را تشخیص داده و در صورت نیاز به سیستم دزدگیر اطلاع دهند.

کاربرد انواع سنسور دزدگیر اماکن چیست؟

سنسور های مختلف قطعا کاربردهای مختلفی دارند و باید در جای مخصوص خودشان استفاده شوند. برای اینکه به راحتی بتوانید با هر نوع سنسور و کاربرد آنها آشنا شوید، ما آنها را به صورت جداگانه و البته کاملا ساده توضیح داده‌ایم. در کنار معرفی هر سنسور کاربرد آن را نیز به شما خواهیم گفت تا راحت تر بتوانید سنسورهای مورد نیازتان را انتخاب کنید.

 

سنسور حرکتی ( PIR )

سنسور های حرکتی PIR (Passive Inferared) در واقع یکی از پرکاربردترین سنسورهای دزدگیر اماکن است. این سنسور بر اساس فرستادن امواج مادون قرمز و پایش آن کار میکند. به این صورت که اگر انسان یا حیوان ( موجود گرمسیر ) وارد محدوده ی این سنسور شود، سنسور حرکتی آن را تشخیص داده و به دزدگیر اطلاع میدهد. به این سنسور اصطلاحا چشمی هم گفته میشود.

این سنسور دارای دو نوع معمولی و وزنی است. که در نوع معمولی انسان و حیوانات مثل سگ و گربه را تشخیص میدهد که ممکن است در صورت داشتن حیوان خانگی، برای این سنسور تداخلی ایجاد شود. اما در نوع وزنی این سنسور دیگر حیوانان که بدن کوچک تری دارند نادیده گرفته میشود و سیستم به درستی کار خواهد کرد.

 

سنسور مغناطیسی ( Magnet Sensor )

حسگر های مغناطیسی در واقع با استفاده از یک میدان مغناطیسی ( دو آهنربا = مگنت ) و برق، یک پیوستگی در میدان مغناطیسی را پایش میکنند. و وقتی دو آهنربا از هم جدا شوند ( میدان مغناطیسی برهم بخورد ) این سنسور سریعا به دزدگیر اعلام میکند و سیستم دزدگیر فعال میشود. از سنسور مغناطیسی بیشتر برای نظارت بر درب و پنجره ها استفاده میشود.

 

سنسور شعاعی ( Beam Detector )

بیم های خطی، فنسی و میله ای

سنسور بیم خطی یا همان سنسور شعاعی یکی از رایج ترین سنسورها برای فضاهای بزرگ و پایش رفت و آمد هستند. این سنسور دزدگیر در واقع با استفاده از شعاع نوری که معمولا نور مادون قرمز ( Inferared ) است برای تشخیص حرکت استفاده میکند. این سنسورها شامل یک فرستنده و یک گیرنده‌ی نوری هستند که در دو طرف محل مورد نظر قرار می‌گیرند و یک خط یا شعاع نوری بین آنها برقرار میشود. و در صورتی که فرد یا یک شی این پرتو نوری را قطع کند، سیستم دزدگیر فعال خواهد شد.

بیم های خطی دارای سیستم عملکرد خاصی هستند و انواع مختلفی دارند. البته نکات مختلفی نیز برای انتخاب آنها وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با سنسور بیم خطی حتما به مقاله ی « سنسور بیم خطی و نوع عملکرد » سری بزنید.

 

سنسور شوک ( Shock Sensor )

سنسورهای شوک در واقع بیشتر برای تشخیص صدای بلندی مانند شکستن شیشه ی پنجره یا درب طراحی شده اند. این سنسورها صداها را با فرکانس ها مختلف تشخیص میدهند. و در صورتی که این نوع سنسور صدای شکستن درب یا پنجره را تشخیص دهد، سیستم دزدگیر فعال میشود.

 

سنسور مایکروویو ( Microwave sensor )

این سنسور ها با استفاده از امواج رادیویی میکروویو کار میکنند. به این صورت که سنسور امواج میکروویو را در محیط پخش میکند و سپس انعکاس آنها را دریافت میکند. و اگر در محدوده‌ی که امواج میکروویو وجود دارد حرکتی انجام شود، در واقع این امواج با تغییر به گیرنده میرسند و همین باعث میشود تا سنسور سیستم دزدگیر را فعال کند.

 

سنسور فشاری ( Pressure Sensor )

سنسور های فشاری در سیستم های دزدگیر، سنسورهایی هستند که بر روی کف زمین استفاده میشوند و رفت و آمد را بر اساس فشار وزنی که بر روی آنها وارد میشود می‌سنجند. از این سنسور ها در کف زمین یا پله ها میتوان استفاده کرد. زمانی که بر روی این سنسور ها فشاری وارد شود، این سنسور ها سیستم دزدگیر را فعال میکنند. البته میزان فشار و وزنی که سنسور های فشاری به آنها حساس هستند قابل تنظیم است. یعنی اگر حیوان خانگی دارید میتوانید سنسور را برای وزن های بالای 30 کیلوگرم فعال کنید تا با اختلالی مواجه نشود.

 

سنسور دود و دما ( Smoke Detector )

در واقع سنسورهای دود و دما جز سنسورهای دزدگیر به حساب نمی‌آیند. اما از آنجایی که پنل‌های دزدگیر میتوانند از این سنسورها پشتیبانی کنند و با هشدار های به موقع، از خسارت بیشتر جلوگیری کنند. همواره همراه سیستم دزدگیر و سنسورهای مختلف این سنسورها نیز معرفی میشوند.

این سنسور ها دما یا غلظت دود را تشخیص میدهند و با افزایش دما یا غلظت دود، سیستم دزدگیر را فعال میکنند.

 

سنسور های تصویری ( Image Sensor )

سنسورهای تصویری با استفاده از دوربین به پایش محیط میپردازند. و البته این دوربین ها میتوانند به عنوان سیستم دوربین امنیتی هم باشند و مانیتور شوند. اما اصل کار اینجاست که این دوربین ها با تشخیص حرکت یا تغییر در تصویر سیستم دزدگیر را فعال میکنند. و حتی میتوانند برایتان تصاویر را ضبط کنند.

 

جمع بندی

سلکوسیستم در این مقاله انواع سنسور دزدگیر اماکن را مورد بررسی قرار داده و عملکرد و کاربرد آنها را به اختصار توضیح داده است. در این مطلب با سنسور های حرکتی، مغناطیسی، بیم خطی، شوک، امواج میکروویو، فشاری، دود، دما و تصویری آشنا شدیم. که هرکدام از این سنسور ها برای شرایط و کاربردی خاص طراحی شده اند. انتخاب بهترین سنسور و ساختن یک سیستم دزدگیر مناسب با شناخت محیط، آشنایی با سنسورها و البته مشاوره با یک متخصص بسیار ساده خواهد بود.

مشاوران سلکوسیستم همیشه برای راهنمایی در حوزه‌ی انتخاب تجهیزات دزدگیر و دوربین‌های مداربسته آماده‌ی پاسخگویی به شما هستند. پس اگه نیاز به راهنمایی دارید، زیر همین مطلب بپرسید یا با شماره های موجود در سایت، با مشاوران ما ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس پنل دزدگیر در کنار کنتاکتور سه فاز و رله دزدگیر
آموزش دزدگیر

کنتاکتور دزدگیر اماکن

شاید شما هم برای خانه یا محل کار خودتان دزدگیر اماکن نصب کرده باشید و موقع خرید فروشنده به شما

تریگر های تلفن کننده G1
آموزش دزدگیر

تریگر های تلفن کننده G1

تلفن کننده G1 یکی از با کیفیت ترین تلفن کننده های موجود در بازار است که در اکثر مواقع تنها

لوگو برند سلکو