راهنمای خرید دزدگیر منزل

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
تجهیزات دزدگیر، شامل پنل دزدگیر، سنسورهای بیم خطی، چشمی، سنسور مگنت و آژیر

دزدگیر منزل یکی از سیستم‌های امنیتی مهم برای حفاظت از اموال و افراد در برابر سرقت است. این سیستم امنیتی با استفاده از سنسورهای مختلف، نقاط مختلف خانه را پوشش می‌دهد که با تحریک شدن این سنسورها، سیستم دزدگیر فعال می‌شود. اما چه دزدگیری باید بخریم؟ چه سنسورهایی را باید انتخاب کنیم؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این راهنمای خرید دزدگیر منزل به آن پاسخ بدیم.

فهرست مطالب

راهنمای خرید دزدگیر منزل

دزدگیر یک سیستم تشکیل شده از چند بخش است که شامل پنل، سنسور، ریموت و اپلیکیشن می‌شود. پس در راهنمای خرید این بخش‌ها را بررسی میکنیم و انواع آن را معرفی میکنیم تا کار انتخاب برایتان راحت تر شود.

راهنمای انتخاب پنل دزدگیر اماکن

عکس پنج پنل دزدگیر سایلکس، کلاسیک، فایروال، آنیک و پایرونیک

پنل دزدگیر در واقع مغز متفکر دزدگیر است که سنسورها را کنترل می‌کند و در صورت تحریک شدن، هشدار را فعال می‌کند. پنل‌ها با استفاده از سیمکارت، خط ثابت شهری و آژیر کشیدن، کار اعلام سرقت را انجام می‌دهند.

پس در انتخاب یک دزدگیر خوب باید دقت کنید که دزدگیر شما تمام این سه ویژگی را داشته باشد تا کار اعلام خطر را به بهترین شکل انجام دهد.

دزدگیر سیمکارتی

قطعا هزینه‌ی خرید یک دزدگیر سیمکارتی از یک دزدگیر معمولی بیشتر است، پس باید دقت بکنید که سیمکارت شما در محلی که قرار است پنل دزدگیر را نصب کنید، آنتن‌دهی خوبی داشته باشد. یعنی اگر آنتن‌دهی خوبی نداشته باشد، عملا هزینه‌ی اضافی پرداخت کرده‌اید.

ولی اگر آنتن دهی سیمکارت در محل نصب پنل دزدگیر خوب است، پیشنهاد ما این است که حتما از دزدگیر منزل سیمکارتی استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب این مدل دزدگیر بهتر است به مطلب « دزدگیر سیمکارتی اماکن » سر بزنید.

دزدگیر سیمی یا بیسیم؟

دزدگیرهای منزل معمولا از دو قابلیت اتصال سیمی و بیسیم به صورت همزمان بهره میبرند. اما باید بدانید اگرچه اتصالات بیسیم بسیار ساده انجام می‌شوند و هزینه‌ی اتصال آنها بسیار پایین است اما امنیت آنها نسبت به اتصالات سیمی پایین‌تر و نگهداری آنها کمی مشکل‌تر است. در ادامه با اتصالات بیسیم در دزدگیر اماکن بیشتر آشنا می‌شویم.

راهنمای خرید دزدگیر منزل بر اساس ارتباطات بی‌سیم

چیز دیگری که در پنل دزدگیر مهم است، قسمت ارتباطات بیسیم دزدگیر اماکن است. ارتباط بیسیم در دزدگیر اماکن شامل سنسورهای بیسیم و ریموت دزدگیر می‌شود. در ارتباط بیسیم، فرکانس کاری و نوع رمزنگاری دو فاکتور بسیار مهمی هستند که باید به آنها توجه شود. فرکانس کاری دزدگیر معمولا 315 مگاهرتز یا 433 مگاهرتز است. اما نکته‌ی بسیار مهم توجه به نوع رمزنگاری است. رمزنگاری دزدگیرها معمولا لرنینگ کد (Learning Code) یا هاپینگ کد (Hopping Code) است. که هاپینگ کدها امنیت بیشتری دارند و درصد هک شدن آنها بسیار پایین است. پس پیشنهاد ما این است اگر قرار است از سنسورهای بیسیم بیشتر استفاده کنید، به سراغ دزدگیرهایی بروید که دارای رمزنگاری هاپینگ‌کد Hopping Code هستند.

رابط کاربری آسان پنل دزدگیر

شاید اگر کمی به گذشته برگردیم، تنظیمات دزدگیرها همانند تنظیمات مودم Wi-Fi بودند و تنظیمات آنها از پیچیدگی خاصی برخودار بود. اما الان با توجه به پیشرفت تکنولوژی همیشه باید به دنبال دزدگیری باشید که راحت ترین کاربری را در اختیارتان قرار بدهد.

این رابط کاربری شامل یک پنل تنظیمات مناسب و البته اپلیکیشن است تا به شما این امکان را بدهد که به راحتی به تنظیمات اولیه و البته لحظه‌ای دسترسی داشته باشید و تنظیمات دزدگیر خودتان را به راحتی بتوانید انجام دهید.

پیشنهاد نویسنده

در حال حاضر به نظر می‌رسد دزدگیر سایلکس سری SG8 راحت‌ترین رابط کاربری را داشته باشد. و اپلیکیشن دزدگیر سایلکس در بین دزدیگرهای موجود در بازار بهترین نرم افزار مدیریت و تنظیمات دزدگیر باشد.

و البته دزد دزدگیر کلاسیک نیز، تلفن کننده G1 کلاسیک امکانات فوق العاده را در اختیار شما قرار میدهد.

راهنمای خرید دزدگیر منزل با چند کاربر

دزدگیر فایروال F9

گاهی خرید چند دزدگیر برای دو یا چند واحد کنار هم هزینه ی زیادی را در برخواهد داشت. این در صورتی است که برخی از پنل‌های دزدگیر منزل به شما این امکان را میدهد تا به صورت چند کاربره از یک پنل دزدگیر استفاده کنید.

مثلا دزدگیر فایروال F10 و دزدگیر فایروال F9 به شما این امکان را می‌دهد دزدگیر را به 4 بخش مختلف تقسیم کنید. یعنی اگر در یک آپارتمان 4 واحد در کنار هم قرار دارد، با استفاده از یک پنل F10 میتوانید تعدادی سنسور، ریموت و دسترسی به صورت جداگانه برای دزدگیر تعریف کنید و بدون اینکه مشکلی در کار به وجود بیاید، هر واحد کاربری خودش را از دزدگیر داشته باشد. انتخاب این نوع پنل دزدگیر در واقع خرید امنیت با پایین‌ترین قیمت ممکن است.

امکانات دزدگیر منزل

برخی از دزدگیرها علاوه بر کار پایش محیط با استفاده از سنسورهای مختلف و اعلام هشدار، امکاناتی مانند رله را در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید به وسیله‌ی آن وسایل برقی مختلف را کنترل کنید. این وسایل برقی میتواند یک درب بازکن برقی باشد یا یک پمپ آب و یا حتی لامپ. البته این امکانات نیز ممکن است قیمت دزدیگر را کمی بالاتر ببرد. پس اگر حتما به این موارد نیاز دارید آن را در اولوییت قرار بدهید.

راهنمای خرید سنسور دزدگیر منزل

سنسورها حکم چشم و گوش دزدگیر را دارند و همه چیز را باید به دقت زیر نظر بگیرند. پس باید سعی کنید کاربردی‌ترین و بهترین سنسورها را برای دزدگیر منزتان انتخاب کنید. پس باید کاربرد و نحوه‌ی عملکرد هر سنسور را بشناسید.

در این قسمت کاربرد سنسورهای مختلف و مکان استفاده‌ی آنها را بررسی می‌کنیم و چند نمونه از هر کدام را معرفی کرده‌ایم. اما برای آشنایی بیشتر با سنسورها بهتر است به مطلب « انواع سنسورهای دزدگیر اماکن » سربزنید تا با ریزجزییات هر سنسور بیشتر آشنا شوید.

چشمی دزدگیر – سنسور تشخیص حرکت

سنسور های دزدگیر اماکن مدل های وزنی و معمولی

این سنسور‌ها با استفاده پرتو مادون قرمز حرکات داخل محیط را کنترل و تشخیص میدهند و در صورتی که حرکتی در مقابل آنها انجام شود، دزدگیر را در حالت هشدار قرار می‌دهند. سنسور تشخیص حرکت به چشمی دزدگیر نیز معروفند که در دو مدل وزنی و معمولی در بازار وجود دارند.

ساده بگویم اگر از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید یا مثلا در انباری شما موش وجود دارد بهتر است از چشمی وزنی استفاده کنید زیرا این چشمی ها موجودات با جسه‌ی کوچک را نادیده میگیرند و دزدگیر بی دلیل در حالت هشدار قرار نمیگیرد. اما اگر حیوان خانگی ندارید نیاز به هزینه‌ی اضافی نیست از چشمی معمولی استفاده کنید.

از چشمی دزدگیر بیشتر برای پوشش دهی یک فضا مانند فضای داخلی اتاق‌ها، سالن و یا حتی فضای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. که البته بستگی به نوع چشمی دزدگیر دارد و می‌توانید برای انتخاب چشمی مورد نظرتان به مطلب « چشمی دزدگیر اماکن » مراجعه کنید.

بیم خطی

بیم های خطی، فنسی و میله ای

بیم خطی دزدگیر یکی دیگر از سنسورهای دزدگیر منزل است که با استفاده از پرتو مادون قرمز کار می‌کند. این سنسورها از دو قسمت فرستنده و گیرنده تشکیل شده‌اند که باید دقیقا روبروی هم قرار بگیرند. فاصله ی بین فرستنده و گیرنده در واقع منطقه‌ی پوشش‌دهی این سنسور است و اگر کسی یا چیزی بین فرستنده و گیرنده قرار بگیرد یا از آنجا عبور کند این سنسور دزدگیر را در حالت هشدار قرار خواهد داد.

بیم‌های خطی با توجه به نوع طراحی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم هستند و بیشتر آنها را در فضای باز برای متراژهای طولانی استفاده می‌کنند. ویلا، باغ، داخل محوطه و… مکان‌هایی هستند که از این سنسور می‌توانید استفاده کنید. البته دستتان باز است اما صرفه‌ی اقتصادی را برای فضای داخلی حتما در نظر بگیرید.

سنسور ضربه یا شوک سنسور

پیشگیری قبل از خسارت

شوک سنسور

شوک سنسور دزدگیر به صدای بلند، ضربه و لرزش حساس است. شاید اسم این سنسور را کمتر شنیده باشید. اما در اماکنی که امکان ورود سارق، از طریق شکستن شیشه، درب و یا دیوار امکان پذیر باشد بهتر است از این سنسور استفاده کنید. زیرا اگر سارق درب یا پنجره را بشکند و وارد منزل شود و بعد چشمی دزدگیرتان آن را تشخیص دهد، تا همینجای کار هزینه‌ی درب و پنجره را ضرر کرده اید. اما با استفاده از این سنسور به محض اینکه ضربه ای به درب وارد شود، دزدگیر سریعا فعال شده و آژیر به صدا در می‌آید. همان صدای آژیر می‌تواند دزد را فراری بدهد تا از خسارات بعدی جلوگیری شود.

پیشنهاد ما این است در کنار درب و پنجره‌ای که احتمال نفوذ از آن وجود دارد حتما از این سنسور استفاده کنید.

سنسور مگنت

مگنت ترمینالی

سنسور مگنت دزدگیر به بیان ساده شامل دو تیغه است که با میدان مغناطیسی آهنربا کار می‌کند و وقتی دو تیغه‌ی این سنسور از هم دور شوند دزدگیر فعال می‌شود. از این سنسور برای کنترل باز شدن درب و پنجره استفاده می‌شود. یک تیغه آن روی چارچوب درب و تیغه‌ی دیگر آن روی خود درب نصب می‌شود و در مواقعی که دزدگیر فعال است، اگر درب باز شود، دزدگیر در حالت هشدار قرار خواهد گرفت.

سنسور یا دتکتور دود

دو عدد دتکتور دود و که در یکی دیپ سوییچ های آن مشخص است

دتکتور دود دزدگیر منزل، یکی از خاص‌ترین سنسورهای دزدگیر به حساب می‌آید که شما را از هزینه‌ی زیاد سیستم اعلام حریق خلاص می‌کند. این سنسور با تشخیص دود در محیط سریعا دزدگیر را فعال کرده تا از مالک بتواند جلوی خسارت بیشتر آتش سوزی را بگیرد. هزینه‌ی این سنسور چندان زیاد نیست اما واقعا یک سنسور کاربردی به حساب می‎آید.

قیمت دزدگیر منزل

از آنجایی که راهنمای خرید دزدگیر منزل یک مطلب برای افزایش امنیت است باید بگوییم که سعی کنید بیشتر به کیفیت دزدگیر و سنسورها اهمیت بدهید تا قیمت دزدگیر منزل. شاید برایتان سوال شود که چرا باید چنین کاری بکنید؟

استفاده از وسایل ارزان قیمت و گاها بی‌کیفیت در دزدگیر اماکن، ممکن است عملکرد دزدگیر را مختل بکند و تمام زحمات شما را برای حفظ امنیت از بین ببرد. بخاطر همین اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم که خرید اقتصادی انجام بدهید. ولی سعی کنید قیمت‎‌‌ها را در فروشگاه‌های معتبر با یکدیگر مقایسه کنید.

برند در انتخاب دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن با برندهای زیادی در بازار وجود دارند اما به کدام برند باید اعتماد کنیم؟

دزدگیر اماکن چیزی مانند یک گوشی موبایل نیست که اگر کارتان را راه نینداخت عوضش کنید. اگر دزدگیر منزل شما معتبر نباشد ممکن است به قیمت از دست دادن تمام اموال منزل شما تمام شود. پس حتما و حتما باید به سراغ برندهایی بروید که امتحانشان را پس داده باشند. سلکوسیستم هیچ برندی را نه رد می‌کند و نه تایید میکند اما برندهایی مانند سایلکس، کلاسیک، فایروال، آنیک و… جز برندهایی هستند که سهم بیشتری در بازار دزدگیر اماکن دارند. برای آشنایی با این برندها می‌توانید به سراغ مطلب « بهترین برند دزدگیر اماکن » بروید.

چند نکته قبل از انتخاب دزدگیر منزل

سعی کنید حتی اگر از دزدگیر استفاده نمی‌کنید، شرایط حداقلی را برای امنیت منزلتان رعایت کنید. در ادامه چند مورد را مرور ذکر کرده‌ایم:

  • از حفاظ آهنی برای پنجره‌های در دسترس استفاده کنید.
  • به درب ضد سرقت هم اعتماد نکنید و در مجتمع‌های شلوغ از حفاظ آهنی استفاده کنید.
  • در هنگام مسافرت حتما خانه را به همسایه بسپارید تا حواسشان باشد.

نتیجه گیری

ما در راهنمای انتخاب دزدگیر منزل، تمام تلاشمان را کردیم تا همه چیز را به صورت خلاصه بررسی کنیم و به شما ارائه بدهیم. اما قطعا این تمام ماجرا نیست و شما باید برای انتخاب بهتر در هر بخش به مقالاتی که لینک داده ایم سر بزنید تا کار انتخابتان بسیار راحت شود.

البته ما در سلکوسیستم همیشه در کنار شما هستیم تا بهترین انتخاب دزدگیر و تجهیزات جانبی را داشته باشید. سوالاتتان را در بخش نظرات از ما بپرسید و یا با شماره ‌های موجود در سایت با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *