بررسی کاربرد و نصب چشمی سقفی

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
بررسی کاربرد چشمی سقفی دزدگیر اماکن

توی این مقاله قصد داریم تا بیشتر با کاربرد چشمی سقفی پارادوکس و چشمی سقفی کواد، آشنا بشیم و استانداردهای نصبی این دو تا چشمی رو با هم بررسی کنیم. این دو سنسور، جزو خاص‌ترین چشمی های دزدگیر اماکن هستند که برای پروژه‌های خاصی که دیوارهای مجاور از مرکز محیط، کمی دور هستند، استفاده میشوند.

بررسی کاربرد چشمی سقفی

از این سنسورهای سقفی با توجه به شرایط نصبی آنها، برای پوشش دادن اماکنی مانند سالن‌های بزرگ، راهروها، کتابخانه‌ها و اماکن اینچنینی استفاده می‌شود که باعث می‌شود به جای استفاده از چند چشمی معمولی، با تعداد کمتری از این چشمی‌ها، فضای مورد نظر را تحت پوشش و کنترل دزدگیر اماکن در بیاوریم.

اما این تمام کاربرد این چشمی‌ها نیست. از چشمی‌های سقفی بیشتر در پروژه‌های هوشمند سازی استفاده می‌شود. مثلا یکی از کاربردهای این نوع سنسورها را در چراغ‌های هوشمند راه پله‌ها می‌بینیم.

ویدئو معرفی و بررسی عملکرد چشمی های سقفی

در این ویدئو به بررسی عملکرد و کاربرد چشمی های سقفی پرداختیم تا با مشخصات و ویژگی های این نوع چشمی ها بیشتر آشنا شوید و در محیط مناسب از آنها استفاده کنید.

بررسی عملکرد دو چشمی سقفی کواد و پارادوکس

چشمی های کواد و پارادوکس 465 در نوع عملکرد تقریبا شبیه به هم هستند اما برخی از ویژگی‌های آنها باعث شده تا استفاده‌های متفاوتی داشته باشند. این تفاوت ها را با هم بررسی میکنیم:

منبع تغذیه

 تغذیه چشمی 360 پارادوکس بین 9 تا 16 ولت DC بوده که کاملا با ولتاژ کاری پنل‌های دزدگیر اماکن مطابقت دارد.

اما تغذیه چشمی کواد، بین 12 تا 24 ولت DC بوده و باعث شده تا از این چشمی بتوانید هم برای دزدگیر اماکن که ولتاژ کاری آن 12 ولت است استفاده کنید و هم برای پروژه‌های هوشمند سازی که معمولا با ولتاژ 24 ولت کار می‌کنند.

ارتفاع نصب و متراژ پوشش دهی

ارتفاع نصب و میزان پوشش دهی دو چشمی سقفی دزدگیر

ارتفاع نصب چشمی 360 درجه پارادوکس بین 2.1 تا 4 متر است. متراژ پوشش دهی این چشمی نیز با توجه به ارتفاع نصبی آن متفاوت است. یعنی در ارتفاع 2.4 متری، مساحت پوشش دهی آن شبیه به یک بیضی است که قطرهای آن 6*7 متر است. مساحت پوشش دهی این چشمی در ارتفاع 3.7 متری نیز یک بیضی با قطرهای 11*6 متر است.

ارتفاع نصب چشمی کواد کمی بیشتر است و بین 4 تا 6.8 متر از سطح زمین می‌توانید آن را نصب کنید. سطح پوشش دهی این چشمی مانند دایره است. اگر چشمی را در ارتفاع 4 متر نصب کنید، قطر دایره پوشش دهی آن 13 متر است و اگر این ارتفاع را به 6.8 متر افزایش بدهید، قطر دایره پوشش دهی آن به 17 متر میرسد.

نوع سنسورهای استفاده شده

برد چشمی های سقفی

یکی دیگر از تفاوت های این چشمی ها، تفاوت در سنسور استفاده شده روی برد آنهاست. در چشمی پارادوکس، از یک سنسور دو عاملیتی PIR استفاده شده اما سنسور استفاده شده در چشمی کواد، یک سنسور 4 وجهی یا 4 عاملیتی PIR، بسیار حساس است. همین موضوع باعث شده تا میزان حساسیت چشمی کواد بسیار بیشتر از چشمی پارادوکس باشد و بتوانیم آن را در ارتفاع بسیار بالاتری نصب کنیم.

نصب چشمی های سقفی

یکی از نکاتی که باید در نصب چشمی‌های سقفی به شدت به آن توجه کنید، ارتفاع سقفی است که قرار است چشمی را آنجا نصب کنید. طبق آنچه در بالا گفته شد، میتوانید ارتفاع مناسب را برای چشمی های مختلف، انتخاب کنید.

نکته ی دیگری که در نصب چشمی سقفی وجود دارد این است که این سنسورها اکثرا دارای ارتباط سیمی هستند و برای نصب آنها مجبورید که تا وسط سقف، سیم کشی انجام بدهید و این شاید برای ظاهر ساختمان چندان مناسب نباشد. پس استفاده از این سنسورهای سقفی، به هیچ وجه برای منازل توصیه نمی‌شود.

این سنسورها نیز مانند اکثر چشمی‌های دزدگیر اماکن، از سوییچ تمپر برخودار هستد که پیشنهاد میشود، حتما آن را به زون 24 ساعته متصل کنید تا از دستکاری آن در زمان غیرفعال بودن دزدگیر نیز، جلوگیری کنید.

؛ چشمی های خاص دزدگیر اماکن

چشمی های سقفی جزو چشمی های خاص دزدگیر اماکن به حساب می آیند که کاربردی خاص دارند. برای دیدن سایر چشمی های دزدگیر اماکن که کاربردی خاص دارند می توانید به صفحات «چشمی پرده ای دزدگیر اماکن » و « چشمی وزنی دزدگیر اماکن » سربزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه چشمی DG85 و چشمی مایکروویو
بررسی محصولات دزدگیر

مقایسه چشمی DG85 و مایکروویو

چشمی پارادوکس DG85 و چشمی مایکروویو Selco، هر دو جزو چشمی های وزنی دزدگیر اماکن هستند که برای استفاده در

پارتیشن بندی دزدگیر اماکن
آموزش دزدگیر

پارتیشن بندی دزدگیر اماکن

سیستم های دزدگیر اماکن در راستای افزایش و حفظ امنیت اماکن مختلف با قابلیت های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند