چشمی وزنی دزدگیر چیست و چگونه کار میکند؟

صادق سمامی
صادق سمامی
عملکرد چشم وزنی

چشمی وزنی، یکی از سنسور های پرکاربرد برای دزدگیر اماکن به حساب می آید. که به شما این امکان را میدهد با داشتن حیوان خانگی هم، بدون اختلالی در سیستم عملکرد دزدگیر، از سنسور چشمی استفاده کنید. پس اگر حیوان خانگی دارید، خرید چشمی وزنی میتواند یکی از انتخاب های شما برای سیستم دزدگیرتان باشد. در این مقاله قصد داریم تا با چشمی وزنی و نحوه ی عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.

چشمی وزنی دزدگیر چیست؟

چشمی وزنی در واقع یک سنسور تشخیص حرکت برای سیستم دزدگیر اماکن است که با استفاده از سنسور هایی که درون آن وجود دارد میتواند اجسامی مانند حیوانات با وزن کم را تشخیص داده و آنها را به عنوان یک تهدید حساب نکند. به این صورت که اگر شما حیوان خانگی داشته باشید و از این سنسور حرکتی استفاده کنید، سیستم دزدگیر شما بدون اختلال میتواند کار کند.

فرق چشمی معمولی با چشمی وزنی

همانطور که در مطلب « سنسور حرکتی یا چشمی دزدگیر » گفته شد؛ چشمی دزدگیر به دو دسته ی معمولی و وزنی تقسیم میشوند که فرق اصلی آنها در تشخیص وزن اجسام است. البته با توجه به اینکه چشمی های معمولی قیمت پایین تری دارند، نباید برای فضایی که از حیوانات نگهداری نمیکنید، از چشمی وزنی استفاده کنید.

نحوه ی عملکرد چشمی وزنی دزدگیر

چشمی وزنی نیز مانند سایر چشمی های دزدگیر اماکن، با استفاده از پرتوهای نوری مادون قرمز، حرکت های محیط را کنترل میکند و در صورت وجود تهدیدی در محیط سیستم دزدگیر را فعال میکند.

اما چگونه این سنسور حرکتی، حیوانات را تشخیص میدهد؟

جفت پرتو چشمی وزنی دزدگیر

پرتوهای مادون قرمز این سنسور با استفاده از الگوی ” جفت پرتو ” مطابق آنچه که در تصویر میبینید، در محیط منتشر میشوند. در این الگو اگر یک پرتو از آن جفت پرتو قطع شود، سنسور آن را به عنوان یک تهدید نمیشناسد. اینگونه که اگر یک گربه از مقابل یک چشمی وزنی ( که در شرایط استاندارد نصب شده ) عبور کند، تا زمانی که، یک جفت پرتو را قطع نکند مشکلی برای سیستم دزدگیر به حساب نمی آید و دزدگیر فعال نمیشود. اما به محض اینکه یک انسان از جلوی پرتوهای چشمی وزنی رد شود و یک جفت پرتو را قطع کند، سنسور سیگنالی را به پنل دزدگیر ارسال میکند و بلافاصله هشدار دهنده های دزدگیر فعال میشوند. البته تنظیم حساسیت به وزن در سنسور های چشمی وزنی امکان پذیر است. یعنی متوانید آن را برای وزن های پایین تر محدود کنید ( در واقع فاصله ی بین جفت پرتو ها قابل تنظیم است و میتوانید آن را کم کنید تا میزان حساسیت زیاد شود ).

پس متوجه شدیم که چشمی وزنی در واقع با وزن موجودات کار نمیکند و این یک اصطلاح رایج در بازار است که البته خیلی هم ملموس تر است.

تنظیمات سنسور حرکتی وزنی

برد داخلی چشمی وزنی DG85, DG75 , 106

چشمی های وزنی رو میتونیم به دو دسته ی فضای داخل خانه و فضای باز تقسیم کنیم. که در هر دو دسته بندی، نیاز است تا تنظیماتی را با توجه به محیط استفاده شده از این سنسور و حیوانات خانگی که در محیط وجود دارند، انجام دهیم.

یکی از تنظیمات مهم چه در چشمی وزنی و چه در چشمی معمولی، چک کردن پیچ تنظیم ارتفاع آن است. که معمولا به شما این امکان را میدهد بین 1 تا 3 متر، آن را تنظیم کنید. البته سعی کنید تا سنسور ها را در ارتفاع استاندارد بین 2.1 تا 2.3 متری از زمین نصب کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

معمولا در چشمی وزنی، شما میتواند میزان حساسیت به وزن را بین دو محدوده تنظیم کنید که در هر مدل این محدوده متفاوت است. و این دقیقا به آن جسه ی حیوان خانگی شما بستگی دارد.

برد پوشش دهی را هم باید بر اساس مساحتی که قرار است یک لنز چشمی پوشش بدهد تنظیم کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

سایر توضیحات نصب این سنسور را حتما در مطلب « نصب چشمی وزنی » بخوانید. در آن مقاله تمام نکات ریز مانند تنظیم دیپ سوییچ ها، جمپر ها و پتانسیومتر چشمی وزنی دزدگیر در هنگام نصب توضیح داده شده است.

بهترین چشمی های وزنی دزدگیر

در ادامه به معرفی سه مورد از بهترین سنسور های حرکتی وزنی دزدگیر اماکن پرداخته ایم. که در آنها دو مدل از بهترین سنسور های پارادوکس را میتوانید ببینید. که جز با کیفیت ترین سنسور های حرکتی بازار هستند.

چشمی وزنی پارادوکس DG85

بهترین چشمی وزنی فضای باز

چشمی وزنی DG85 پارادوکس

این چشمی وزنی در واقع یکی از بهترین سنسور های حرکتی وزنی برای فضای باز یا همان بیرون از خانه است. این چشمی با استفاده از دو سنسور بسیار قدرتمند به کنترل فضای باز میپردازد و با حساسیت 40 کیلوگرمی که دارد، میتواند حیوانات کوچکی مانند موش یا حتی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه را نادیده بگیرد.

اما نکته ای که برای این سنسور وجود دارد برد 15 متری آن است. این سنسور برای فضاهای 15 متری عملکرد فوق العاده ای دارد، اما اگر فضایتان بزرگتر باشد احتمالا باید از 2 یا چند چشمی DG85 استفاده کنید، که عملا هزینه ی آن زیاد میشود.

برای فضاهای بزرگتری که احساس میکنید، از 2 یا چند چشمی وزنی باید استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که از یک سنسور حرکتی فوق العاده به اسم بیم خطی استفاده کنید. بیم خطی یکی از سنسور هایی است که به راحتی میتواند فضاهایی با متراژهای بالا حتی 250 متر را به خوبی پوشش بدهد تا از گزند خطرات احتمالی شما را در امان نگه دارد. برای خرید بیم خطی میتوانید به صفحه ی « بیم خطی » مراجعه کنید. البته میتوانید در مقاله ی « بیم 100 متری » میتوانید با این نوع بیم های خطی بیشتر آشنا شوید.

چشمی وزنی پارادوکس DG75

بهترین چشمی وزنی فضای داخلی

چشمی وزنی DG75 پارادوکس

DG75 یکی از سنسور های وزنی برای دزدگیر اماکن است که بیشتر در فضای داخلی استفاده میشود. این چشمی نیز با استفاده از دو سنسور قدرتمند پرتوی های نوری مادون قرمز را در محیط منتشر کرده و آنها را کنترل میکند. که در صورت اختلالی در آنها، سیستم دزدگیر را فعال میکند.

برد پوشش دهی این چشمی بیش از 7 متر است و میزان حساسیت وزنی آن نیز تا 40 کیلوگرم قابل تنظیم اس. پس اگر در محیط خانه از حیوانات خانگی نگهداری میکنید و همزمان دوست دارید از دزدگیر نیز استفاده کنید، این سنسور میتواند بهترین گزینه برای شما باشد تا سیستم دزدگیر خودتان آن را اضافه کنید.

 

چشمی وزنی 106

بهترین چشمی وزنی اقتصادی

چشمی وزنی 106 دزدگیر اماکن

این سنسور یکی از اقتصادی ترین چشمی های وزنی موجود در بازار دزدگیر اماکن است که از کیفیت عملکرد بسیار بالایی برخوردار است. میزان حساسیت وزنی این سنسور بین 15 تا 25 کیلوگرم است. میزان حساسیت نشان میدهد که بهتر است آن را برای مکان هایی که حیواناتی با جسه ی بزرگ وجود دارد استفاده نکنیم. زیرا ممکن است سنسور عملکرد مناسبی نداشته باشد و مثلا یک سگ با جسه ی نسبتا بزرگ را یک تهدید حساب کرده و دزدگیر را فعال کند.

خلاصه بهتر است از این سنسور مثلا برای انباری که در آن مثلا موش وجود دارد استفاده کنید، تا هم چشمی آنجا را برای کنترل پوشش بدهد و هم با عبور حیوانات جونده دزدگیر به اشتباه فعال نشود. برد این سنسور نیز در حالت عادی 15 متر است و در صورتی که در حالت وزنی بخواهیم از آن استفاده کنیم، این برد بین 10 تا 12 متر میشود.

نتیجه گیری

در این مطلب با چشمی وزنی دزدگیر اماکن و نحوه ی عملکرد آن آشنا شدیم. و همچنین 3 مدل از بهترین چشمی های وزنی برای فضای باز و فضای داخلی نیز معرفی شد تا دستتان برای انتخاب و خرید چشمی وزنی باز باشد.

اما اگر هنوزم فکر میکنید که نیاز دارید تا از یک متخصص مشاوره بگیرید، مشاورین سلکوسیستم مشتاقانه پاسخگوی شما هستند. شما میتوانید از طریق نظرات همین مطلب یا تماس با شماره تلفن های درون سایت از متخصصین ما مشاوره بگیرید.

عکس پنل دزدگیر در کنار کنتاکتور سه فاز و رله دزدگیر
آموزش دزدگیر

کنتاکتور دزدگیر اماکن

شاید شما هم برای خانه یا محل کار خودتان دزدگیر اماکن نصب کرده باشید و موقع خرید فروشنده به شما

تریگر های تلفن کننده G1
آموزش دزدگیر

تریگر های تلفن کننده G1

تلفن کننده G1 یکی از با کیفیت ترین تلفن کننده های موجود در بازار است که در اکثر مواقع تنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس پنل دزدگیر در کنار کنتاکتور سه فاز و رله دزدگیر
آموزش دزدگیر

کنتاکتور دزدگیر اماکن

شاید شما هم برای خانه یا محل کار خودتان دزدگیر اماکن نصب کرده باشید و موقع خرید فروشنده به شما

تریگر های تلفن کننده G1
آموزش دزدگیر

تریگر های تلفن کننده G1

تلفن کننده G1 یکی از با کیفیت ترین تلفن کننده های موجود در بازار است که در اکثر مواقع تنها

لوگو برند سلکو