انواع دزدگیر اماکن؛ 3 نوع اصلی

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
انواع دزدگیر از نظر هشدار دهنده

فهرست مطالب

انواع دزدگیر اماکن موجود در بازار نشان دهنده‌ی این است که هر کدام از آنها قرار است کار خاص خودشان را انجام دهند و در جای مناسب خودشان استفاده شوند. پس برای اینکه بتوانید دزدگیر مناسب منزل یا اداره‌ی خودتان را پیدا کنید، لازم است با انواع دزدگیر اماکن آشنا شوید تا دچار سردرگمی نشوید. ما در این مقاله به بررسی تمام دسته بندی های دزدگیر پرداخته ایم تا به راحتی بتوانید دزدگیر های مختلف را از هم تفکیک کنید و در انتخابتان کار راحت تری داشته باشید.

 

انواع دزدگیر اماکن

انواع دزدگیر ها معمولا بر اساس پارامتر های مختلفی مانند نوع سنسور، نوع هشدار، برند و حتی قیمت دسته بندی می‌شوند. اما در حالت کلی باید بدانید که نوع هشدار دزدگیر های اماکن یکی از پارامتر های مهم برای دسته بندی به حساب می آید که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

انواع دزدگیر بر اساس اعلام هشدار ( دسته بندی اصلی )

به صورت کلی دزدگیر ها با استفاده از سه نوع هشدار صوتی، بیسم و باسیم کار میکنند. که هر کدام از آنها به صورت های خاص خودشان، هشدار خطر را به شما میدهند.

 

دزدگیر صوتی اماکن ( آژیر )

این نوع دزدگیر با استفاده از آژیر بسیار بلند به مالک یا افراد دیگر هشدار میدهد که خطری آنها را تهدید میکند. تا بتوانند هرچه سریعتر با آن مقابله کنند. از این نوع دزدگیر بیشتر در مغازه ها، بانک ها و یا مکان هایی که افرادی در نزدیکی آنها حضور دارند استفاده میشود.

یکی از مزیت های جالب این نوع دزدگیر ها این است که با استفاده از آژیر بسیار بلند باعث دلهره و اضطراب در سارق میشود و تا حد زیادی میتواند تمرکز آنها را برای دزدی و ارتکاب جرم از بین ببرد. حتی گاها دیده شده که سارق پس از شنیدن صدای آژیر پا به فرار گذاشته است.

اما این دزدگیر معایبی نیز دارد و به هیچ وجه برای مکان هایی که افرادی برای برطرف کردن مشکل وجود ندارد نباید استفاده شود. و عدم ارسال پیام راه دور باعث شده تا از این دزدگیر ها به تنهایی استفاده نشود.

 

دزدگیر سیمی

دزگیر سیمی یکی دیگر از انواع دزدگیر های اماکن است، که با استفاده از سیم به شبکه‌ی تلفن ثابت متصل شده است. این نوع دزدگیرها با استفاده از خط تلفن و تنظیماتی که روی آنها انجام میشود، به راحتی میتوانند با مالک یا افرادی که تعیین شده تماس بگیرند و آنها را از وجود خطر یا دزدی با خبر کنند.

از مزیت های این نوع دزدگیر هشدار سریع با مالک در هر فاصله ای است. اما این نوع دزدگیر ها معایبی نیز دارند که میتوانیم به قطع کردن سیم تلفن توسط سارق اشاره کنیم که اصلا کار سختی نیست. و این قطع شدن، یعنی عدم کارایی دزدگیر.

 

دزدگیر بیسیم

دزدگیر های بی سیم خودشان بر دو نوع سیمکارتی و یا متصل به شبکه وای فای تقسیم میشوند. و هر کدامشان میتوانند مزایا و معایبی را در سیستم دزدگیر اماکن داشته باشند.

 

دزدگیر سیم کارتی اماکن

در دزدیگر های سیم کارتی، پیام هشدار از طریق SMS و یا تماس تلفنی انجام میشود. که از سرعت بسیار بالایی برخودار است. این نوع دزدگیر در واقع پر فروشترین دزدگیر بازار است. که پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با این نوع دزدگیر حتما سری به مقاله‌ی « دزدگیر سیم کارتی اماکن » بزنید و در کمترین زمان ممکن با آن آشنا شوید.

 

دزدگیر تحت شبکه

دزدگیر های تحت شبکه یکی از بروزترین و جدیدترین دزدگیر های موجود در بازار هستند که هنوز به جایگاه اصلی خودشان نرسیده اند. این دزدگیر ها را به راحتی میتوانید به سیستم های هوشمند خانه و اداره خودتان متصل کنید و از یک شبکه ی یکپارچه برای کنترل آنها استفاده کنید.

اعلام هشدار در دزدگیر های تحت شبکه بیشتر از طریق ایمیل یا نوتیفیکیشن ( اعلان اپلیکیشن ) انجام میشود که گاها ممکن است با اشکالاتی مواجه باشد.

 

کدام نوع دزدگیر را انتخاب کنیم؟ 

بهترین کار این است که به سراغ دزدگیرهایی بروید که چند ویژگی را با هم داشته باشند. یعنی هم هشدار به صورت آژیر را داشته باشند، هم به صورت بیسیم فعال باشند و هم از طریق سیم تلفن به شبکه تلفن ثابت وصل باشند.

تمام این خصوصیت را میتوانید در جدیدترین دزدگیر های سایلکس ببینید. پیشنهاد میکنم برای آشنایی با دزدگیر های این برند معروف، سری به مقاله ی « دزدگیر سایلکس SILEX » بزنید. تا با ویژگی دزدگیر های این برند بیشتر آشنا شوید.

 

انواع سیستم دزدگیر اماکن بر اساس کاربرد

در دسته بندی دیگر میتوانیم دزدگیر ها را بر اساس حسگر هایی که برای آنها انتخاب میکنیم، دسته بندی کنیم.

برای سادگی این مفهم ما آنها را به چهار دسته ی حرکتی، درب و پنجره، پایش وضعیت و سنسورهای اهرمی دسته بندی کرده ایم. البته سنسور هایی زیادی وجود دارند که همگی میتوانند در همین چهار دسته قرار بگیرند.

سنسور های حرکتی و بیم خطی دزدگیر اماکن

دزدگیر حرکتی اماکن

این نوع دزدگیر های فارغ از هر نوع هشدار، از سنسور های مختلفی مانند چشمی و بیم های خطی و فنسی استفاده میکنند. با این حالت که اگر اختلالی را در وضعیت نرمال محیط احساس کنند، سریعا آن را به سیستم دزدگیر اعلام میکنند.


دزدگیر درب و پنجره

طرز کار این دزدگیر ها بر اساس سنسورهایی که برای آنها در نظر گرفته شده است فرق میکند. برای درب ورودی، یعنی درب هایی که باز شدن آنها در ساعاتی از شبانه روز، غیر مجاز است از سنسور های مغناطیسی ( مگنتی یا همان آهنربایی ) استفاده میکنند.

و البته برای پنجره میتوان از سنسورهای مختلفی مانند شُک ( Shock Sensor )، لرزش ( Vibration Sensor )، سنسور صدا و حتی مغناطیسی و چشمی استفاده کرد. که به هر حال ورود از پنجره چه با باز شدن پنجره و چه با شکستن آن را پایش میکنند.

دتکتور دود، سنسور لرزشی، سنسور شوک و سنسور مگنتی


دزدگیرهای پایش وضعیت

در واقع دزدگیر های پایشگر، بیشتر نوعی هشدار دهنده برای وضعیت های اضطراری غیر دزدی هستند. این دزدگیر ها با استفاده از سنسور های مختلف به پایش گاز، حرارت، رطوبت و . . . محیط میپردازند. و با بر هم خوردن شرایط نرمال آن را سریعا به سیستم دزدگیر هشدار میدهند تا اقدامات لازم به سرعت انجام شود.

سنسور های دود و حرارت یکی از رایج ترین نوع سنسور ها در این نوع دزدگیر به حساب می آید. وجود این سنسور ها و عکس العمل سریع سیستم دزدگیر میتواند از خسارات بسیار جبران ناپذیری جلوگیری کند.


دزدگیرهای اهرمی ( پدالی )

شاید شما هم در فیلم ها دیده باشید که مثلا کارمند بانک در هنگام دزدی، یک اهرم را با پا فشار میدهد و سرقت را به سیستم دزدگیر اعلام میکند. در واقع همین دزدگیر پدالی رایج‌ترین نوع دزدگیر اهرمی به حساب می آید که بیشترین کاربرد آن در همان بانک ها، طلافروشی ها و یا مکان هایی که اموال گران قیمت قرار دارد، است.

البته برای این نوع دزدگیر، سنسور های شستی هم وجود دارد که با فشار دادن یک دکمه میتوانید اعلام خطر کنید. این خطر میتواند دزدی و یا حتی شرایط نا امنی مانند آتش سوزی باشد.

بخش سنسورها واقعا یکی از مهمترین بخش‌های هر سیستم دزدگیر است که ما در این مقاله به صورت خلاصه در مورد آنها حرف زده‌ایم. اما شما برای آشنایی با انواع سنسور های دزدگیر میتوانید سری به مقاله ی « انواع سنسور های دزدگیر » بزنید و با انواع سنسور ها و ریز جزییات آنها آشنا شوید.

انواع دزدگیر ها بر اساس برند

تقسیم بندی دزدگیر ها بر اساس برند شاید چندان جالب به نظر نرسد و شاید فکر کنید که هر دزدگیری کارایی خاص خودش را دارد. اما چیزی که در تقسیم بندی انواع دزدگیر ها بر اساس برند برای ما مهم است، کیفیت دزدگیر های ساخته شده ی برندهای مختلف و البته کاربری آنها است.

عکس 5 پنل دزدگیر از برند های سایلکس، کلاسیک، فایورال، پایرونیکس و آنیک

در اینجا قصد نداریم تا به جزییات و ویژگی های ریز انواع دزدگیرهای هر برند بپردازیم و فقط یک معرفی اجمالی از آنها داریم.


سایلکس – SILEX

سایلکس یک برند ایرانی با تجربه بالا در زمینه ی تولید تجهیزات حفاظت امنیت است که بالغ بر 25 سال در این راه تجربه دارد.دزدگیر های سایکلس با توجه به کیفیت و رابط کاربری بسیار آسانی که دارند، جز برند های محبوب در بین انواع برند های دزدگیر به حساب می آیند.

برای آشنایی بیشتر با دزدگیرهای سایلکس حتما سری به صفجه « محصولات امنیتی سایلکس » بزنید و با ویژگی های دقیق تری از انواع دزدگیر های این برند آشنا شوید.


فایروال – FIREWALL

فایروال یکی از برند های محبوب و البته با کیفیت در بازار دزدگیر است که انواع مختلفی از دزدگیرها را تولید میکند. این برند با سابقه‌ی درخشان و البته محصولات متنوع سهم خوبی از بازار تجهیزات حفاظت امنیتی را از آن خودش کرده است.  برای دیدن دزدگیر های این برند کافی است سری به صفحه ی « تجهیزات دزدگیر فایروال FIREWALL »  بزنید. تا با مشخصات دزدگیر های این برند بیشتر آشنا شوید.


کلاسیک – CLASSIC

برند کلاسیک با بیش از 39 سال سابقه، یکی از قدیمی ترین برندهای تولید کننده ی دزدگیر اماکن به حساب می آید. دزدگیر های این برند هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و هم قیمت های بسیار مناسبی نسبت به نمونه های خارجی دارند. و البته این را هم باید بدانید که برند کلاسیک بالای 80 درصد از تجهیزاتی که در دزدگیر اماکن استفاده میشود را خودش تولید میکند. تجهیزات این برند را میتوانید در صفحه ی « تجهیزات دزدگیر کلاسیک CLASSIC » ببینید و با ویژگی های دزدگیر کلاسیک بیشتر آشنا شوید.


پایرونیکس – Pyronix

پایرونیکس یک برند ایرانی است که زمینه ی تولید تجهیزات حفاظت امنیتی فعالیت خودش را از سال 1377 شروع کرده است. این برند انواع دزدگیر های اماکن با برای استفاده در مکان های مختلف تولید میکند. تجهیزات دزدگیر این برند از کیفیت بالایی برخودارند و تنوع آنها نیز، نسبتا کامل است. اما نکته ای که برای دزدگیر های برند پایرونیکس وجود دارد، صرفه ی اقتصادی آنها است. یعنی اگر دنبال دزدگیرهای اقتصادی هستید میتوانید به سراغ این برند بروید در غیر این صورت باید از بین سه برند بالا انتخاب خودتان را انجام بدهید. به هر حال میتوانید محصولات این برند را در صفحه ی « تجهیزات دزدگیر پایرونیکس » ببینید و با ویژگی های آنها بیشتر آشنا شوید.


آنیک – ANIK

آنیک نیز یک برند ایرانی با سابقه ی بالای 25 سال است که در زمینه ی تولید تجهیزات حفاظت امنیت فعالیت میکند. از خصوصیات انواع دزدگیر های اماکن این برند میتوانیم به کیفیت ساخت بالا، نصب آسان، امینت بالا و تنظیمات از راه دور و قابلیت شخصی سازی آن اشاره کنیم.


ما در این مطلب سعی کردیم تا به صورت خلاصه شما را با 5 برند برتر دزدگیر آشنا کنیم. اما اگر فکر میکنید این کفایت نمیکند، حتما سری به مقاله ی « 10 مدل از بهترین برند دزدگیر » بزنید، تا با جزئیات بیشتری از برند های برتر دزدگیر آشنا شوید.


نتیجه

انواع دزدگیر های اماکن و منزل را میتوان بر اساس هشدار دهنده ها، سنسور ها و حتی برندشان تقسیم بندی کرد. همین تقسیم بندی همیشه کار انتخاب را راحت تر میکند و ما را از سر درگمی در می آورد. علاوه بر اینها شما با مطالعه مقاله ی « دزدگیر اماکن » درک بهتری از آنچه در اینجا گفته شده است به دست خواهید آورد و انتخاب شما مناسب تر خواهد بود.

با این حال اگر هنوز هم مردد هستید، پیشنهاد من این است از متخصصین سلکوسیستم مشاوره بگیرید. شما میتوانید در بخش نظرات، سوالاتتان را بپرسید. و یا از طریق شماره‌هایی که در قسمت پایین سایت موجود است با مشاورین ما ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *