تریگر های تلفن کننده G1

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
تریگر های تلفن کننده G1

تلفن کننده G1 یکی از با کیفیت ترین تلفن کننده های موجود در بازار است که در اکثر مواقع تنها برای اتصال آن به پنل دزدگیر کلاسیک Z4 استفاده می‌شود. اما اگر دقت کرده باشید بعد از اتصال به پنل دزدگیر، همچنان پایه های خالی زیادی از جلمه پایه های تریگر وجود دارد. از تریگرهای تلفن کننده G1 می‌توان استفاده های خاص و جالبی کرد که در این مطلب کاملا به آنها خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

تلفن کننده G1 کلاسیک

تلفن کننده G1 محصول شرکت کلاسیک است که به جرات می‌توان به عنوان یکی از قدیمی ترین و بهترین تلفن کننده های سیمکارتی و خط شهری در بازار ایران از آن نام برد. کلاسیک در این تلفن کننده امکانات فوق العاده ای قرار داده تا بتوانید همزمان آن را به دزدگیر و سیستم اعلام حریق متصل کنید. برای آشنایی بیشتر با این محصول میتوانید به صفحه « تلفن کننده G1 » سر بزنید.

تریگر های تلفن کننده G1

روی برد تلفن کننده G1 چهار عدد پایه تریگر وجود دارد که دو تای آن مثبت و دو تای دیگر آن منفی هستند. و هر کدام از این تریگر ها با متصل شدن به ولتاژ تعیین شده مثبت یا منفی عملکرد مربوط به خود را اجرا می‌کنند که در ادامه به عملکرد هر کدام از این تریگر ها خواهیم پرداخت:

تریگر یک مثبت:

 این تریگر در صورتی که به مدت 3 ثانیه به ولتاژ مثبت 12 ولت متصل شود، به شماره های تعریف شده در حافظه 1 تا 10 متن “پیام تحریک یک” را پیامک می‌کند و بعد از آن به شماره های تعریف شده در حافظه 11 تا 20 با استفاده از سیمکارت تماس می‌گیرد و پیغام صوتی شماره 1 را پخش می‌کند. در مرحله آخر اگر خط تلفن ثابت دستگاه متصل باشد به شماره هایی که در مرحله قبل موفق به تماس با آنها از طریق سیمکارت نشده بود از طریق خط تلفن ثابت دوباره تماس میگیرد. از این تریگر در اکثر مواقع برای اتصال به پنل اعلام حریق استفاده می شود. 

تریگر دو مثبت:

عملکرد تریگر دو مثبت کاملا مشابه تریگر یک مثبت است البته با دو تفاوت؛ اول اینکه به حافظه های شماره 1 تا 10 “متن تحریک دو” را پیامک می کند و به شماره های تعریف شده در حافظه 11 تا 20، از طریق خط تلفن ثابت تماس می‌گیرد و “پیغام صوتی شماره یک” را پخش می کند. در این مرحله از سیمکارت برای تماس هیچ استفاده ای نمی شود. از این تریگر هم می‌توان برای پنل های اعلام حریق استفاده کرد. در زمانی که سیمکارت آنتن دهی نداشته باشد و میخواهیم از خط تلفن ثابت برای اطلاع رسانی استفاده کنیم. 

تریگر سه منفی:

این تریگر عملکرد کاملا مشابه تریگر یک مثبت دارد با این تفاوت که متن تحریک آن به جای متن تحریک 1 از “متن تحریک 3” استفاده می‌کند. و تفاوت بعدی قطب منفی به جای مثبت ولتاژ تحریک ورودی است. این تریگر برای ارتباط پنل Z4 با تلفن کننده G1 استفاده می‌شود. که در مقاله « اتصال تلفن کننده G1 به دزدگیر کلاسیک Z4 » در مورد نحوه اتصال آنها توضیحات کامل ارائه شده است.

تریگر چهار منفی:

از این تریگر برای گزارش یک وضعیت به مدیران سیستم که در حالت پیش فرض حافظه 1 و 2 هستند استفاده می شود. متن پیام ارسال شده برای این تریگر متن تحریک شماره 4 است. مثلا حالتی را فرض کنید که شما یک گاوصندوق یا انبار دارید و به عنوان مدیر می‌خواهید هر سری که درب آن باز و بسته می‌شود برای شما پیامک بیاید. برای این کار می‌توانید یک عدد مگنت سیمی یا هر سنسور دیگری که مدنظرتان باشد متصل کنید و دو تا سیم آلارم مگنت یا سنسور را، یکی به پایه منفی تغذیه تلفن و پایه دیگر را به تریگر 4 متصل کنید.

تعیین متن تحریک در تریگرهای G1

محیط نرم افزار دزدگیر کلاسیک ستاپ

نکته قابل ذکر این است که متن کلیه تحریک های 1 تا 4 از طریق نرم افزار CLASSIC SETUP قابلیت شخصی سازی دارد. و میتوانید متن دلخواه برای هر کدام استفاده کنید. 

در مورد پیام های صوتی شماره 1 و 2 هم به همین شکل است که از طریق پنل G1 میتوانید پیغام دلخواه خود را ضبط کنید. 

کاربرد های ذکر شده برای هر تریگر حالت مثال داشته و کاربر میتواند به توجه به خلاقیت و دانش خود هر کدام را شخصی سازی کند و در هزاران سناریو مختلف استفاده کند.

نتیجه گیری

تریگر های تلفن کننده G1 به شما، به شما امکان اتصال به دزدگیر کلاسیک Z4 و پنل اعلام حریق را به صورت همزمان میدهد که در پروژه هایی که قرار است از دو سیستم اعلام حریق و دزدگیر استفاده کنید، به راحتی کارتان را راه می اندازد.

البته در مواقعی که فقط برای یک فضای کوچک قرار است از سیستم اعلام حریق استفاده کنید، میتوانید با هزینه ی بسیار کمتر و با استفاده از دتکتور دود این کار را انجام بدهید.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره در قسمت نظرات همین مقاله، سوالاتتان را مطرح کنید و یا با استفاده از شماره تلفن های موجود در سایت با پشتیبانی فنی سلکوسیستم ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *