4 تفاوت بیم خطی و فنسی

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
تفاوت بیم خطی و بیم فنسی

بیم خطی و بیم فنسی دو عبارتی هستند که موقع خرید سنسور بیم خطی با آن مواجه می شویم که ممکن است کمی گیج کننده باشد. اما نگران نباشید در این مقاله کامل تفاوت های دو سیستم فنسی و خطی را با همدیگر بررسی خواهیم کرد تا بهترین انتخاب و بهترین خرید بیم خطی رو تجربه کنید. 

فهرست مطالب

بیم خطی یا بیم فنسی؟

این سوالی هستش که حتما در زمان خرید بیم خطی با آن مواجه می‌شوید که بیم خطی بخریم یا بیم فنسی (لوله‌ای، میله‌ای)؟

از لحاظ سیستم عملکرد این دو دسته از محصولات سنسور بیم، شباهت زیادی با هم دارند. اما یک سری تفاوت ها باعث می‌شود که هر کدام در یک پروژه و موقعیت، کارکرد مناسبی داشته باشند. 

بیم های خطی که معمولا نمونه 1 تا 4 خط دارند را ما برای محافظت از چهار دیواری یا ضلع های محیط مورد حفاظت، استفاده می‌کنیم. مثلا اگر محیط مورد نظر را یک منزل مسکونی یا ویلا در نظر بگیریم. بیم ها را روی دیوار های 4 طرف ملک مورد نظر، نصب می‌کنیم تا سارق را قبل از ورود به محوطه و همان روی دیوار تشخیص بدهد و سیستم دزدگیر را در حالت هشدار قرار بدهد.

بیم های فنسی که با اسم های بیم لوله ای یا بیم میله ای هم شناخته می‌شوند: تفاوت اصلی این بیم ها تعداد خطوط بیشتر آنها و فاصله بین خطوط است. برای همین توصیه می‌شود که برای محوطه های داخلی استفاده شوند، نه روی دیوارهای ملک یا محیط مورد نظر. مثلا در حیاط از یک گوشه‌ به گوشه ی دیگر آن، میتوانید از بیم فنسی استفاده کنید.

سنسور بیم خطی چگونه کار می‌کند؟ 

بیم خطی یا همان سنسور خطی و لیزری، سنسورهایی هستند که از یک فرستنده و گیرنده مادون قرمز تشکیل شده‌اند و در بین این دو سنسور یک ارتباط مبتنی بر مادون قرمز شکل می‌گیرد. هر مانعی که باعث قطع این ارتباط شود، این سنسور سریعا قطع ارتباط و رد شدن از میان خطوط را با یک پالس به پنل دزدگیر ما اطلاع می دهد و اصطاحا دزدگیر را در حالت هشدار قرار می دهد.

یا عبارت دیگر مانند سیستم هایی که شاید در فیلم ها دیده باشید، سارق با قطع کردن لیزرها باعث میشود تا سیستم امنیتی سریعا فعال شود. عملکرد بیم خطی دقیقا مشابه این سیستم هستش اما با این تفاوت که در سیستم بیم خطی از مادون قرمز ( نور نامرئی ) استفاده شده است.

بیم فنسی بخریم یا بیم خطی معمولی؟

حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا بیم خطی را روی دیوار و ضلع‌ها و بیم فنسی را داخل محوطه باید نصب کنیم؟
چند دلیل برای استفاده از این بیم ها در موقعیت های گفته شده وجود دارد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

قیمت بیم های خطی و فنسی

تفاوت بیم خطی و فنسی از لحاظ قیمت

بیم های خطی معمولا قیمت پایین تری نسبت نمونه فنسی دارند و زمانی که در پروژه‌ی شما، امکان نصب بیم روی دیوارها وجود دارد بهترین حالت نصب بیم خطی روی دیوار هستش و نیازی نیست تا هزینه‌ی اضافی پرداخت کنید. اما شاید بگویید در این حالت که بیم فنسی کاربردی ندارد و همون نمونه خطی تمامی نیازهای ما را برطرف می کند. اما در پروژه های خاص که دیوار به صورت پلکانی از ابتدا تا انتها افزایش ارتفاع های شدید را دارد یا خود دیوار داری شیب باشد مانند دیوار هایی که در دامنه کوه ها و زمین های شیب دار ساخته می شوند. در همچین پروژه های بیم خطی دیگر کاربردی ندارد و ما باید به سراغ بیم های فنسی برویم، چون عملا دیگر نمی توانیم روی دیوار بیم نصب کنیم

ارتفاع بیم فنسی و خطی

چرا برای داخل محوطه هم بیم معمولی نصب نکنیم؟ یا بهتر است بگویی چرا برای داخل محوطه باید از بیم فنسی یا لوله ای استفاده کنیم؟

در واقع شما می‌توانید بیم خطی رو داخل محوطه هم نصب کنید و از لحاظ عملکرد هیچ مشکلی ندارد. اما مشکل چه زمانی پیش میاید؟ زمانی که سارق با سیستم دزدیگر و بیم خطی آشنایی داشته باشد. یعنی به دلیل ارتفاع کم بیم های خطی (بین 10 تا 40 سانتی‌متر) میتواند با توجه به موقعیت نصب، یا از روی آن بپرد یا از زیر آن بگذرد. اما در مورد دیوار ما این مشکل را نداریم، چون معمولا سارق قدرت مانور روی دیوار را مانند محوطه ندارد و به راحتی نمیتواند از روی خطوط بیم خطی عبور کند و سارق به هر طریقی توسط بیم خطی تشخیص داده می‌شود. 

در این حالت بهترین راه حل همان بیم فنسی است که در نمونه 4 خط فنسی ارتفاع آن به 70 سانتی متر و در نمونه 6 خط فنسی این ارتفاع به 110 سانتی‌متر می‌رسد. البته باتوجه به حداقل ارتفاع 10 تا 20 سانتی‌متری نسبت به زمین، ارتفاع این بیم‌ها به 90 و 130 سانتی‌متر، افزایش پیدا می‌کند که عملا پریدن از روی آن یا رد شدن از زیر آن غیر ممکن است.

شرایط نصب بیم فنسی و خطی

اما برداشت اشتباهی که ممکن است پیش بیاید این است که اگر تفاوت قیمتی بیم خطی و فنسی را در نظر نداشته باشیم، می‌توانیم روی دیوار هم از بیم فنسی استفاده کنیم. اما بهتر است این کار را انجام ندهیم. چرا ؟؟

چون علاوه بر بحث تفاوت قیمتی که بین بیم خطی و بیم فنسی وجود دارد، بیم فنسی می‌تواند روی دیوار اذیت کننده باشد. به دلیل ارتفاع بالا، مهار کردن آن میتواند سخت باشد و بیم اگر درست مهار و نصب نشود، جریان باد می تواند باعث لرزش و خطا زدن آن شود. مورد بعدی سیستم عملکرد بیم است که در بیم های معمولی باید کلیه خطوط قطع شوند تا سیستم بیم شما عمل کند. مثلا اگر بیم 3 خط نصب شده باشد، باید همه ی 3 خط قطع شوند تا بیم شما عمل کند و دزدگیر شما آژیر بکشد. اما در بیم های فنسی دو حالت تحریک وجود دارد. حالت اول قطع شدن هر کدام از خطوط بیم و حالت دوم قطع شدن دو خط یا بیشتر از آن. یعنی؛ اگر یک بیم 4 خط فنسی نصب شده باشد باید از 4 خط ما 2 قطع شود و اگر بیم 6 خط فنسی هم باشد با قطع شدن دو خط سیستم فعال میشود. 

تنظیم فرکانس و استفاده تو در تو

یک بیم فنسی و یک بیم خطی در تقابل هم

تفاوت بعدی که باعث میشه برای محوطه های داخلی ما بیشتر تمایل به استفاده از نمونه های فنسی داشته باشیم، سیستم تنظیم فرکانس یا همون قابلیت تنظیم کانال بیم های فنسی هستش. سیستم تنظیم فرکانس، این امکان رو فراهم می‌کنه تا فرکانس بین فرستنده و گیرنده رو تنظیم کنیم. مثلا یک جفت رو روی کانال 1 و جفت بعدی رو روی کانال 2 تنظیم کنیم. دقیقا مثل بیسیم واکی تاکی که زمان تداخل کانال رو تنظیم می‌کنیم. در مورد بیم ها هم به همین شکل هستش و اهمیت این قابلیت زمانی معلوم می‌شود که دو یا چند جفت بیم با فاصله کم نسبت به همدیگر یا به صورت ضربدری نصب میشوند و باعث میشود خطوط دو جفت از داخل همدیگر رد شوند و سیستم دچار اختلال شود یا خطاهای کاذب آن زیاد شود. اینجاست که سیستم تنظیم فرکانس به کار ما می‌آید. ولی ما زمانی که روی دیوار ها نصب رو انجام میدیم این قابلیت ضرورتی ندارد مگر در پروژه و شرایط خاص. چون در محوطه 4 ضلعی، امکان رد شدن خطوط از داخل همدیگر تقریبا صفر است.

تفاوت بیم خطی و فنسی (به صورت خلاصه) 

  • تعداد خطوط و ارتفاع که بیم های فنسی هم تعداد خطوط بیشتر و هم ارتفاع بیشتری دارند.
  • محل نصب که بیم های خطی معمولا برای روی دیوار و بیم های فنسی داخل محوطه استفاده می شوند.
  • سیستم عملکرد که در بیم های خطی باید کل خطوط قطع بشن ولی تو بیم های فنسی قطع شدن 1 یا 2 خط می‌تواند باعث فعال شدن سیستم شود.
  • سیستم تنظیم فرکانس به دلیل نصب های ضربدری یا تداخل خطوط بیم های فنسی

نتیجه گیری

پس در زمان خرید بیم چه فنسی و چه غیر فنسی، بهتر است اول با یک متخصص ارتباط گرفته و مشاوره بگیریم تا بهترین انتخاب رو بر اساس نیاز و پروژه داشته باشید و درگیر تبلیغات بیهوده یا مشکل‌های ناشی از انتخاب غلط نشویم.

مشاوران سلکو سیستم همیشه آماده ی پاسخگویی و مشاوره به شما عزیزان هستند. شما میتوانید از طریق نظرات همین مقاله و یا از طریق شماره تلفن های موجود در سایبت با تیم پشتیبانی سلکو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *