نصب دزدگیر اماکن؛ به زبان ساده

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
شماتیک المان های دزدگیر اماکن

نصب دزدگیر اماکن یکی از چالش هایی است که برای حفاظت از امنیت اماکن مسکونی، صنعتی و تجاری ممکن است با آن مواجه شویم. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا نحوه نصب دزدگیر اماکن را به زبانی کاملا ساده بررسی کنیم.

در این مقاله تمام مراحل را به ترتیب در نظر گرفته ایم و در مورد هر بخش از نصب دزدگیر اماکن توضیحاتی را به صورت ساده داده ایم. و در مقالات دیگر به بررسی دقیق و با جزئیات بیشتری در مورد نصب دزدگیرها و اکسسوری آنها خواهیم پرداخت. پس با مراحل این مقاله همراه باشید.

نقشه برداری و برنامه ریزی نصب دزدگیر

نقشه برداری از محیط و برنامه ریزی برای نصب دزدگیر اماکن، در واقع یکی از مهترین گام هایی است که برای نصب دزدگیر باید در همان ابتدا به آن توجه زیادی شود. در گام نخست باید موارد زیر را تعیین کنید تا بعد بپردازیم به موارد انتخاب و نصب دزدگیر:

  • تعیین مکان هایی که حتما باید تحت پوشش دزدگیر قرار بگیرند.
  • مسیرهایی که احتمال دارد دزد از آنجا وارد شود را تعیین کنید.
  • محل نصب حسگرها را برای تشخیص سریع ورود های غیر مجاز انتخاب کنید.

انتخاب پنل دزدگیر و لوازم جانبی آن

دو عدد پنل دزدگیر اماکن و دو عدد چشمی

انتخاب پنل دزدگیر مناسب

بعد از اینکه نقشه ی کلی مکانی که قرار است دزدگیر در آن نصب شود تا تعیین کردید باید یک پنل دزدگیر مناسب انتخاب کنید که تمام نیاز های شما را پوشش بدهد. دزدگیر اماکن انواع مختلفی دارد که پیشنهاد میکنم برای آشنایی با آنها حتما به مقاله ی « انواع دزدگیر اماکن و منزل » سری بزنید.

حالا که دستگاه دزدگیرتان را قرار است تهیه کنید؛ بهتر است به صفحه ی « پنل دزدگیر اماکن » مراجعه کنید و به راحتی آن را تهیه کنید.

انتخاب سنسور مناسب محیط

انتخاب سنسور های مختلف برای محیط کاملا به نقشه برداری و پنل دزدگیری که انتخاب کرده اید بستگی دارد. با توجه به نقشه برداری که از محیط داشته اید حالا میدانید از چه سنسورهایی قرار است استفاده کنید.

اما نکته ای که در انتخاب سنسور وجود دارد توجه به نوع سیمی یا بیسیم بودن سنسور است.

سنسور سیمی؛ در نوع سیمی باید در نظر داشته باشید که شاید ممکن باشد برای سیم کشی نیاز به سوراخ کاری دیوار داشته باشید.

سنسور بیسیم؛ در نوع بیسیم هم نکته ی مهمی که وجود دارد، فرکانس کارکرد سنسور است. که باید مطابق فرکانسی باشد که پنل دزدگیر از آن پشتیبانی میکند.

در کل برای انتخاب سنسور ها، بهتر است به مقاله ی « انواع سنسور دزدگیر » مراجعه کنید. تا با انواع سنسور هایی که ممکن است به کارتان بیاید بیشتر آشنا شوید.

نصب دزدگیر و سنسور ها

نصب پنل دزدگیر و سنسور ها هر کدام نیازمند این هستند که به نکاتی توجه کنید تا به صورت کاملا صحیح سیستم دزدگیر عمل کند. که در ادامه جداگانه به نکات نصب هرکدام میپردازیم.

نصب پنل دزدگیر اماکن

نصب پنل دزدگیر

 

پنل دزدگیر اماکن در واقع مغز متفکر و قلب تپنده ی سیستم دزدگیر است که محل نصب آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و نکاتی وجود دارد که حتما باید در نصب پنل دزدگیر به آن توجه کنید.

  1. امکان اتصال به برق یا پریز وجود داشته باشد.
  2. محل نصب به راحتی در دسترس نباشد تا امکان دستکاری نداشته باشد.
  3. نزدیک ترین فاصله نسبت به سنسور ها و هشدار دهنده ها را داشته باشد.
  4. برد کافی برای عمل کردن ریموت از پشت درب را داشته باشد.
  5. در صورتی که از پنل سیم کارتی استفاده شود، باید آنتن دهی خوبی داشته باشد.

 

نصب سنسور های دزدگیر اماکن

نصب چشمی دزدگیر اماکن

سنسور های دزدگیر به دسته های مختلفی تقسیم میشوند و برای نصب هرکدامشان نکاتی را باید رعایت کنید تا بهترین عملکرد را از دزدگیر داشته باشید.

نصب سنسور دروازه ای؛ این سنسور های روی دروازه ها یا پنجره ها نصب میشود و در صورت باز شدن غیر مجاز آنها، دزدگیر فعال میشود. مراحل نصب سنسور دروازه ای:

  • انتخاب مکان مناسب برای نصب
  • سرهم کردن سنسور های سیمی
  • نصب با پیچ و مهره و یا چسب قوی
  • اتصال سنسور به پنل دزدگیر ( از طریق سیم و یا مچ کردن فرکانسی )

نصب سنسور های حرکتی: این سنسور ها مانند چشمی های دزدگیر و بیم های خطی در فضای داخلی و خارجی نصب میشوند که با توجه به کاربردتان باید آنها را انتخاب کنید. اما نکاتی که در نصب آنها باید مهم است به شرح زیر است.

  • انتخاب مکان مناسب برای نصب
  • تنظیم زاویه کارکرد
  • نصب حسگر با استفاده از پیچ و مهره یا چسب قوی
  • اتصال به پنل اصلی دزدگیر

سنسور های شوک و دتکتور دود نیز به همین صورت باید مکان دقیقی برای آنها انتخاب شود و بعد عملیات نصب و اتصال به پنل دزدگیر انجام شود.

برای سنسور شوک که در واقع یک نوع سنسور لرزشی و صدا به حساب می آید، بهتر است مکانی نزدیک به درب و پنجره یا روی آنها نصب شود تا در صورت دریافت صدای بلند ( صدای شکستن درب و پنجره ) دزدگیر را فعال کند.

 و دتکتور دود نیز مکان مناسبش در قسمت بالایی فضای داخلی ساختمان است و البته بهتر است در فضایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، نصب و راه اندازی شود.

فعال سازی هشدار دهنده ها

بهتر است برای تمام دزدگیر ها در ابتدا هشدار دهنده های صوتی مانند آژیر و بلندگو را راه اندازی کنید تا در اولین اقدام، پنل دزدگیر آن را فعال کند و سارق را از وجود سنسور ها و دزدگیر اماکن باخبر کند. در اکثر مواقع پخش آژیر در محل سرقت، همه چیز را برای سارق خراب میکند و سرقت را متوقف میکند.

اگر پنل شما مجهز به تلفن کننده است حتما تمام ظرفیتی که برای وارد کردن شماره تلفن را در اختیارتان قرار داده را استفاده کنید. تا حتی در بدترین حالت ممکن نیز از وجود سرقت با خبر شوید.

و اگر پنل دزدگیر شما به تلفن کننده مجهز نیست، همانند پنل دزدگیر Z4 ULTRA از برند کلاسیک، از یک تلفن کننده ی مجزا برای ارسال پیام هشدار استفاده کنید. البته باید بدانید که برند کلاسیک دزدگیر Z4 ULTRA را همراه با تلفن کننده G1 که تولید شده ی خود برند کلاسیک است عرضه میکند.

 

بررسی و تست سیستم دزدگیر اماکن

پس از اینکه تمام مراحل بالا را به دقت انجام دادید نوبت به بررسی تست عملکرد دزدگیر اماکن و تمام سنسور های آن میرسد. که بهتر است برای سادگی کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. پنل دزدگیر را روشن کنید.
  2. کد های امنیتی را فعال کنید.
  3. حسگر های مختلف را تست کنید.
  4. ارتباط با مرکز نظارت یا اپلیکیشن را تست کنید.
  5. اعلام هشدار مانند آژیر، پیامک و تماس را تست کنید.

 

آموزش استفاده به سایر کاربران

در نهایت باید سایر کاربرانی که از دزدگیر ساختمان استفاده میکنند را آموزش بدهید تا با نحوه ی کارکردن با دزدگیر آشنا شوند. بهتر است در حین آموزش موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

  • روشن و خاموش کردن دزدگیر ( فعال و غیرفعال )
  • تعویض کد امنیتی
  • اقدامات لازم در صورت بروز هشدار
  • تست دوره ای دزدگیر

این تمام مراحل کلی برای نصب دزدگیر اماکن بود که در این مقاله به صورت کاملا ساده به آن اشاره کردیم. امیدواریم که با استفاده از این راهنمای نصب دزدگیر اماکن، کارتان راه بیوفتد. اما اگر فکر میکنید هنوز سوالاتی وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره نشده، حتما با تیم پشتیبانی سلکوسیستم در ارتباط باشید و سوالاتتان را بپرسید. در ضمن مقالات تخصصی تری در مورد نصب دزدگیر اماکن در حال آماده شدن است که در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

شما میتوانید از طریق نظرات همین مقاله و یا با استفاده از شماره هایی که در قسمت پایین سایت وجود دارد با تیم پشتیبانی ارتباط بگیرید و سوالاتتان را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *