نصب بیم خطی در فاصله کمتر از متراژ اصلی

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
دو بیم خطی نصب شده روی تاج دیوار با یک علامت سوال در بینشان
  • آیا میتوانم بیم خطی را در متراژ کمتر از متراژ تعیین شده نصب کنم؟ 
  • نصب بیم خطی در متراژ کمتر مشکلی دارد؟ 

اینها سوال‌هایی هستند که همیشه در هنگام خرید بیم خطی از تیم فروش و واحد پشتیبانی سلکوسیستم پرسیده می‌شود. و همیشه جواب ما این است که بله می‌توانید این کار را انجام دهید و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود. چون دلیل اصلی تداخل یا عدم عملکرد بیم‌های خطی متراژ کمتر نیست بلکه اشتباه های نصبی، طراحی و جانمایی سیستم است.

اما به این سادگی ها هم نیست که هر بیمی را برای هر متراژی بدون تغییرات و تنظیمات نصب کنیم. برای نصب بیم در متراژ کمتر، بیم خطی مورد نظر شما حتما باید یکی از دو سیستم عملکرد زیر را داشته باشد.

فهرست مطالب

دو روش برای نصب بیم خطی در فاصله کمتر

برای نصب بیم خطی در فاصله کمتر از حد استاندارد نیاز است تا ابتدا بیم‌های با کیفیتی را انتخاب کنیم و اینکه به درست ‌ترین شکل ممکن آنها را نصب کنیم. سپس با استفاده از دو قابلیت که در اکثر بیم های خطی وجود دارد می‌توانید فرستنده و گیرنده بیم های خطی را در فاصله ای کمتر از حد استاندارد نصب کنید.

  1. سیستم تنظیم قدرت تابش

بیم خطی به همراه خطوط نشان دهنده سیگنال

با استفاده از این سیستم یا قابلیت شما می‌توانید قدرت سیگنال ارسالی از فرستنده بیم خطی به سمت گیرنده بیم را کنترل کنید. برخی از بیم‌ها قابلیت تنظیم قدرت تابش در سه یا چهار سطح قدرت مانند کم، متوسط و زیاد را دارا هستند که می‌توانید آن را بر اساس متراژ نصبی خودتان تنظیم کرده و بیم خطی خودتان را در متراژهای کمتر از حد استاندارد نصب کنید. به طور مثل با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید فرستنده و گیرنده‌ی یک بیم فنسی 4 خط را حتی در فاصله 1 متری از همدیگر نصب کنید. 

تنظیم قدرت تابش یا ارسال سیگنال، در مدل‌های مختلف بیم‌های خطی یا فنسی، به صورت متفاوت صورت می پذیرد که معمولا یا به صورت دیپ سوییچ است و شما با تغییر حالت دو عدد دیپ سوییچ روی برد می‌توانید قدرت سیگنال را در سطح‌های مختلف تنظیم کنید. و یا در مورد دوم با استفاده از جمپر می‌توانید این تنظیمات را انجام دهید. در مدل‌هایی که تنظیم قدرت تابش به صورت جمپری صورت می‌گیرد، برای هر سطح سیگنال دو عدد پایه جمپر وجود دارد. و اگر پایه‌های مربوط به هر سطح را جامپر گذاری کنید، آن سطح سیگنالی فعال می‌شود.

دو نکته مهم در سیستم تنظیم قدرت سیگنال

  • در بعضی از بیم‌ها که ارتباط بین گیرنده و فرستنده دو طرفه است، جامپر یا دیپ سوییچ‌های این سیستم در دو سمت وجود دارد و باید به صورت یکسان تنظیم شوند.
  • مورد بعدی که باید به آن دقت کنیم، در بعضی از بیم های خطی در مورد این قابلیت، ذکر شده است که بهتر است بعد از تغییرات سطح قدرت سیگنال یک بار بیم خطی خود را با قطع و وصل کردن تغذیه خاموش و روشن کنیم.
  1. سیستم تنظیم تاخیر

دو بیم خطی با یک المان ساعت در وسط آنها

سیستم تنظیم قدرت سیگنال معمولا در بیم های وجود دارد که قابلیت تنظیم فرکانس ارتباطی دارند و شامل همه‌ی مدل‌های بیم خطی نمی‌شود. برای برخی از بیم‌های خطی که این سیستم را ندارند، ما مشکل عدم عملکرد یا خطا زدن در متراژ کمتر را با تغییر پتانسیومتر تشخیص سرعت دتکت انجام می‌دهیم. این پتانسیومتر در سمت گیرنده بیم خطی شما، کنار پایه های لول وجود دارد. 

برای تنظیم کردن این پتانسیومتر که به صورت پیشفرض روی حد وسط تنظیم شده است، باید به صورت مرحله ای آن را کم کنیم و با سرعت‌های مختلف عملکرد بیم را تست کنیم (هم آرام رد شدن و هم رد شدن سریع از بین خطوط بیم). در صورتی که عملکرد سیستم دقیق نبود می‌توانیم باز هم یک پله پتانسیومتر را کمتر کنیم تا به بهترین سرعت و دقت عملکرد برسیم. این چک کردن و کاهش پتانسیومتر مربوط به سرعت عملکرد سیستم را آنقدر ادامه می دهیم تا به بهترین دقت برسیم. 

چرا باید در صورت نصب بیم در متراژ کمتر، میزان تاخیر را با پتانسیومتر کم کنیم؟ 

عملکرد اصلی این پتانسیومتر، تنظیم سرعت عملکرد بیم است یا به عبارتی دیگر تنظیم میزان تاخیر دتکت کردن گیرنده به حساب می‌آید. ما با تغییر این پتانسیومتر تعیین می‌کنیم که چه مدت زمانی ارتباط بین گیرنده و فرستنده بیم خطی ما می‌تواند قطع باشد، به صورتی که سیستم دزدگیر ما فعال باقی بماند و وارد حالت هشدار نشود. این تایم بین 100 میلی ثانیه تا 900 میلی ثانیه قابل تنظیم است.

سرعت سوژه مورد نظر با تایم قطع بودن رابطه عکس دارد. یعنی هر چقدر سرعت سوژه بیشتر باشد تایم کمتری ارتباط بین گیرنده و فرستنده بیم خطی ما قطع می‌ماند. برای همین است که ما پتانسیومتر بیم را کم می‌کنیم و با سرعت از مقابل بیم رد می‌شویم. تا تاخیر اعمالی ما برای سیستم، باعث شود که سروژه‌های پر سرعت مانند پرندگان، افتادن برگ و… در سیستم تشخیص داده نشوند و سیستم را به خطا نیاندازند. 

تاثیر تنظیم تاخیر بر نصب بیم در متراژ کمتر

برای لمس دقیق‌تر، این مورد را با ذکر یک مثال توضیح می‌دهیم. ( اعداد و ارقام بیان شده در مثال حالت فرضی دارند و برای ساده تر شدن موضوع به کار رفته‌اند ).

اگر ما یک بیم 150 متری دو خط را در فاصله 150 متری از هم نصب کرده باشیم و یک سوژه با سرعتی معادل 3 متر بر ثانیه از میان آنها رد شود. مدت زمان قطع شدن خطوط بیم خطی ما 500 میلی ثانیه خواهد بود و اگر میزان تاخیر مجاز سیستم، 300 میلی ثانیه باشد، بیم شما حرکت را دتکت می کند.

حالا اگر همین بیم را در فاصله 30 متری نصب کنیم و همان سوژه از میان خطوط رد شود، مدت زمان قطع شدن خطوط بیم خطی، چیزی در حدود 200 میلی ثانیه خواهد بود و بیم ما عملا قطعی را با توجه به تایم 300 میلی ثانیه‌ای تعیین شده در نظر نمی‌گیرد. 

دو نکته یا سیستم عملکردی که در بالا بیان شده‌اند برای حالتی هستند که در زمان نصب بیم‌های خطی به آرایش استاندارد گیرنده و فرستنده دقت شده باشد. و بحث‌های فاصله بندی و همه‌ی عوامل تاثیرگذار در عملکرد بیم های خطی، در نظر گرفته شده باشند. 

چون در اکثر موارد دلیل خطا زدن بیم‌های خطی، از رعایت نکردن نکات نصبی، مانند تامین ولتاژ تغذیه کافی، پوشش در برابر نور خورشید، پایه‌های با کیفیت، استفاده از بیم خطی با کیفیت و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *