کنتاکتور دزدگیر اماکن

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
عکس پنل دزدگیر در کنار کنتاکتور سه فاز و رله دزدگیر

شاید شما هم برای خانه یا محل کار خودتان دزدگیر اماکن نصب کرده باشید و موقع خرید فروشنده به شما گفته باشه که با این دزدگیر میتوانید چهار وسیله برقی رو کنترل کنید، اما این چه معنایی داره؟ رله یا کنتاکتور دزدگیر چگونه کار میکنند؟  توضیح این مسیله چندان پیچیده نیست اما قطعا نیاز به بررسی دارد و در ادامه ما این بررسی ها را انجام داده‌ایم.

فهرست مطالب

رله دزدگیر

نصب برد رله دزدگیر اماکن

رله دزدگیر قطعه ای هستش که با توجه به کارایی بسیار خوبش تونسته جای خودش رو توی اکثر دزدگیرهای روز دنیا پیدا کنه. اما چه استفاده ای داره و چطوری کار می کنه؟

به زبان ساده؛ رله یک کلید تک پل به حساب میاد که به جای کنترل با دست، با جریان الکتریکی کنترل می شود و ما با قطع و وصل کردن جریان تغذیه رله میتونیم وسیله برقی متصل به این کلید رو خاموش و روشن کنیم. 

پس شما می‌توانید یک وسیله برقی یا یک مسیر تغذیه را توسط این برد کنترل کنید. چرا میگوییم یک مسیر تغذیه؟ چون ممکن است یک کلید برق مثلا 10 لامپ را با هم خاموش و روشن کند. برای نحوه سیم بندی و نصب رله بهتره که به مطلب « نصب رله دزدگیر » سر بزنید.

مشکلات رله دزدگیر

مشکلاتی که شاید شما هم در مورد رله شنیده باشید این است که بعد از یک مدت رله میسوزد یا در حالت دیگر خال میزند و فعال و غیر فعال نمی شود.

این مشکل چرا و چطور پیش می آید؟ 

از دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می شوند میتوان به جریان کشی بالا اشاره کرد. هر رله الکترونیکی یک محدوده‌ی جریان مشخص دارد که معمولا روی آن درج می شود مثلا؛ رله 10 آمپر. اما همیشه توان و قدرت نامی ( توانی که در عمل ما می‌توانیم از قطعه الکترونیکی استفاده کنیم ) تفاوت دارد. مثلا بهتر است که شما از یک رله 10 آمپری نهایت 5-6 آمپر جریان بکشید. 

شاید دزدگیر شما رله 10 آمپری داشته باشد و وسایل برقی که به آن وصل کرده اید در حد 4 آمپر هم جریان نکشند. اما بعد یک مدت می‌بینید که رله شما به مشکل خورده است. این مشکل دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد اما دلیل اصلی آن جریان راه اندازی اولیه آن وسایل برقی است. مثلا حالتی که جارو برقی یا کولر را روشن می‌کنید در حد چند ثانیه جریان بالایی می‌کشد و متوجه می‌شوید که نور چراغ ها در آن چند ثانیه اول کم و زیاد میشوند. شاید جارو برقی شما 1000 وات باشد و چیزی در حدود 5 آمپر جریان کشی داشته باشد ولی در چند ثانیه اولیه که سیستم میخواهد راه اندازی شود چیزی در حدود 10-15 آمپر جریان لحظه ای خواهید کشید. در مورد کولر و اکثر وسایل برقی که قطعات مکانیکی یا به اصطلاحی موتور دارند مثل کولر ،جارو برقی ، کولر گازی ، یخچال و …. صدق میکند. 

بنابراین بهترین حالت که شما میتوانید مستقیم از رله دزدگیر استفاده کنید. همان در حد روشن خاموش کردن چند تا لامپ یا پروژکتور است. و جریان کشی بالاتر از آن توصیه نمی شود. اما چاره ای برای این کار وجود ندارد؟ چرا وجود دارد، کنتاکتور یک وسیله ساخته شده برای حل این مشکل است.

کنتاکتور دزدگیر

قهرمان داستان

کنتاکتور تک فاز

اما یک راه حل طایی برای این مشکل وجود دارد و آن هم استفاده از کنتاکتور است. کنتاکتور ها از لحاظ سیستم عملکرد شباهت بسیار زیادی با رله ها دارند. یعنی ما کنتاکتور را هم با قطع و وصل کردن جریان بوبین آن کنترل می کنیم. اما تفاوت در چیست؟

تفاوت رله و کنتاکتور دزدگیر اماکن

جریان کشی بالا مشکلی برای کنتاکتور ایجاد نمی کند. کنتاکتور های برق چون برای پروژه های صنعتی و حتی خانگی استفاده می شوند. در انواع برندها و مدل ها مختلف وجود دارند و در رنج های جریانی 20 تا چند صد آمپری میتوان از آنها استفاده کرد. یعنی به راحتی می‌توانید هر وسیله برقی را با هر توان و قدرتی با استفاده از کنتاکتور ها به رله دزدگیر متصل کنید و آن را کنترل نمایید. 

کنتاکتور دزدگیر اماکن سه فاز

کنترل وسایل سه فاز زمانی که شما از رله دزدگیر استفاده می کنید، عملا امکان پذیر نیست زیرا شما با رله تنها میتوانید یک فاز را قطع و وصل کنید. پس به تنهایی با رله دزدگیر نمیتوانید تجهیزات دارای برق سه فاز و صنعتی را کنترل کنید. برای همین اگر مد نظر شما کنترل وسایل برقی سه فاز مانند انواع الکترو موتور ها یا پمپ های کفکش و کولر های صنعتی است، حتما باید به سراغ کنتاکتور های قدرتمند سه فاز بروید.

راحتی در سیم کشی؛ برتری بعدی سیستم کنتاکتور بر سیستم رله است. زمانی که شما از برد رله برای کنترل وسیله برقی استفاده می‌کنید مجبورید سیم با سطح مقطع بالا را از محل سیم ها یا کلید کنترل دستگاه، تا پای دزدگیر بکشید. اما در سیستمی که کنتاکتور از قبل در مسیر وجود داشته باشد یا بخواهیم استفاده کنیم. میتوانیم از یک سیم معمولی برای سیم کشی استفاده کنیم، زیرا بوبین کنتاکتور مصرف چندان بالایی ندارد و افت ولتاژ در مسیر سیم، مشکلی برای کنترل کنتاکتور ایجاد نمی‌کند.

تفاوت رله و کنتاکتور با یک مثال ساده:

اگر جریان برق را جریان آب در نظر بگیرید، در کنترل با رله شما میتوانید بر روی آب با فشار کم کنترل داشته باشید اما اگر فشار آب زیاد شود امکان کنترل آن از دست رله خارج می‌شود. و همین باعث می‌شود تا در سیستم کنتاکتوری از یک کنترل کننده قدرتمند به استم کنتاکتور استفاده کنیم تا فشار آب ( شدت جریان ) بالا را نیز به راحتی کنترل کنیم. البته باید بدانید که در سیستم کنتاکتوری، کنترل خود کنتاکتور با استفاده از یک رله انجام می‌شود.

استفاده از کنتاکتور در دزدگیر اماکن

پس برای مواردی که ما نمیتوانیم از خود برد رله برای کنترل وسایل برقی با آمپرکشی بالا استفاده کنیم، باید این مراحل رو طی کنیم.

  1. تهیه کنتاکتور مناسب بر اساس جریان کشی دستگاه های مد نظر و تعداد فاز های آن ها. مثلا برای استفاده خانگی از کنتاکتور تک فاز و در محیط های صنعتی از کنتاکتورهای سه فاز استفاده می‌کنیم.
  2. قرار دادن کنتاکتور در مسیر جریان برق دستگاه.
  3. و در نهایت نیز متصل کردن کنتاکتور به رله دزدگیر.

برای متصل کردن کنتاکتور به دزدگیر؛ همان طور که در تصویر مشخص است، نول را به صورت مستقیم به یکی از ترمینال های بوبین کنتاکتور متصل کرده ایم و فاز برق شهری اول به ترمینال COM برد رله دزدگیر متصل و بعد آز آن از پایه NO برد رله دزدگیر به ترمینال دیگر بوبین کنتاکتور متصل میشود.

*نکته: در زمان خرید یا وصل کردن تغذیه به بوبین کنتاکتور به نوع و رنج ولتاژ تغذیه بوبین کنتاکتور دقت کنید. چون در بازار کنتاکتور با بوبین DC و AC وجود دارد.

در این حالت ما با دستور رله ی دزدگیر را فعال و غیرفعال می کنیم. که این امر باعث فعال و غیرفعال شدن کنتاکتور و در نتیجه خاموش روشن شدن دستگاه یا مسیر مورد نظر است.

نتیجه گیری

کنتاکتور ها در واقع همان کلید های صنعتی بسیار قدرتمند هستند که میتوانید با استفاده از پنل دزدگیر و رله برای خاموش و روشن کردن آنها، سناریو تعریف کنید و آنها را از راه دور کنترل کنید. از این قطعه بیشتر برای مواقعی استفاده میشود که جریان کشی وسیله برفی شما بیش از حد باشد و ممکن است همین جریان کشی، رله دزدگیر شما را بسوزاند.

هرگونه سوالی در مورد کنتاکتور یا تمام تجهیزات دزدگیر اماکن دارید، میتوانید در بخش نظرات از کارشناسان سلکوسیستم بپرسید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. البته شما میتوانید با استفاده از شماره تلفن های موجود در سایت با مشاوران ما ارتباط بگیرید و سوالاتتان را از آنها بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *