زون دزدگیر اماکن چیست؟

صادق سمامی
صادق سمامی
عکس شاخص زون دزدگیر اماکن

زون دزدگیر اماکن در واقع امکان مدیریت مناسب سنسور های مختلف دزدگیر اماکن را در اختیار کاربر قرار میدهد. اگر شما هم در دنیای امنیت و دزدگیر اماکن کمی کنجکاو شده باشید قطعا با اصطلاح زون دزدگیر مواجه شده اید. و قطعا برایتان سوال پیش آمده که “زون دزدگیر یعنی چه؟ ” یا اینکه “یک دزدگیر 4 زون یا 8 زون دارد به چه معناست؟ ” در این مطلب قصد داریم تا با بیانی کاملا ساده زون دزدگیر را برایتان توضیح دهیم.

مفهوم زون دزدگیر اماکن چیست؟

در سیستم دزدگیر اماکن، سنسور های مختلف با توجه به کارایی که دارند در قسمت های مختلف نصب شده و به پنل دزدگیر متصل میشوند. زون دزدگیر به ناحیه ای که تمام سنسور های آن به یک کانکتور در پنل دزدگیر متصل میشوند، گفته میشود. زون ( zone ) در اصطلاح به معنی ناحیه است اما در پنل دزدگیر به کانکتوری گفته میشود که قابلیت اتصال سنسور های یک ناحیه را دارد.

مثال: فرض کنید در یک خانه که مجهز به دزدگیر اماکن است. برای یک اتاق آن، یک چشمی دزدگیر، یک دتکتور دود و یک سنسور شکست شیشه وجود دارد. هر سه سنسور، به صورت سری به هم وصل شده و به یک کانکتور روی پنل دزدگیر متصل میشوند. به ناحیه ای که این سه سنسور در آن وجود دارند و کانکتوری که این سه سنسور به آن متصل هستند، زون دزدگیر گفته میشود.

کانکتور های زون دزدگیر سایکلس

چرا تعداد زون های دزدگیر مهم است؟

چون هر چقدر تعداد زون های یک پنل دزدگیر بیشتر باشد، امکان مدیریت راحت تری برای شما فراهم میشود. یعنی اگر در یک زون اتفاقی بیوفتد، شما مستقیم به سراغ همان قسمت میروید. یا اگر اختلالی در یک سنسور وجود داشته باشد، تنها همان سنسور را میتوانید از مدار خارج کنید و در عملکرد دیگر سنسور ها اختلالی ایجاد نمیشود.

کاربرد زون دزدگیر

کاربرد زون دزدگیر امکان، دسترسی سریع و مستقیم به سنسور های هر بخش و مدیریت بهتر عملکرد دزدگیر است. که البته زون ها انواع مختلفی داشته و هرکدام کاربرد خاص خودشان را دارند.

انواع زون دزدگیر اماکن

زون ها در حالت کلی به دو دسته ی سیمی و بیسیم تقسیم میشوند. در دسته سیمی که مشکلی وجود ندارد و سیم آلارم یا تمپر سنسور ها را به کانکتور های زون پنل دزدگیر متصل میکنیم. اما زون های بیسیم دزدگیر شرایط خاصی دارند که در هنگام خرید سنسور های بیسیم باید به آن توجه کنید.

یعنی در هنگام خرید سنسور دزدگیر که به صورت بی سیم است، باید به فرکانس کاری پنل دزدگیر و نوع رمزنگاری آن توجه کنید. و سنسور هایی را تهیه کنید که با پنل دزدگیرتان مطابقت داشته باشند.

حالت های مختلف زون دزدگیر

در پنل دزدگیرهای مختلف، برای زون ها حالت های مختلفی وجود دارد. و همه ی دزدگیر ها مثل هم نیستند. به همین خاطر در اینجا چند حالت پر کاربرد که ممکن است در هنگام تنظیم زون دزدگیر اماکن به کارتان بیاید را جمع آوری کرده ایم.

حالت Away:

زون هایی که روی این حالت قرار دارند در هنگام فعال شدن دزدگیر سریعا فعال شده و محیط را کنترل میکنند. حالت Away در واقع یک حالت معمولی و پایه برای دزدگیر است.

حالت Stay:

زون هایی که روی حالت Stay قرار دارند با وجود فعال شدن دزدگیر فعال نمیشوند. مثلا شما در اداره تنها هستید و میخواهید دزدگیر را فعال کنید اما چشمی بالای سرتان فعال نباشد. کافی است زون مربوط چشمی بالای سرتان را در حالت Stay قرار دهید.

حالت Tamper:

زون تمپر دزدگیر برای جلوگیری از خراب کاری سنسور ها در زمان غیرفعال بودن دزدگیر است که به صورت 24 ساعته فعال است.

حالت Fire:

زون اعلام حریق که دتکتور های دود، آتش، گاز و … را پشتیبانی میکند و یک زون 24 ساعته به حساب می آید.

حالت Entry:

این یک زون با تاخیر است که بسته به نوع دزدگیر شما که از کدام برند باشد، به شما این امکان را میدهد برای چند ثانیه یا چند دقیقه در فعال سازی یک زون تاخیر ایجاد کنید.

حالت Panic:

زون پنیک یا همان ترس شدید بیشتر برای پدال یا شاسی های اضطراری استفاده میشود.

حالت Holdup:

این حالت در واقع نوعی زون پنیک است که برای پدال و شاسی استفاده میشود. با این تفاوت که اگر شاسی یا پدال کمتر از 3 ثانیه فشرده شود، تنها SMS و تماس هشدار برقرار میشود و خبری از آژیر نیست. اما اگر بیشتر از 3 ثانیه شاسی را فشار دهید، آژیر هم فعال میشود.

حالت None:

اگر زون در حالت None قرار داشته باشد، در واقع هیچ عملکردی روی سیستم دزدگیر ندارد. که در دزدگیر های مختلف ممکن است این زون وجود نداشته باشد. ( مثلا در دزدگیر کلاسیک این زون را نداریم و اگر قرار نباشد از یک زون استفاده کنیم باید آن را جامپر گذاری کنیم در غیر این صورت سیستم با مشکل مواجه میشود. اما در دزدگیر سایلکس این حالت را نداریم و تمام زون ها به صورت پیشفرض در حالت None قرار دارند.

حالت Bypass:

از این زون بیشتر در مواقعی استفاده میشود که مثلا یک سنسور شما دچار اختلال شده و دائما هشدار نادرست برایتان ارسال میکند. در این صورت شما به صورت موقت آن زون را روی حالت Bypass قرار میدهید و آن زون را از مدار اصلی دزدگیر خارج میکنید.

زون دینگ دانگ یا Chime:

اگر مغازه های قدیمی را یادتان باشد، در بعضی از مغازه ها، بالای در ورودی یک زنگ کوچک نصب شده بود که با باز شدن درب مغازه به صدا در می آمد و صاحب مغازه را از ورود افراد با خبر میکرد. زون دینگ دانگ هم همانند همان زنگ کوچک عمل میکند. این زون در دزدگیر های مختلف به روش های مختلفی ایجاد میشود که در دفترچه راهنمای هر دزدگیر میتوانید آن را پیدا کنید. فقط باید بگوییم که برای زون دینگ دانگ معمولا از سنسور های مگنت و چشمی پرده ای استفاده میشود. و در صورتی که این سنسورها تحریک شوند، دزدگیر با استفاده از اسپیکر کوچکی که درون پنل دزدگیر وجود دارد صدایی همانند ” دینگ دانگ ”  تولید میکند.

در ویدئو زیر میتواند نحوه فعال کردن زون دینگ دانگ دزدگیر کلاسیک را ببینید.

کلام پایانی

وجود زون های مختلف سیمی و بیسیم با قابلیت تنظیمات مختلف، میتواند یکی از ملاک هایی باشد که در هنگام خرید دزدگیر اماکن باید به آن توجه کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا زون دزدگیر و حالت های مختلف آن را مورد بررسی قرار بدهیم و به سادگی آن را برایتان تعریف کنیم.

سلکوسیستم، یکی دیگر از معیار های انتخاب دزدگیر را توجه به برند میداند. به همین منظور پیشنهاد میکند برای انتخاب درست تر دزدگیر اماکن حتما سری به « بهترین برند دزدگیر اماکن » بزنید تا با آنها آشنا شوید. تا با خیال راحت بتوانید به خرید دزدگیر اماکن بپردازید.

ضمنا هر سوالی در مورد دزدگیر اماکن و تجهیزات جانبی آن دارید حتما در بخش نظرات بپرسید یا با شماره های موجود در سایت در ارتباط باشید. تا بتوانید از مشاوره ی رایگان متخصصین سلکوسیستم بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو برند سلکو