اتصال تلفن کننده به پنل اعلام حریق

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
اتصال پنل اعلام حریق به دزدگیر اماکن

امروزه با وجود قوانین جدید نظام مهندسی و فراگیری پنل های اعلام حریق، خواسته یا نخواسته، فضاهای کاری و مسکونی مهجز به پنل اعلام حریق می‌شوند. اما سوالی که معمولا پیش می آید برای پروژه های اعلام حریق این است که؛ با وجود داشتن دزدگیر اماکن، آیا لازم است باز هم برای پنل اعلام حریق، تلفن کننده مجزا تهیه کنیم؟ در این مقاله به صورت کامل به نحوه اتصال تلفن کننده به پنل اعلام حریق پرداخته ایم یعنی در واقع شما می‌توانید از دزدگیر اماکن به عنوان تلفن کننده پنل اعلام حریق استفاده کنید.

فهرست مطالب

استفاده از دزدگیر برای پنل اعلام حریق

اگر شما دارای دزدگیر اماکن از هر برندی هستید نیازی به تهیه تلفن کننده جدا برای پنل اعلام حریق ندارید. چون با روش و ترفند های خاص می‌توانید از همان پنل دزدگیر یا ماژول های تلفن کننده آنها به صورت مشترک بین دزدگیر و پنل اعلام حریق استفاده کنید.

چطور از دزدگیر به عنوان تلفن کننده پنل اعلام حریق استفاده کنیم؟

جواب این سوال برای دزدگیر های مختلف، کمی متفاوت است و ما آن را به صورت جداگانه برای دزدگیرهای مشابه بررسی کرده ایم.

اتصال تلفن کننده G1 کلاسیک به پنل اعلام حریق:

در تلفن کننده سیمکارتی G1 ما از پایه های تریگر تلفن کننده برای اتصال آن به پنل اعلام حریق استفاده می کنیم. شاید سوال پیش بیاید که تریگر تلفن کننده چیست و چه کاربردی دارد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که در همه ی ماژول های تلفن کننده یک تعداد ترمینال ورودی به اسم تریگر وجود دارد که با اتصال آن ها به ولتاژ مشخص شده، عملکردی تعیین شده از قبل توسط شرکت سازنده، اجرا می شود.

در تلفن کننده G1 ما 4 عدد تریگر داریم که دو عدد تریگر مثبت و دو عدد تریگر منفی هستند. تریگرهای مثبت با وصل کردن به ولتاژ مثبت در مدت زمان تعیین شده، عملکرد مربوطه را اجرا می کنند. تریگرهای منفی همین به همین شکل کار می‌کنند، با این تفاوت که نیاز به وصل شدن به پایه یا ولتاژ منفی دارند. 

در پنل اعلام حریق به محض تحریک شدن یکی از دتکتور های متصل به پنل اعلام حریق، پنل در حالت هشدار قرار می‌گیرد و شروع به آژیر کشیدن می کند. و نیاز ما این است که به محض آژیر کشیدن پنل اعلام حریق، تلفن کننده یا دزدگیر ما اقدام به ارسال پیامک های مربوطه و برقراری تماس کند. 

پس میتوانیم از پایه مثبت خروجی پنل اعلام حریق یک رشته سیم به تریگر 1 مثبت پنل G1 متصل کنیم. دو پایه، هم خروجی و هم ورودی، مثبت هستند. ولی مشکلی که وجود دارد، هم رنج نبودن ولتاژ پایه مثبت اسپیکر پنل اعلام حریق و ولتاژ مورد نیاز تریگر G1 است. در واقع ولتاژ خروجی پنل اعلام حریق، 24 ولت است و ورودی تلفن کننده 12 ولت. پس می‌تواند مشکل ساز شود و باعث خسارت دیدن تلفن کننده ی ما شود که البته با استفاده از برد رله میتوانیم این مشکل را حل کنیم.

نحوه نصب رله بین تلفن کننده G1 و پنل اعلام حریق

برای حل این مشکل ما میتوانیم از یک برد رله 24 ولت به عنوان رابط پنل اعلام حریق و تلفن کننده دزدگیر استفاده کنیم. برای اینکار پایه های مثبت و منفی تغذیه برد رله، به مثبت و منفی خروجی پنل اعلام حریق متصل میشوند و برای تامین ولتاژ مثبت 12 تریگر تلفن کننده، ما باید از پایه مثبت تغذیه تلفن کننده، یک سیم به پایه COM برد رله و بعد از آن از پایه NO برد رله، برگشتی ولتاژ 12 ولت را به پایه تریگر 1 مثبت تلفن کننده G1 متصل کنیم. 

تریگر های تلفن کننده G1

در این حالت به محض فعال شدن پنل اعلام حریق و آژیر کشیدن آن ولتاژ 24 ولت باعث روشن شدن برد رله 24 ولت ما شده و برد رله به محض روشن شدن، پایه COM و NO را به هم متصل می کند که باعث اتصال ولتاژ مثبت 12 به تریگر 1 مثبت میشود.

در این مرحله که پایه تریگر تلفن کننده ما تحریک شده است، تلفن کننده اقدام به ارسال پیامک متن «پیام تحریک 1» به حافظه 1 تا 10 می‌کند. البته با مراجعه به مقاله نرم افزار CLASSIC SETUP می‌توانید با نحوه شخصی سازی متن پیام های تحریک آشنا شوید و یک متن تحریک اختصاصی برای پنل اعلام حریق‌تان تعریف کنید. که کامل متوجه بشوید دزدگیر شما در حال ارسال پیامک اعلام سرقت است یا دلیل پیامک ها، تحریک پنل اعلام حریق است.

بعد از ارسال پیامک ها تلفن کننده G1 اقدام به برقراری تماس از طرق سیمکارت با حافظه های شماره 11-20 کرده و پیغام صوتی شماره 1 را پخش می‌کند. 

مواردی که ما در مورد اتصال پنل اعلام حریق به تلفن کننده G1 ذکر کردیم هیچ مشکلی در ارتباط و عملکرد پنل Z4 شما ایجاد نمی کند. با خیال راحت میتوانید از یک تلفن کننده برای هر دو سیستم به صورت همزمان استفاده کنید.

اتصال پنل اعلام حریق به دزدگیر اماکن

اتصال پنل اعلام حریق به دزدگیر سایکلس با رله

اما شاید شما از دزدگیر کلاسیک استفاده نکرده باشید و پنل دزدگیر دیگری داشته باشید. در این حالت باید یکی از زون های دزدگیر را روی حالت 24 ساعته قرار دهیم. و میتوانیم برای زون 24 یک اسم اختصاصی مانند « پنل اعلام حریق » تعریف کنیم.

البته دزدگیر هایی که برای زون 24 ساعته، می‌توان حالت فایر را انتخاب و پیغام صوتی خاص آن را ضبط کرد، عملکرد بهتری در این زمینه دارند.

برای نحوه اتصال هم همان گونه که در تصویر مشخص است، دقیقا مانند تلفن کننده G1 ما باید از برد رله 24 ولت استفاده کنیم و پایه های تغذیه برد رله را به پایه های خروجی (مثلا اسپیکر ) پنل اعلام حریق متصل کنیم. و بعد از آن پایه های COM و NC را هر کدام با یک رشته سیم به یکی از پایه های ورودی زون 24 ساعته مد نظر، متصل کنیم. 

نتیجه گیری

البته مواردی که در این مقاله ذکر کردیم برای تمامی پنل های اعلام حریق صدق میکند. در حالی که شما در بعضی از برند های خاص پنل اعلام حریق، خروجی پالس مثبت 12 یا پایه خروجی رله را برای اتصال مستقیم و بدون استفاده از برد رله به دزدگیر یا تلفن کننده در اختیار دارید. ولی ما سعی کرده‌ایم حالتی را توضیح بدهیم که شامل همه مدل های دزدگیر و پنل‌های اعلام حریق بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *