بررسی دتکتور دود دزدگیر اماکن

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
دتکتور دود دزدگیر اماکن در میان دود

دتکتور دود در واقع یکی از سنسورهای استفاده شده در دزدگیر اماکن است که می‌تواند در مواقع آتش سوزی سریعا آن را از طریق هشدارهای دزدگیر اماکن به اطلاع مالک برساند. سلکوسیستم در این مطلب به بررسی دتکتور دود دزدگیر اماکن پرداخته و نحوه‌ی عملکرد و استاندارد های نصب آن را به زبانی ساده توضیح داده است.

فهرست مطالب

دتکتور دود دزدگیر

این سنسور قادر است میزان غلظت دود موجود در محیط را بررسی و تشخیص دهد. و در صورت آتش سوزی یا در کل ازدیاد دود، دزدگیر را در حالت هشدار قرار دهد. این سنسور به زون 24 ساعته دزدگیرهای مختلف وصل می‌شود تا همیشه فعال باقی بماند.

این دتکتورها برای محیط‌های کوچک می‌تواند از هزینه‌ی زیاد برای سیستم اعلام حریق جلوگیری کند و کارتان را راه بیاندازد. برای خرید دتکتور دود میتوانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

ویدئو بررسی دتکتور دود دزدگیر اماکن

در ویدئو زیر به بررسی سنسور دود دزدگیر اماکن پرداخته ایم و البته دو مدل از دتکتورهای موجود در بازار را مقایسه کرده‌ایم تا بتوانید مدل با کیفیت را تشخیص دهید. البته در این ویدئو نحوه سیم‌بندی و تنظیمات جمپر و دیپ سوییچ های دتکتو ردود نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی عملکرد دتکتور دود

این سنسور دارای دو ماژول فرستنده و گیرنده‌ی مادون قرمز در مرکز برد و یک هدایت کننده ی دود است. با استفاده از هدایت کننده، دود موجود در محیط وارد دتکتور دود میشود. در داخل دتکتور ماژول فرستنده، امواج مادون قرمز را تولید و گیرنده آنها را دریافت می‌کند. و زمانی که غلظت دود افزایش پیدا کند، گیرنده امواج مادون قرمز را به خوبی دریافت نمی‌کند و در این حالت این دتکتور، دزدگیر را در حالت هشدار قرار میدهد.

بررسی نحوه نصب، تنظیمات و سیم بندی دتکتور دود دزدگیر

نصب این سنسور شامل سیم بندی، تنظیمات جمپر یا دیپ سوییچ ها و انتخاب ارتفاع و محل نصب مناسب است که در ادامه هرکدام از موارد را به صورت جداگانه بررسی میکنیم.

سیم بندی دتکتور دود دزدگیر

وقتی قاب پشتی (پایه پلاستیکی) دتکتور را باز میکنید چهار عدد پایه فلزی دیده میشود که از 1 تا 4 شماره گذاری شده اند.  پایه‌های شماره 1 و 2 برای اتصال به منبع تغذیه است که 1 برای مثبت تغذیه و 2 برای منفی تغذیه استفاده میشود. پایه‌های شماره 3 و 4 نیز برای اتصال این سنسور به زون دزدگیر استفاده میشود که همان پایه‌های COM و NC/NO هستند. پایه‌ی NC/NO یا همان نرمالی کلوز و نرمالی اپن با استفاده از جمپر یا میکروسوییچی که در ادامه توضیح داده‌ایم انتخاب میشود. که غالبا در ایران از سیستم NC یا همان نرمالی کلوز استفاده میشود.

البته باید بدانید که سیم‌های مربوطه، مستقیما به پایه‌های فلزی روی بدنه‌ی دتکتور متصل نمیشوند و آن را باید به پایه های فلزی روی درب دتکتور متصل کنید. شماره بندی آنها یکی است.

تنظیمات جمپر یا دیپ سویچ دتکتور دود

دو عدد دتکتور دود و که در یکی دیپ سوییچ های آن مشخص است

دتکتور دود دارای دو دیپ سوییچ است. (یا جمپر، بستگی به مدل آن دارد) شماره 1 برای تنظیم حالت Auto reset است. زمانی که دود وارد دتکتور شود مدار آن باز میشود و دزدیگر در حالت هشدار قرار میگیرد. حالا اگر حالت autoreset فعال باشد (مانند شکل به طرف اعداد باشد)، در صورت کم شدن غلظت دود، مدار دتکتور بسته می‌شود و دزدگیر نیز از حالت هشدار خارج می‌شود.

اما اگر دیپ سوییچ آن را روی حالت ON قرار بدهیم، با کم شدن غلظت دود مدار آن بسته نمی‌شود و دزدگیر همچنان فعال میماند. تا زمانی که شما به صورت دستی آن را غیر فعال کنید.

اما دیپ سوییچ دوم برای تنظیم حالت NC و NO است که با توجه به اینکه بیشتر سیستم‌های دزدیگر ایران با حالت نرمالی کلوز کار میکنند بهتر است آن را روی حالت NC قرار دهید. در حالت on روی حالت نرمالی اوپن (NO) و در حال off روی حالت NC نرمالی کلوز قرار خواهد گرفت. پس بهتر است آن را در حالت off قرار بدهید.

ارتفاع دتکتور دود دزدگیر چقدر است؟

ارتفاع استاندارد نصب دتکتور دود بین 3 تا 12 متر است که هرچه ارتفاع بیشتر شود، میزان پوشش دهی محیط آن نیز بیشتر خواهد شد. مثال این دتکتور در ارتفاع 6 متری می‌تواند 60 متر را پوشش بدهد و این در حالی است که اگر ارتفاع آن را تا 3 متر برسانیم میزان پوشش دهی آن بین 25 تا 30 متر خواهد بود.

چند نکته مهم در نصب سنسور دود سقفی

دتکتور را به هیچ عنوان در برابر سیستم تهویه و فن‌ها قرار ندهید. زیرا دود از آن محیط دور و خارج می‌شود و دتکتور نمی‌تواند آن را تشخیص دهد.

سنسور دود را بهتر است در مرکز سقف قرار دهید و از قرار دادن آن در کنج دیوار ها به شدت دوری کنید و حداقل نیم متر از دیوار‌ها فاصله بدهید. این سنسور را نباید روی دیوار نصب کنید زیرا طراحی آن مخصوص سقف است و بر روی دیوار عملکرد درستی نخواهد داشت.

بهتر است این سنسور را دور از آشپزخانه نصب کنید زیرا آشپزخانه ها ممکن است داری کمی دود باشند و عملکرد این سنسور را با خطا روبرو کنند.

برد داخلی سنسور دود دزدگیر

دتکتورهای دود انواع مختلفی دارند که ما دو نمونه از آنها را بررسی کرده‌ایم و در ویدئو اول همین مطلب میتوانید ببینید. یک نمونه‌ی آن دارای یک اسکلت فلزی در زیر روکش اصلی است که میتواند تا حد زیادی نویز های محیطی را برای امواج مادون قرمز کم کند.

اما روی برد این دتکتور ماژول‌های فرستنده و گیرنده‌ی مادون قرمز، آپ امپ و اپتوکوپلر وجود دارد که کارشان کنترل و تجزیه تحلیل میزان دود در محیط است. البته در نمونه ی دوم بجای اپتوکوپلر از مدار مجتمع دیودی استفاده شده که عملکردش به اپتوکوپلر 210EH نمیرسد.

نتیجه گیری

در این مطلب به معرفی دتکتور دود در دزدگیر اماکن پرداختیم و نحوه ی نصب، نکات نصبی و موارد استفاده از آن را بررسی کردیم. اگر از دزدگیر اماکن استفاده میکنید و محیط کوچکی دارید، نیازی نیست تا برای یک سیستم اعلام حریق مجزا هزینه کنید. این دتکتورها برای محیط های کوچک با اتصال به پنل دزدگیر میتوانند کارتان را راه بیاندازند.

شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با انواع سنسور های دزدگیر اماکن به مانند بیم خطی، سنسور حرکتی، شوک سنسور و… به سراغ لینک های زیر بروید.

هر سوالی در مورد دتکتور دود و سایر اکسسوری های دزدگیر دارید می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله از کارشناسان سلکوسیستم بپرسید. و یا با استفاده از شماره های موجود در سایت با آنها ارتباط تلفنی برقرار کنید و از آنها مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *