نصب چشمی دزدگیر اماکن؛ 11 نکته مهم

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
نصب چشمی دزدگیر اماکن

نصب چشمی دزدگیر یکی از مهمترین بخش های نصب دزدگیر اماکن به حساب می آید که نیازمند رعایت نکاتی است که باعث میشود بهترین عملکرد را در سیستم دزدگیر داشته باشیم داشته باشیم. ما در این مقاله به نکات مهم در نصب دزدگیر اماکن خواهیم پرداخت تا با استفاده از آن نصب چشمی برایتان ساده شود.

بیشتر نکات این مقاله به صورت کلی گفته شده است و پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید چشمی وزنی نصب کنید بعد از آموزش های این مطلب به سراغ مقاله ی « نصب چشمی وزنی » بروید تا نکات اختصاصی نصب سنسور حرکتی وزنی را به خوبی یاد بگیرید.

سیم در نصب چشمی دزدگیر

سیم تلفن 4 زوج

در نصب چشمی دزدگیر با توجه به اینکه حداقل 3 ترمینال زوج برای نصب سیم های وجود دارد، حتما باید از سیم هایی که دارای سه زوج یا همان 6 رشته هستند استفاده کنید. اما پیشنهاد میکنم علاوه بر اتصال سیم به ترمینال های آلارم و تغذیه و حتی تمپر، یک زوج سیم دیگر برای مواقعی داشته باشید که یکی از سیم ها در طول مسیر دچار مشکل شوند.

پس میتوانید از سیم های تلفن 4 زوج با 8 رشته سیم استفاده کنید. یک زوج سیم اضافی در یک کابل، فضای زیادی را نمیگیرد و هزینه ی زیادی هم ندارد، اما در مواقع ضروری میتواند به دادتان برسد و شما را از شر سیم کشی دوباره رها کند.

نصب سری سنسور حرکتی

 

ممکن است بخواهید از چند چشمی برای سیستم دزدگیرتان استفاده کنید اما تعداد زون هایی در اختیار دارید به تعداد چشمی هایتان نیست. برای اینکار کافی است که ترمینال آلارم چشمی ها را به صورت سری به هم وصل کرده و دو طرف ابتدا و انتهای کل این مدار سری را به زون پنل دزدگیر متصل کنید. در این حالت اگر هر کدام از سنسور ها متوجه حرکتی شوند، سیستم دزدگیر فعال میشود.

تصویر زیر نحوه ی اتصال سری چشمی دزدگیر را به سادگی نشان میدهد.

اطلاعات فنی بیشتر در مورد نصب سری چشمی ها را میتوانید در مطلب « سری کردن چشمی دزدگیر » بخوانید.

سری کردن چشمی دزدگیر

نصب موازی چشمی دزدگیر

 

یکی از دلایلی که چشمی ها را به صورت موازی نصب میکنند، عدم استفاده از چشمی وزنی است. چشمی ها به صورت موازی به شکل زیر به هم وصل میشوند، که نشان میدهد زمانی که دو یا چند چشمی را به صورت موازی نصب کنیم، زمانی دزدگیر فعال میشود که همه ی چشمی ها، یک حرکت را تشخیص بدهند.

اگر میخواهید عبور افراد با قد کوتاه مثل کودکان یا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه از معبری که فقط از کف آن میتوانند عبور کنند، به عنوان یک خطر شناخته نشود میتوانید از این نوع بستن سنسور ها استفاده کنید.

نکته: تنظیم کردن سنسور ها به صورت خیلی دقیق کار چندان ساده ای نیست. و پیشنهاد میکنیم اگر حیوان خانگی دارید حتما از چشمی های وزنی نصب کنید و خیال خودتان را راحت کنید.

نحوه موازی وصل کردن چند چشمی دزدگیر

ارتفاع نصب چشمی دزدگیر چقدر است؟

بهترین ارتفاع برای نصب چشمی بین 2.1 متر تا 2.3 متر است. این ارتفاع در واقع چشمی را از دسترسی راحت افراد دور میکند تا نتوانند آن را دستکاری کنند. و البته این ارتفاع آنقدر هم زیاد نیست که برد طولی چشمی در پایین ترین سطح دچار مشکل شود.

نکته: برای نصب چشمی وزنی حتما باید اون رو به صورت عمودی نصب کنیم تا سیستم تشخیص اجسام با وزن کم رو دچار اختلال نکنیم. اما در چشمی معمولی دزدگیر، اگر مجبور شدیم تا چشمی رو در ارتفاع بالاتری نصب کنیم، میتونیم کمی به چشمی زاویه بدیم. البته باید توجه کنید که سطح پوشش دهی ممکن است کم بشود، پس بهتر است این کار به اندازه انجام شود.

ارتفاع نصب سنسور چشمی دزدگیر

چشمی را در گوشه یا کنج دیوار نصب کنید

نصب چشمی در وسط یک دیوار با توجه به اینکه زاویه پوشش دهی اکثر چشمی ها حدود 90 تا 110 درجه است باعث میشود تا مقدار زیادی از محیط تحت پوشش چشمی قرار نگیرد. به همین منظور نصب چشمی در کنج دیوار باعث میشه تا بهترین پوشش دهی رو داشته باشیم.

محل مناسب نصب چشمی دزدگیر

چشمی را در بالای وسایل گرمایش نصب نکنید

گرما همیشه میتواند یکی از چالش هایی باشد، که سیستم های الکترونیکی را  دچار اختلال میکند. تاثیر گرما علاوه بر لنز های سنسور چشمی، میتواند برد الکترونیکی و تمام تجهیزات روی آن تاثیر بگذارد. همین باعث میشود تا سیستم دچار اختلال بشود.

نکته: سنسور ها را در معرض آفتاب بهار و تابستان نیز نباید قرار بدهید زیرا همان تاثیر گرما را دارند.

 

سنسور حرکتی را مقابل نور شدید قرار ندهید

از آنجایی که سنسور های چشمی با استفاده از پرتو نوری مادون قرمز کار میکنند، تابش نور شدید مانند آفتاب یا لامپ هایی که در نزدیکی سنسور باشد، میتواند عملکرد آن سنسور را دچار اختلال بکند.

 

پایه های چشمی را محکم کنید

در اتصال پایه های چشمی دزدگیر به دیوار واقعا وسواس داشته باشد، تا چشمی به خوبی در سر جای خودش قرار بگیرد و به راحتی شل نشود. این کار باعث میشود تا با یک بار تنظیم زوایای چشمی، همه چیز تحت کنترلان باشد.

 

چشمی مناسب را برای نصب انتخاب کنید

با توجه به نکاتی که در مقاله ی « نصب دزدگیر اماکن » گفته شد، ابتدا باید از محیطی که قرار است در آن دزدگیر نصب شود، نقشه برداری کنید. این نقشه برداری به شما کمک میکند تا سنسور های مناسب را انتخاب کنید.

شما میتوانید از چشمی معمولی مانند چشمی پرو پارادوکس ( 476 )، چشمی 360 درجه و یا چشمی پرده ای استفاده کنید که شرایط نصب هرکدامشان را جداگانه توضیح میدهیم.

نصب چشمی 476 پارادوکس یا همان چشمی پرو

چشمی پرو 476 پارادوکس

برای نصب چشمی پرو پارادوکس کافی است تمام نکات گفته شده ی بالا را رعایت کنید و علاوه بر آن، این چشمی را در محلی مانند کنج اتاق قرار بدهید تا بیشتری پوشش دهی را داشته باشد. البته یادتان نرود آن را در ارتفاع مناسب نصب کنید. اما اگر مجبور شدید ارتفاع را کمی کم و زیاد کنید، حتما پیچ تنظیم ارتفاع را متناسب با ارتفاع نصب، تنظیم کنید.

نصب چشمی 360 درجه

چشمی 360 درجه دزدگیر اماکن

چشمی های 360 درجه در اکثر مواقع در قسمت سقف اماکن نصب میشوند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. این چشمی ها برای نصب در بالای راهرو هایی که با پارتیشن از هم جدا شده اند یا لابی هتل ها، بسیار فوق العاده هستند. در نصب این چشمی ها سعی کنید ارتفاع نصب را خیلی جدی بگیرید. زیرا اگر این چشمی را در فاصله ی خیلی زیادی نصب کنید، ممکن است عملکرد مطلوب را نداشته باشد.

نکته ی دومی که خیلی در این چشمی مهم است، تست کردن آن در شرایطی است که پوشش چشمی سر جایش قرار گرفته باشد. چشمی را به صورت باز تست نکنید، زیرا این چشمی با استفاده از پوشش لنزی که برای آن ساخته شده است، پرتو های مادون قرمز را پخش میکند.

نصب چشمی پرده ای

چشمی پرده ای پارادوکس دزدگیر اماکن

چشمی های پرده ای، دارای زاویه ی دید کمی هستند و نیمتوان از آنها در همه جا استفاده کرد. بهترین مکان برای نصب چشمی پرده ای، نصب آن در بالای درب و پنجره است.

در هنگام نصب چشمی پرده ای حواستان باشد که زاویه ی دید این چشمی توسط چارچوب درب و پنجره، پوشیده نشود. زیرا کوچکترین پوششی میتواند، عملکرد آن را به صفر برساند.

لنز ها را تمیز کنید

وقتی که چشمی های مربوط به دزدگیر اماکن را با خیال راحت نصب کردید نوبت آن است که لنز های اصلی و پوشش آن را تمیز کنید. شاید ساده به نظر برسد، اما این کار در عملکرد سنسور ها بسیار تاثیر گذار است و حتی در برخی موارد، کثیف بودن لنز ها باعث میشود تا سیستم دزدگیر اماکن دچار اشتباه و اختلال در عملکرد بشود.

چشمی ها را تست کنید

بعد از نصب چشمی های دزدگیر اماکن حتما آن را در فواصل مختلف تست کنید. این کار باعث میشود تا اگر اختلالی در عملکرد چشمی وجود داشته باشد، همان اول آن را برطرف کنید.

نتیجه گیری

نصب چشمی دزدگیر با توجه به نکاتی که گفته شد، کار چندان سختی نیست به شرطی که تمام این نکات را رعایت کنید. شاید برخی نکات خیلی ساده و پیش پا افتاده باشند، اما ما تمام آنها را در اینجا بیان کردیم تا موقع نصب بتوانید به عنوان یک دفترچه راهنما به آن مراجعه کنید و چیزی را از قلم نیاندازید.

با این حال اگر فکر میکنید در این مقاله به نکاتی اشاره نشده است، یا اینکه سوالی برایتان پیش آمده است، حتما در بخش نظرات از ما بپرسید تا در اسرع وقت، پاسخگویتان باشیم.

تجهیزات دزدگیر، شامل پنل دزدگیر، سنسورهای بیم خطی، چشمی، سنسور مگنت و آژیر
راهنمای انتخاب دزدگیر

راهنمای خرید دزدگیر منزل

دزدگیر منزل یکی از سیستم‌های امنیتی مهم برای حفاظت از اموال و افراد در برابر سرقت است. این سیستم امنیتی

دتکتور دود دزدگیر اماکن در میان دود
بررسی محصولات دزدگیر

بررسی دتکتور دود دزدگیر اماکن

دتکتور دود در واقع یکی از سنسورهای استفاده شده در دزدگیر اماکن است که می‌تواند در مواقع آتش سوزی سریعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجهیزات دزدگیر، شامل پنل دزدگیر، سنسورهای بیم خطی، چشمی، سنسور مگنت و آژیر
راهنمای انتخاب دزدگیر

راهنمای خرید دزدگیر منزل

دزدگیر منزل یکی از سیستم‌های امنیتی مهم برای حفاظت از اموال و افراد در برابر سرقت است. این سیستم امنیتی

دتکتور دود دزدگیر اماکن در میان دود
بررسی محصولات دزدگیر

بررسی دتکتور دود دزدگیر اماکن

دتکتور دود در واقع یکی از سنسورهای استفاده شده در دزدگیر اماکن است که می‌تواند در مواقع آتش سوزی سریعا

لوگو برند سلکو