سنسور حرکتی یا چشمی دزدگیر؛ معرفی 5 مدل برتر

صادق سمامی
صادق سمامی
سنسور های دزدگیر اماکن مدل های وزنی و معمولی

حفاظت از امنیت اماکنی مانند محل کار و زندگی، یکی از مهمترین دغدغه های امروزه برای همه ما به حساب می‌آید. استفاده از دزدگیر اماکن و سنسور های مختلف یکی از راه های حفظ امنیت است که قبلا به آن پرداخته ایم. در این مقاله قصد داریم تا سنسور حرکتی دزدگیر یا همان چشمی دزدگیر را مورد بررسی قرار دهیم و با انواع آن آشنا شویم.

سنسور حرکتی دزدگیر چیست؟

پاسخ دادن به این سوال میتواند خیلی ساده باشد؛ سنسوری که نسبت به حرکت ( افراد، اشیا و حیوانات ) حساس است و آنها را تشخیص میدهد. که البته اگر بخواهیم از این تعریف ساده بگذریم باید بگوییم که سنسور چشمی یکی از انواع سنسور های دزدگیر اماکن است که خودش انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها عملکرد متفاوتی با یکدیگر دارند. که در این مقاله مفصل به آن خواهیم پرداخت.

سنسور حرکتی یا چشمی دزدگیر چگونه کار میکند؟

سنسور حرکتی با توجه به انواع مختلفی که دارد، حرکت ها را در محیط کنترل میکند. در ادامه با چند مدل آن آشنا میشویم:

  1. سنسور حرکتی مادون قرمز؛ این نوع چشمی با استفاده از پرتو مادون قرمز کار میکند، که یکی از پر استفاده ترین سنسور های حرکتی در دزدگیر اماکن نیز به حساب می آید.
  2. سنسور حرکتی فراصوت؛ در این مورد با امواج آلتراسونیک کار میکنند و محیط را با امواج رفت و برگشتی کنترل میکنند.
  3. سنسور حرکتی ماکروویو؛ کنترل محیط با استفاده از امواج ماکروویو که کاربری خاص خودش را دارد.
  4. سنسور حرکتی ارتعاشی؛ یکی از سنسور های بسیار حساس است که حتی کوچکترین ارتعاش در محیط را تشخیص میدهد.

اما در این مقاله قصد داریم تا به پرکاربردترین سنسور حرکتی دزدگیر، یعنی سنسور مادون قرمز بپردازیم و بیشتر به آن آشنا شویم. پس در ادامه فقط راجب این نوع چشمی دزدگیر صحبت میکنیم.

سنسور حرکتی مادون قرمز چگونه کار میکند؟

این سنسور با استفاده از پرتو های فروسرخ یا همان مادون قرمز محیط را پیوسته کنترل میکند. این سنسور ها با تشخیص گرما بدن کار میکنند و اگر در زمان فعال بودنشان، فرد یا حیوانی از جلوی آن عبور کند آن را به عنوان یک تهدید میشناسد و دزدگیر را فعال میکند.

انواع چشمی دزدگیر

چشمی های دزدگیر اماکن در حالت کلی به دو نوع معمولی و وزنی تقسیم میشوند که هرکدام کاربرد خاصی دارند که در ادامه به آن میپردازیم.

سنسور حرکتی وزنی

سنسور های حرکتی وزنی این اماکن را به شما میدهند تا با وجود حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و یا حتی موش های انباری، بدون کوچکترین اختلالی، سیستم دزدگیر به کار خودش ادامه بدهد و به اصطلاح خطا نزند.

سنسور های وزنی با حساسیت های مختلفی وجود دارند که بعضی از آنها برای حیوانان کوچکی مانند موش کاربرد دارند و نمیتوان از آن برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه که بدن بزرگتری دارند استفاده کرد. و در خرید سنسور چشمی وزنی باید به آن توجه کنید.

خرید سنسور چشمی وزنی

اگر قرار است از سنسور چشمی برای مکان هایی استفاده کنید که در آن حیوانات خانگی یا حتی موش وجود دارد و میخواهید سیستم دزدگیر شما آنها را به عنوان یک تهدید تشخیص ندهد میتوانید به سراغ موارد زیر بروید.

چشمی وزنی 106

چشمی وزنی فضای داخلی حساسیت کوچک

چشمی وزنی 106 دزدگیر اماکن

این چشمی وزنی به راحتی فضایی به ابعاد 10 تا 12 متر رو پوشش میده. و قابلیت تشخیص وزن این سنسور بین 15 تا 25 کیلوگرم قابل تنظیم است. که البته باید بدونید این سنسور بر اساس وزن کار نمیکند و معیار اصلی اون برای تشخیص، بر اساس حجم است. که با توجه به اون، بر اساس استاندارد وزن در بازار معروف است.

و نکته ای که در خرید این وزنی وجود دارد، این است که باید بدانید از این سنسور بهتر است برای انباری یا جایی که ممکن از موجود کوچکی مانند موش وجود داشته باشد استفاده کنید. زیرا ممکن است در مواجه شدن با سگ و گربه که جسم بزرگتری دارند دچار مشکل شود. و برای فضایی که سگ و گربه در آن وجود دارد بهتر است به سراغ سنسور وزنی DG75 بروید.

سنسور حرکتی وزنی پارادوکس DG75

چشمی وزنی مخصوص فضای داخل ساختمان

چشمی وزنی DG75 پارادوکس

این چشمی وزنی یکی از چشمی های مخصوص فضای داخلی ساختمان است که با استفاده از دو سنسور، حرکت های محیط را کنترل میکند. این سنسور با پوشش دهی بیش از 7 متر و میزان حساسیت تا 40 کیلوگرم یکی از بهترین سنسور های حرکتی برای خانه هایی است که از حیوانات خانگی نگهداری میکنند.

سنسور حرکتی وزنی پارادوکس DG85

چشمی وزنی مخصوص فضای باز

چشمی وزنی DG85 پارادوکس

اگر قرار است برای فضای بیرون ساختمای یا همان فضای باز، از چشمی وزنی استفاده کنید، DG85 از برند پارادوکس میتواند بهترین گزینه ی مورد نظر در حال حاضر باشد. این چشمی وزنی با استفاده از دو سنسور بسیار قدرتمند فضای باز را کنترل میکند و با حساسیت تا 40 کیلوگرم نیز، مواردی مانند عبور حیوانات کوچک را به عنوان خطر در نظر نمیگرید.

پس میتوان گفت DG85 در حال حاضر بهترین گزینه برای کنترل حرکات در فضای باز به صورت وزنی است که میتوانید آن را بخرید.

نکته: این چشمی وزنی در بهترین حالت میتواند تا 15 متر را پوشش بدهد. پس اگر فضایی که قرار است آن را کنترل کنید بیش از این متراژ است، نیازی نیست تا دو عدد از این چشمی را بخرید. پیشنهاد ما این است که به سراغ خرید بیم های خطی که یکی دیگر از سنسور های دزدگیر اماکن به حساب می آیند، بروید.

برای دیدن سنسور های بیم خطی میتوانید به صفحه محصولات « بیم خطی » مراجعه کنید.

  • برای دیدن سایر سنسور های حرکتی وزنی بهتره به صفحه ی « چشمی وزنی دزدگیر » مراجعه کنید.

سنسور حرکتی معمولی

اما اگر در محیطی که قرار است از سنسور حرکتی استفاده کنید، حیوان خانگی یا موش وجود ندارد، نیاز نیست که به سراغ چشمی های وزنی بروید. میتوانید با استفاده از سنسور های معمولی، به بهترین شکل ممکن محیط مورد نظر را کنترل کنید. در ادامه چند مورد از بهترین چشمی های دزدگیر معرفی کرده ایم تا کار انتخابتان راحت تر باشد.

چشمی پرو 476 برند پارادوکس

پرفروشترین سنسور حرکتی فضای داخلی

سنسور حرکتی پرو 476 پارادوکس

چشمی پرو 476 یکی از پرفروشترین چشمی های بازار دزدگیر اماکن است که شاید در مکان های مختلف تجاری و اداری دیده باشید. این سنسور حرکتی از برند پارادوکس، علاوه بر اینکه از کیفیت و عملکرد بسیار خوبی برخودار است، قیمت بسیار مناسبی نیز دارد که نشان دهنده ی ارزش خرید این سنسور حرکتی است.

برد پوشش دهی این سنسور 12 متر و زاویه آن تا 100 درجه است که بهتر است در کنج دیوار قرار بگیرد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. البته ارتفاع استاندارد آن را نیز حتما رعایت کنید.

چشمی پایرونیکس مدل KX15ED

بهترین سنسور حرکتی فضای داخلی ( معمولی )
 
سنسور حرکتی پایرونیکس مدل KX15ED

 

این سنسور حرکتی پایرونیکس، یکی از بهترین چشمی های بازار است که از سنسور LHI968 آمریکایی استفاده میکند. این سنسور امکان این را میدهد تا برد بیشتری از محیط ( تقریبا 20 متر ) را به راحتی تحت کنترل بگیرید. زاویه دید این سنسور حدود 100 درجه است که برای عملکرد بهتر، میتواند آن را در کنج دیوار در ارتفاع استاندارد نصب کنید.

سنسور حرکتی بیسیم چیست؟

تمام سنسور هایی که در بالا معرفی شده اند از نوع سیمی بوده که عملکرد بدون نقصی را ارائه میدهند. اما این سنسورهای حرکتی، در مدل بیسیم نیز تولید میشوند. سنسور های حرکتی بیسم بیشتر برای اماکنی استفاده میشود که امکان سیم کشی خیلی سخت باشد.

البته برای خرید سنسور حرکتی بیسیم باید دقت کنید که نباید فاصله ی سنسور تا پنل دزدگیر زیاد باشد. و اینکه حتما به فرکانس کارکرد و سیستم کدینگ ( رمزنگاری ) سنسور نیز توجه کنید تا چشمی مناسب و مطابق با پنل دزدگیر خودتان را تهیه کنید.

برای دزدگیر اماکن، در کنار سنسور های حرکتی میتوانید از سنسور های دیگری مانند دتکتور دود، سنسور لرزش و صدا ( شوک سنسور)، سنسور مگنت و سایر سنسور های دزدگیر اماکن استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با سنسور های دزدگیر میتونید به مقاله ی « سنسور دزدگیر اماکن » مراجعه کنید.

نتیجه

سنسور حرکتی یکی از پرکاربردترین سنسور های دزدگیر اماکن است. در بین تمام مدل های سنسور حرکتی، سنسور مادون قرمز از همه پرکاربرد تر است و تقریبا در تمام سیستم های دزدگیر اماکن، از یک یا چند نمونه از آن استفاده میشود. این سنسور ها به دو دسته ی معمولی و وزنی تقسیم میشوند که دسته وزنی به چشمی یا سنسور پِت Pet Friendly Motion Sensor ( حیوان خانگی ) هم معروف است.

خرید و راه اندازی سیستم دزدگیر و سنسور چشمی میتواند یکی از مهمترین و موثرترین روش ها برای جلوگیری از سرقت یا ورود های غیر مجاز است.

اگر در خرید دزدگیر اماکن و سنسورهای حرکتی، نیاز به مشاوره دارید و یا سوالی برایتان پیش آمده، حتما در بخش نظرات آن را بیان کنید و یا از طریق شماره هایی که در سایت موجود است از مشاوران ما بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس پنل دزدگیر در کنار کنتاکتور سه فاز و رله دزدگیر
آموزش دزدگیر

کنتاکتور دزدگیر اماکن

شاید شما هم برای خانه یا محل کار خودتان دزدگیر اماکن نصب کرده باشید و موقع خرید فروشنده به شما

تریگر های تلفن کننده G1
آموزش دزدگیر

تریگر های تلفن کننده G1

تلفن کننده G1 یکی از با کیفیت ترین تلفن کننده های موجود در بازار است که در اکثر مواقع تنها

لوگو برند سلکو