دوربین مداربسته یا دزدگیر اماکن 

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
دوربین مداربسته یا دزدگیر اماکن

یکی از سوال‌هایی که همیشه از ما پرسیده می‌شود این است؛ دزدگیر اماکن نصب کنیم یا دوربین مداربسته؟ جواب این سوال ساده است، هر دو با هم. چون سیستم دزدگیر اماکن و دوربین مداربسته مکمل یکدیگر هستند و نبود هر کدام از آنها می‌تواند باعث شود تا مشکلاتی پیش بیاید که در این مقاله کاملا به موضوع دوربین یا دزدگیر پرداخته‌ایم تا انتخاب نهایی را خودتان انجام بدهید.

فهرست مطالب دوربین یا دزدگیر

دوربین یا دزدگیر؟

اگر بخواهیم به صورت دقیق و تخصصی به این سوال جواب بدهیم باید چنیدن فاکتور مهم مانند نیاز، فضای مورد استفاده، بودجه مالی و… را بررسی کنیم. ولی بهترین حالت همان استفاده همزمان از دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن است.

اول دزدگیر اماکن نصب کنیم 

سه پنل دزدگیر اماکن

در اکثر موارد نصب دزدگیر اماکن به دوربین مداربسته برتری دارد. شاید برایتان سوال باشد که چرا؟
چون دزدگیر اماکن، محیط شما را امن می‌کند و در صورت هر گونه ورود غیرمجاز به اماکن شما، علاوه بر آژیر کشیدن و اطلاع رسانی محیطی، از طریق تماس و پیامک در هر تایمی از شبانه روز، کاربران و مدیران سیستم را در جریان می‌گذارد.

اما چرا باید دوربین مداربسته هم نصب کنیم؟

سه دوربین مداربسته

زیرا دوربین مداربسته در کنار دزدگیر اماکن، سیستم امنیتی اماکن شما را کامل خواهد کرد. مثلا؛ حالتی را در نظر بگیرید که شما از دزدگیر برای خانه‌باغ یا یک محیط خارج شهر مانند یک خانه ویلایی استفاده کرده‌اید ولی به آن محیط دسترسی ندارید. در صورت آژیر کشیدن دزدگیرتان نمی‌توانید از صحت آژیر آن مطمئن شوید. (هر سیستم دزدگیری با توجه به کیفیت تهجیزات استفاده شده و نحوه نصب می‌تواند یک حداقل خطایی داشته باشد.) اما اگر شما در آن محیط دوربین مداربسته نصب کرده باشید، می‌توانید محیط را از طریق نرم افزار انتقال تصویر دوربین‌تان چک کنید و در صورت تایید آلارم می‌توانید با کلانتری هماهنگ کنید یا دیگر اقدامات را انجام دهید.

اما اگر دوربین نداشته باشید بعد از دو سه بار آلارم اشتباه در یک بازه زمانی، شاید اصلا از پیگیری آلارم‌ها دل سرد شوید و نخواهید آنها را پیگیری کنید و با کسی تماس بگیرید که برود محیط شما را چک کند.

چرا بهتر است اول دوربین مداربسته نصب نکنیم؟

چون شما نمی‌توانیم مدام و در هر ساعت از شبانه روز، تصاویر دوربین‌های مداربسته را چک کنیم. و اگر هم مدام چک نکنیم، پس از سرقت فقط افسوس اموال از دست رفته برای ما می‌ماند و تصاویر ضبط شده هم شاید زیاد به کارمان نیاید. چون اکثرا سارق‌ها در زمان سرقت از ماسک استفاده می کنند. و تصاویر برای شناسایی عملا بلااستفاده می‌شوند.

کجا اول باید دوربین مداربسته نصب کنیم؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، در اکثر موارد نصب دزدگیر اماکن بر دوربین مداربسته اولویت دارد. اما در بعضی موارد استثنا وجود دارد و این مورد برعکس می‌شود.

در فضاهایی مانند ادارات و محیط‌های کاری که نظارت بر رفت و آمد محیط و رفتار و کارهای پرسنل اهمیت زیادی دارد، سیستم دوربین مداربسته بر دزدگیر اماکن اولویت خواهد داشت. چون معمولا همچین فضاهایی نیرو حراست و شیفت‌های شب دارند. گرچه وجود این موارد هم نصب دزدگیر را نفی نمی‌کند و همچنان نیازمند نصب دزدگیر در اولویت دوم هستیم.

نتیجه گیری

دوربین مداربسته و سیستم دزدگیر اماکن دو سیستم امنیتی به حساب می‌آیند که وجود هر دوی آنها در حفاظت از اموال، افراد و… نیاز است. اما نکته‌ای که باید بدانید این است که دزدگیر اماکن بیشتر نقش پیشگیری دارد. اما دوربین مداربسته بیشتر نقش نظارتی و پیگیری بعد از سرقت را دارد. در هر صورت وجود هردوی این سیستم‌های امنیتی برای هر مکانی که امنیت آن مهم است، نیاز است.

دیدگاهتون رو بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *