زون 24 ساعته دزدگیر اماکن و تنظیمات

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
سه دزدگیر کلاسیک، سایلکس، فایروال با نماد زون 24 ساعته دزدگیر

همانطور که در مقاله زون دزدگیر اماکن توضیح دادیم، زون 24 ساعته (Zone 24H)، یکی از چند مدل زون دزدگیر است که حتی در حالت غیرفعال بودن دزدگیر نیز همچنان فعال باقی می‌ماند. البته همین زون 24 در دزدگیرهای مختلف، چند حالت مختلف دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

زون 24 ساعته چیست؟

همانطور که از اسم این زون معلوم است، در 24 ساعت شبانه روز پیوسته فعال است و حتی با غیرفعال شدن دزدگیر نیز غیرفعال نمیشود. که البته کاربردهای بسیار زیادی نیز دارد.

زون دزدگیر چیست؟

زون در واقع به معنی ناحیه است و در دزدگیر اماکن به تمام سنسورهای یک بخش که تحت پوشش یک ترمینال قرار میگیرند و با یک نام شناخته می‌شوند زون گفته می‌شود. البته پیشنهاد میکنم اگر برایتان جذاب است مطلب « زون دزدگیر اماکن » را هم بخوانید.

کاربردهای زون 24 ساعته دزدگیر اماکن

فرض کنید شما از دزدگیر اماکن استفاده می‌کنید و میخواهید به محض ورود خودتان به ساختمان، آن را غیرفعال کنید اما نه به صورت کامل. یعنی می‌خواهید یک یا چند زون را حتی در حالت غیرفعال کردن دزدگیر همچنان فعال نگه دارید. مانند زون پدال، اعلام حریق و… که در ادامه به هرکدام می‌پردازیم.

زون 24 ساعته پدال دزدگیر:

از این حالت بیشتر برای اماکنی مانند بانک‌ها، طلا فروشی‌ها و… استفاده میشود. یعنی اگر در این اماکن سنسورهایی مانند چشمی دزدگیر، مگنت و شوک سنسور وجود داشته باشد می‌توانید آنها را غیرفعال کنید و همچنان پدال زیر پا یا شاسی را فعال نگهدارید تا در صورتی که خطری شما را تهدید کرد، دزدگیر را با استفاده از پدال فعال کنید.

زون 24 ساعته اعلام حریق:

دتکتورهای دود و حرارت را معمولا به زون 24 ساعته متصل می‌کنند تا در شرایطی که حتی دزدگیر غیرفعال است، این سنسورها فعال باقی بمانند شرایط را تحت کنترل داشته باشند.

زون 24 ساعته برای دزدگیر باغ و ویلا

در سیستم‌های اعلام سرقتی که برای باغ‌ها و ویلاها معمولا نصب می‌شود معمولا از سنسورهای فضای باز مانند بیم خطی و بیم فنسی نیز استفاده می‌کنند و لزومی ندارد که با وارد شدن شما به داخل باغ یا ویلا، بخواهید آنها را غیرفعال کنید. پس می‌توانید سنسورهای فضای باز را به زون‌های 24 ساعته متصل کنید.

نکته: البته منظورمان دقیقا همان سنسورهایی است که روی دیوار نصب می‌کنید و محل عبورتان نیست.

برای آشنایی بیشتر با سنسورهای فضای باز پیشنهاد میکنم به مقاله‌ی «بیم خطی؛ دزدگیر باغ و ویلا» سر بزنید.

زون 24 ساعته در دزدگیر های مختلف

دزدگیرهای اماکن برندهای مختلف، معمولا تنظیمات مختلفی دارند و البته همگی به سادگی قابل تنظیم هستند. و ما در این قسمت زون 24 ساعته سه برند معروف دزدگیر اماکن یعنی سایلکس، کلاسیک و فایروال را با هم بررسی می‌کنیم.

زون 24 ساعته دزدگیر کلاسیک

در دزدگیر کلاسیک Z4 Ultra زون شماره 4 به زون 24 ساعته اختصاص داده شده است. این زون شماره 4 در حالت عادی مانند سایر زونها عمل می‌کند و اگر سنسوری را به آن متصل کنید مانند سایر زون‌های این دزدگیر، فعال و غیرفعال می‌شود.

اما برای اینکه بخواهید زون 4 را به حالت 24 ساعته تغییر حالت دهید باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دستگاه را غیرفعال کنید.
  2. از سالم بودن فیوز AUX مطمئن شوید و سپس دکمه LRN را نگه دارید.
  3. حالا دکمه‌ قفل بسته روی یکی از ریموت‌ها را فشار دهید و دکمه LRN را رها کنید.

در این قسمت سه حالت وجود دارد که با تکرار مرحله 3 باید حالت مدنظرات را انتخاب کنید.

  • اگر 1 بار صدای بیپ را شنیدید، زون شماره 4 در حالت 24 ساعته قرار گرفته.
  • اگر 2 بار صدای بیپ را شنیدید، زون شماره 4 در حالت مخصوص پدال قرار گرفته.
  • و اگر 3 بار صدای بیپ را شنیدید، زون دوباره به حالت معمولی برگشته است.
  1. تاکید می‌کنیم که برای هرکدام از حالت‌های بالا باید مرحله سوم را یک بار تکرار کنید.
  2. حالا کافیست تا یکبار دزدگیر را فعال و غیرفعال کنید تا حالت انتخاب شده اعمال شود.

ویدئو آموزش تنظیم زون 24 ساعته دزدگیر کلاسیک

در ویدئو زیر آموزش تنظیمات زون 24 ساعته در دزدگیرهای برند کلاسیک را به زبان ساده توضیح داده ایم تا به راحتی بتوایند تنظیمات لازم را انجام دهید. البته توضیحاتی راجب نوع عملکرد این زون هم اضافه شده است که به شما کمک خواهد کرد تا راحت تر از این زون استفاده کنید.

فرق حالت 24 ساعته و پدال در دزگیر کلاسیک

در واقع هر دو حالت این زون به صورت 24 ساعته عمل می‌کند. اما در حالت اول که به 24 ساعته معروف است، در هنگام آلارم به همراه SMS ارسال کردن و تماس هشدار، آژیر هم پخش می‌شود. و در حالت دوم که به حالت پدال معروف است، تنها SMS و تماس هشدار برقرار می‌شود و خبری از آژیر کشیدن نیست.

نکته: بعضی اوقات اینکه سارق متوجه شود شما دزدگیر را فعال کرده‌اید چندان برایش خوشایند نیست و ممکن است قصد جانتان را بکند. به همین منظور کلاسیک زون پدال (زون 24 ساعته ساینت) را تعریف کرده تا خطراتی که شما را تهدید می‌کنند بسیار کمتر شود.

زون پدال در دزدگیر کلاسیک

اگر به زون شماره 4، پدال وصل کرده‌اید و آن را روی حالت پدال قرار داده‌اید حالا باید این را بدانید که این زون به دو شکل کار می‌کند. اگر این زون به صورت لحظه‌ای تحریک شود، SMS و تماس هشدار برقرار می‌شود اما اگر به مدت طولانی آن را تحریک کنید یا همان فشار دهید، علاوه بر SMS و تماس، می‌توانید آژیر دزدگیر را نیز فعال کنید.

نکته: برای فعال یا غیرفعال کردن زون 24 ساعته در دزدگیر کلاسیک کافیست دکمه‌های قفل بسته و درب را فشار دهید.

زون 24 ساعته در دزدگیر سایلکس

دزدگیر سایلکس به نمایی از منو تنظیمات زون با علامت 24 ساعته

در دزدگیر اماکن سایلکس زون 24 ساعته عدد خاصی ندارد و تمام زون‌های موجود در دزدگیر را میتوانید به چندین حالت مختلف تنظیم کنید که زون 24 ساعته هم چندین حالت مختلف دارد که در ادامه تک تک آنها را بررسی میکنیم.

در همین ابتدا باید بگویم که تنظیمات زون را هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق منو شماره 5 روی پنل خود سایلکس سری SG8 میتوانید انجام دهید. اگر کار با آنها را بلد نیستید نگران نباشید، در « اپلیکیشن دزدگیر سایلکس » و «تنظیمات زون دزدگیر سایلکس» می‌توانید آموزش آنها را به همراه ویدئو بسیار ساده ببنید.

برای زون 24 ساعته دزدگیر سایلکس 4 حالت مختلف در نظر گرفته شده که با توجه به نوع کاربری خودتان می‌توانید برای هر زون از این دزدگیر آن را تنظیم کنید.

زون 24 ساعته Tamper:

از این زون برای بیشتر برای اتصال سوییچ تمپر سنسورهایی مانند بیم خطی و چشمی دزدگیر استفاده می‌شود. و همانطور که می‌دانید این سوییچ‌ها از سنسور در برابر دستکاری و خرابکاری محافظت می‌کنند و بهتر است به زون 24 ساعته متصل باشند تا حتی در حالت غیرفعال دزدگیر نیز فعال باقی بمانند.

زون 24 ساعته Fire:

این زون نیز مانند حالت Tamper به صورت 24 ساعته فعال است و برای اتصال سنسورهای تشخیص دود، گرما، گاز و… استفاده می‌شود. این سنسورها باید همیشه فعال باشند. اما سوال اینجاست که چرا حالت Tamper و Fire به صورت جداگانه تعریف شده اند؟ جواب ساده است، سایلکس این کار را انجام داده تا شما به راحتی بتوانید پیام آلارم را تفکیک کنید و کارتان راحت تر باشد.

زون 24 ساعته Panic:

اگر زون خود را روی حالت پنیک قرار بدهید، در واقع آن زون را به صورت 24 ساعته در اختیار دارید. از این زون بیشتر در بانک‌ها، طلا فروشی‌ها و… که امکان سرقت در حضور مالک یا متصدی وجود دارد استفاده می‌شود. با استفاده از این حالت زون می‌توانید یک پدال یا شستی به دزدگیر سایلکس متصل کنید که به صورت 24 ساعته فعال است.

زون در حالت Holdup:

اگر زون را در حالت Holdup قرار بدهید در واقع مانند حالت پنیک یک زون 24 ساعته دارید که با فشردن یک شستی یا پدال می‌توانید آن را فعال کنید. البته تفاوت اصلی آن با حالت پنیک در مدت زمان فشار دادن شستی است. اگر پدالی را که زون آن روی حالت Holdup قرار دارد، برای یک لحظه (زیر 3 ثانیه) فشار دهید، دزدگیر به صورت ساینت فعال می‌شود. یعنی دزدگیر در حالت آلارم قرار می‌گیرد و SMS و تماس هشدار برقرار می‌شود، اما خبری از آژیر کشیدن نیست.

اما اگر به فشار دادن پدال بیش از 3 ثانیه ادامه دهید، دزدگیر در حالت آلارم هم SMS و تماس هشدار را برقرار می‌کند و هم آژیر را به صدا در می‌آورد.

زون 24 ساعته در دزدگیر فایروال F9 و F10

دزدگیرهای F9 و F10 دارای 8 زون هستند که همگی آنها را می‌توانید روی حالات مختلف تنظیم کنید.

تنظیم زون 24 ساعته در دزدگیر های فایروال سری F9 و F10 کار چندان سختی نیست. زیرا این دزدگیر های اماکن از منو فارسی و البته سخنگو بهره میبرند و حتی با چشم بسته هم میتوانید این تنظیمات را انجام دهید.

  1. ابتدا وارد منو تنظیمات شوید
  2. وارد قسمت تغییر نوع زون ‌ها شوید
  3. شماره زون مورد نظر را انتخاب کنید
  4. زون انتخاب شده را روی حالت 24 ساعته قرار دهید

به همین راحتی شما یکی از زون‌هایی را که نیاز بود به در حالت 24 ساعته قرار بگیرد را تنظیم کردید. حالا میتوانید از این زون برای تمپرها، دتکتور دود، بیم خطی اطراف ویلا و…. که باید در 24 ساعت شبانه روز فعال باشند، استفاده کنید.

نتیجه گیری

زون 24 ساعته در واقع یکی از مهمترین و حیاتی ترین زون‌های دزدگیر اماکن است که به شما امکان این را میدهد حتی در زمان غیرفعال بودن دزدگیر نیز، برخی از زون ها را تحت کنترل داشته باشید. پس ما در این مقاله تنظیمات این زون را برای سه دزدگیر معروف سایلکس، کلاسیک و فایروال را آموزش دادیم تا به راحتی خودتان هم بتوانید این تنظمیات را انجام دهید.

هرگونه سوالی در مورد تنظیمات بیشتر دزدگیر اماکن یا نیاز به مشاوره برای خرید دزدگیر اماکن و تجهیزات مورد نیاز آن دارید را حتما در بخش نظرات از کارشناسان سلکوسیستم بپردسید. البته از طریق شماره های موجود در سایت و چت آنلاین نیز سوالاتتان را مطرح کنید تا در سریعترین زمان ممکن، کارشناسان ما جوابگوی شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *