اهمیت خط تلفن ثابت در دزدگیر

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
اهمیت خط تلفن ثابت در دزدگیر

استفاده از خط تلفن ثابت برای دزدگیر اماکن، یکی از راه هایی است که به دزدگیر امکان میدهد تا برای برقراری تماس در حالت هشدار از آن استفاده کند. و از آنجایی که در برخی از موارد با وجود امکان اتصال خط تلفن این مورد انجام نمیشود. پس تصمیم گرفتیم تا اهمیت خط تلفن ثابت در دزدگیر اماکن را مورد بررسی قرار بدهیم.

فهرست مطالب

عملکرد دزدیگر در زمان فعال شدن هشدار

همانطور که می‌دانیم عملکرد سیستم دزدگیر به این شکل است که، بعد از فعال کردن دزدگیر در صورتی که یکی از سنسورها به هر دلیلی تحریک شود، پنل دزدگیر شروع به آژیر کشیدن از طریق بلندگو داخلی و خارجی کرده و همزمان شروع به ارسال گزارشات به صورت SMS به شماره‌های تعریف شده در حافظه می‌کند. و بعد از آن شروع به تماس گرفتن می‌کند تا کاربران را از وقوع این اتفاق مطلع کند.

اهمیت تماس بیشتر است یا SMS؟

قطعا برای اکثر ما باز نکردن SMS ها به دلیل پیام های تبلیغاتی زیاد، یک امر عادی شده و یا حداقل بازکردن پیام ها را با تاخیر زیادی انجام میدهیم. اما کمتر کسی پیدا میشود که به تماس های گوشی خودش پاسخ ندهد. همین یک دلیل نشان دهنده ی اهمیت بالای تماس در شرایط اضطراری است.

مقایسه اهمیت خط تلفن ثابت در دزدگیر با سیمکارت

حالا که اهمیت تماس نسبت به پیامک برای ما روشن شده باید بسنجیم که اهمیت تماس با استفاده از سیمکارت بالاتر است یا خط تلفن ثابت.

سیمکارت چون از شبکه بیسیم استفاده میکند قطعا میتواند با مشکلات بیشتری نسبت به خط تلفن ثابت مواجه شود که به آنها خواهیم پرداخت.

پرش آنتن یا اختلال در شبکه اپراتور میتواند دزدگیر شما را هم از SMS محروم کند و هم تماس با سیمکارت.

استفاده از جمر توسط سارق نیز یکی از خطراتی است که شبکه بیسیم و آنتن دهی سیمکارت را میتواند مختل کند.

این دو دلیل تنها در برابر قطع شدن سیم تلفن، جز دلایلی هستند که نشان میدهد استفاده از خط تلفن ثابت نسبت به سیم کارت اهمیت و البته امنیت بیشتری دارد.

جمر چیست؟

جمر مختل کننده شبکه سیمکارت دزدگیر

اگر بخوایم دستگاه جمر رو به صورت خیلی ساده توضیح بدیم؛ دستگاهی هستش که با ایجاد و پخش سیگنال های پارازیت در امواج الکترومغناطیسی میتونه ارتباط بیسیم و مخابراتی رو مختل یا به صورت کلی قطع بکنه.

اما دستیابی به دستگاه جمر به این راحتی ها نیست. چون دستگاه جمر نسبت به مدل و باندهای فرکانسی که میتواند مختل کند قیمت بالایی دارد و از لحاظ قانونی هم خرید و فروش و استفاده از آن، بدون مجوزهای لازمه ممنوع بوده و استفاده کننده یا فروشنده، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

تلفن ثابت، پای ثابت دزدگیر اماکن

اولین تلفن کننده هایی که برای سیستم دزدگیر عرضه شدند از خط تلفن ثابت برای اطلاع رسانی به کاربران و مدیران سیستم دزدگیر استفاده می کردند. اما کم کم با گسترش شبکه تلفن همراه در دو سه دهه گذشته، پای تلفن‌کننده های سیمکارتی هم به بازار دزدگیر باز شد. و کم کم تلفن کننده ها تبدیل به بخش جدا نشدنی از دزدگیر اماکن شدند و دیگر جدا نبودند و داخل کیس دزدگیرها جا خوش کردند. 

در حال حاضر هم خیلی از پنل های دزدگیر موجود در بازار، تلفن کننده های دو منظوره سیمکارتی و شهری همزمان رو دارند که علاوه بر تماس با استفاده از سیمکارت، با خط تلفن ثابت هم میتوانند با کاربران تماس بگیرند.

اما در اکثر موارد بدلیل زمان بر بودن و سختی سیم کشی خط تلفن ثابت تا محل نصب پنل دزدگیر، اکثرا این آپشن را استفاده نمی‌کنند. اما توصیه می‌شود اگر مکان مهم و حساسی رو مورد حفاظت دارین و میخواهید خیال خودتان را از بابت استفاده از جمر توسط سارق راحت کنید، حتما از خط تلفن ثابت استفاده کنید.

مشکلات خط تلفن ثابت در دزدگیر

اما در موارد خاص ممکن است سارق ورودی های خط تلفن ثابت ساختمان یا ملک مسکونی را قبل از اقدام به سرقت قطع کند و بعد از آن اقدام به استفاده از جمر کند. برای این حالت اکثر دزدگیر های موجود در بازار ایران مشکل دارند. اگر بخواییم استانداردترین حالت را برای این مشکل در نظر بگیریم پنل دزدگیر باید وضعیت خط تلفن ثابت را چک کرده و در صورت قطع شدن آن با سیمکارت گزارش این اتفاق را برای مدیران سیستم ارسال کند. و بلعکس قطع شدن یا پرش آنتن سیم کارت دزدگیر را با تماس گیری از طریق خط تلفن ثابت به اطلاع مدیران سیستم برساند.

استفاده از اینترنت برای اطلاع رسانی در دزدگیر اماکن

البته در بعضی از موارد و سیستم های دزدگیر اروپایی سیستم دزدگیر از بستر اینترنت هم میتواند برای اطلاع رسانی استفاده کند. اما مشکلی وجود دارد آن هم این که اکثرا اینترنت های خانگی یا بر بستر سیم مسی هستند (خطوط تلفن ثابت ) یا مودم های سیمکارتی. که این دو حالت هم، مانند دو گزینه ی خط ثابت و سیمکارت، با قطع کردن خطوط ورودی منزل و استفاده از جمر میتواند دچار اختلال شوند. 

نتیجه گیری

پس بهترین حالت برای حل این مشکلات این است که در صورت امکان، حتما خط تلفن ثابت را به پنل دزدگیر متصل کنیم. و سعی کنیم پنل دزدگیر خود را در جایی دور از در ورودی واحد نصب کنیم. چون معمولا دستگاه های جمر با توجه به مدل و قدرت تا یک محدوده مشخص را پوشش می‌دهند و روی کابران تاثیر میگذارند. پس هر چقدر فاصله پنل از در ورودی بیشتر باشد امکان تاثیر قطعی جمر روی آن کمتر میشود.

هرگونه سوالی در مورد دزدگیر اماکن و تجهیزات جانبی اون داشتید رو میتونید از طریق نظرات همین مطلب از کارشناسان سلکوسیستم بپرسید تا در اسرع وقت پاسخ سوالاتتون رو دریافت کنید. البته با استفاده از شماره تلفن های موجود در سایت هم میتونید با کارشناسان فنی ما ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *