چکاپ دزدگیر اماکن به صورت دوره ای؛ 4 مورد مهم

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی

اگه تو خونه یا محل کارتون دزدگیر اماکن دارید این مقاله برای شما نوشته شده. همه ی ما وقتی که دزدگیر رو نصب می کنیم، هر روز فعال و غیرفعالش میکنیم و دیگه کاری باهاش نداریم. ولی همان طور که سایر تجهیزات الکترونیکی مانند کولرها به صورت دوره ای نیاز به چکاب دارند، دزدگیر نیز نیاز به چکاب دوره ای دارد. 

فهرست مطالب

چه مواردی را باید در چکاپ دزدگیر بررسی کنیم؟

در واقع شما باید تنها 4 مورد از تجهیزات مربوط به دزدگیر اماکن را به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بدهید تا دزدگیرتان بهترین عملکرد را داشته باشد. باتری دزدگیر، سیستم تماس و ارسال پیامک، ریموت دزدگیر و سنسورهای دزدگیر جزو مواردی هستند که باید پیوسته مورد بررسی قرار بگیرند که در ادامه تمام این موارد را بررسی خواهیم کرد.

1. بررسی وضعیت باتری

باتری های استفاده شده در دزدگیر با توجه به برند و کیفیت، یک طول عمر مفید دارند ولی در بعضی موارد به دلیل استفاده از باتری در دزدگیر غیربرند و بی کیفیت با مدارشارژر های غیراستاندارد، باعث خرابی باتری می شود.

باتری دزدگیر را چگونه تست کنیم؟

برای تست باتری دزدگیر و اطمینان از عملکرد درست آن ابتدا باید برق 220 ولت یا همان برق شهری دزدگیر رو قطع کنید. اگر دزدگیر شما همان لحظه اول خاموش شد دو حالت وجود دارد.

  • حالت اول سوختن فیوز شیشه ای باتری دزدگیر است. برای چک کردن وضعیت فیوز باتری دزدگیر می توانید درب دزدگیر را باز کنید و فیوز باتری را خارج کنید داخل فیوز های شیشه ای یک رشته سیم وجود دارد که در صورت سالم بودن فیوز این سیم به سر و ته فیوز متصل است اما اگر فیوز سوخته باشد سیم داخل آن قطع شده است یا اصطلاحا سوخته است. 

فیوز سوخته را تعویض کنید:

قبل از جایگزین کردن فیوز، کابل های متصل به باتری دزدگیر را در بیاورید و بعد از آن فیوز جدید رو جایگزین کنید. فقط در زمان جایگزین کردن فیوز به میزان آمپر فیوز که روی آن درج شده دقت کنید. فیوز را که جایگزین کردید با دقت به قطب‌های مثبت و منفی باتری مجدد سیم های باتری رو متصل کنید. اگر مجدد فیوز دزدگیر سوخت، احتمالا باتری دزدگیر شما خراب شده و نیاز به تعویض دارد. 

حالت دوم: امکان خرابی باتری دزدگیر

اگر با قطع کردن برق شهری دزدگیر با باتری روشن ماند متوجه می شویم باتری در دقیقه های اول مشکلی ندارد. ولی بگذارید چند ساعتی حتی در صورت امکان 24 ساعت دزدگیر بدون برق شهری روشن بماند. چون در حالت استاندارد یک دزدگیر استاندارد با دو عدد چشمی حرکتی در صورت آژیر نکشیدن باید چیزی بین 36-48 ساعت روشن بماند هر چه تعداد سنسور ها بیشتر شود این تایم کاهش پیدا می کند.

اما در مواردی مانند دزدگیر بی کیفیت یا سپری شدن طول عمر مفید باتری، این تایم به مرور کاهش پیدا می کند. اگر متوجه شدید دزدگیر خیلی سریع تر از تایم استاندارد اعلامی خاموش شد. باتری دزدگیر شما نیاز به تعویض دارد و ظرفیت آن کاهش داشته است. پس باید به فکر خرید باتری دزدگیر اماکن باشید.

شاید شما زمان و حوصله لازم برای این تست را نداشته باشید و می خواهید یک تست فوری از باتری دزدگیرتان انجام دهید. برای تست فوری می توانید کابل های باتری دزدگیر رو جدا کنید و با استفاده از مولتی متر در حالت تست ولتاژ DC وضعیت باتری را متوجه شوید اگر ولتاژ باتری در محدود 12-14 ولت بود باتری شما وضعیت عالی دارد و نیازی به تعویض آن نیست. اما اگر ولتاژ آن در رنج 8-10 ولت باشد نیاز به تعویض فوری دارد. 

2. چک کردن سیستم تماس و ارسال پیامک دزدگیر

دزدگیر سایلکس و تلفن همراه برای چک کردن sms و تماس

– تست کردن این سیستم بسیار ساده است و حتی در بعضی از دزدگیر ها همانند دزدگیر سایلکس می‌توان از منوی تست برای این کار استفاده کرد. اما اگر دزدگیر شما منوی تست ندارد می توانید در حالتی که جلوی چشمی های دزدگیر حرکتی نیست دزدگیر را فعال کنید و چک کنید که آیا برای ادمین یا همان مدیران سیستم گزارش فعال و غیرفعال شدن دستگاه ارسال میشود یا نه.

– برای تست مرحله دوم دزدگیر را فعال کنید و جلوی یکی از چشمی ها حرکت کنید که دزدگیر شما شروع به آژیر کشیدن بکند در این مرحله ما هم وضعیت آژیر پیزو و اسپیکر را تست می کنیم و هم سیستم برقراری تماس دزدگیر را.

– مرحله سوم تست کنترل از طریق اپلیکیشن دستگاه است. برای این کار از ادمین ها یا مدیران سیستم بخواهید که کنترل دستگاه از طریق برنامه را چک کنند. 

اگر در این مرحله مشکلی وجود داشت و پیامک ارسال نشد یا تماس برقرار نشد باید این موارد را چک کنید. 

  1. آنتن دهی سیمکارت روی دزدگیر که اکثر دزدگیر های موجود بازار میزان آنتن دهی دستگاه را داخل نرم افزار یا صفحه نمایش دستگاه نشان می دهند. اگر دستگاه آنتن دهی نداشت امکان وجود مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری در دزدگیر وجود دارد و باید دزدگیر برای مراکز خدمات شرکت مربوط ارسال شود.
  2. چک کردن شارژ سیمکارت در اکثر موارد سیمکارت های استفاده شده در دزدگیر های اماکن سیمکارت های اعتباری هستند که بعد از یک مدت میزان شارژ سیمکارت به دلیل ارسال اس ام اس های پی در پی برای گزارش وضعیت سیستم به مدیران و کاربران شارژ سیمکارت تمام می شود و لازم است که به صورت دوره‌ای وضعیت شارژ سیمکارت چک شود. که این کار میتواند توسط نرم افزار دزدگیر یا نرم افزار کاربردی اپراتور ها مانند ایرانسل من یا همراه من صورت گیرد.
  1. مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری دزدگیر در بعضی از دزدگیر های بی کیفیت این امکان وجود دارد که دستگاه دزدگیر بعد از یک مدت مشخص دچار هنگی می شود یا شماره های موجود در حافظه آن پاک می شوند. در این حالت باید دستگاه را ریست کنید و به تنظیمات کارخانه برگردانید. و بعد از آن دوباره دزدگیر را تنظیم نمایید. اما اگر مشکل رفع نشد یا مجدد تکرار شد دزدگیر را برای خدمات پس از فروش ارسال کنید.

مشکل کنترل از طریق اپلیکیشن یا برنامه دزدگیر

برای این مشکل علاوه بر موارد ذکر شده در بالا باید موارد زیر هم چک شوند. 

  1. عوض نشدن سیمکارت و شماره روی گوشی ادمین چون در سیستم کنترل پیامکی دزدگیر ادمین از طریق شماره ارسال کننده تایید هویت می شود و اگر سیمکارت و شماره ی ادمین عوض شود سیستم پیام های ارسالی را در نظر نمی گیرد.
  2. دو سیمکارته بودن گوشی ادمین در گوشی های دوسیمکارت معمولا یک سیمکارت پیش فرض برای ارسال پیامک تعیین می شود. برای همین باید چک شود که شماره ارسال کننده پیامک همان شماره تعریف شده در پنل دزدگیر باشد در غیر این صورت شماره ارسال کننده را تغییر دهید.

3.چک کردن ریموت های دزدگیر

ریموت دزدگیر سایلکس و کلاسیک

برای چک کردن ریموت ها دو مرحله وجود دارد اولین مرحله این است که ریموت های دزدگیر را با فشار دادن دکمه ها و واکنش دزدگیر چک می کنیم که اگر مشکلی داشته باشد باید ریموت چک شود که اکثرا مشکل عمل نکردن یا کار نکردن ریموت دزدگیر ناشی از تمام شدن باتری ریموت است که با تعویض باتری ریموت به راحتی ریموت ما به زندگی برمی گردد.

اما در موارد خاص ممکن است که ریموت مشکل سخت افزاری داشته باشد که برای این مورد اگر ریموت شما گارانتی دارد باید برای گارانتی ارسال کنید اما اگر گارانتی ندارد باید به فکر خرید ریموت دزدگیر مناسب با پنل خودتان باشید.

اما اگر متوجه شدید که هیچ کدام از ریموت های شما با وجود روشن شدن چراغ روی ریموت کار نمی کنند دو تا امکان وجود دارد. 

  1. سوختن برد گیرنده ریموت دزدگیر که باید برای گارانتی یا تعمیرات به شرکت مربوطه ارسال شود.
  2. مشکل نرم افزاری مانند پرش ریموت ها از حافظه دزدگیر در این صورت می توانید دوباره ریموت ها را در دزدگیر ادد کنیم. اما اگر مشکل تکرار شد دزدگیر باید تعمیر شود.

مورد دیگری که باید در مورد ریموت ها چک شود تعداد ریموت های اضافه شده روی دستگاه دزدگیر است که شخص غیرمجازی با اطلاع از رمز دزدگیر برای خودش ریموت اضافه نکرده باشد. برای این کار در اکثر دزدگیر ها هم می توان از منوی دزدگیر و هم از طریق اپلیکیشن دستگاه تعداد آن را چک کرد. 

اگر ریموت های اضافه شده روی دستگاه بیشتر از ریموت های شما باشد، کلیه ریموت ها را از حافظه دستگاه پاک کنید و مجدد ریموت های در اختیار خودتان را اضافه کنید.

  1. چک کردن سنسور های دزدگیر

سنسور های مختلف دزدگیر اماکن

با توجه به این که برای دزدگیر سنسورهای مختلفی مانند دتکتور دود،  دتکتور حرارت، بیم های خطی، چشم وزنی، چشمی حرکتی و… وجود دارد، دادن یک فرمول کلی کمی سخت است اما می توانید دزدگیر را فعال کنید و تک تک سنسور ها را تست نمایید که عملکرد درستی داشته باشند. مثلا جلوی چشمی ها حرکت کنید که ببینید سنسور روشن می شود و پالس را برای دزدگیر ارسال می کند یا نه. یا مثلا سنسور دود را میتوان با دود سیگار یا اسپری تست دتکتور تست کرد. دلیل تاکید بر تست سنسور ها این است که سنسور های استفاده شده بعد از گذشت زمان می توانند عملکردشان ضعیف شود یا از عملکرد استاندارد خارج شوند مثلا چشمی حرکتی میتواند برد و زاویه دیدش به حدی کاهش پیدا کند که محیط مد نظر شما را پوشش ندهد. 

در مورد سنسور ها کمی رفع عیب سخت است اما اگر تمام سنسور ها باهم خاموش شده اند، احتمالا فیوز AUX دزدگیر شما سوخته باشد. فیوز را با فیوز مناسب جایگزین کنید اما اگر باز فیوز سوخت در مسیر شما یا در داخل یکی از سنسور های شما اتصال کوتاه شده است. که پیدا کردن و رفع آن نیازمند دانش فنی است بهتر است این کار توسط یک تکنسین انجام شود.

در زمان تست سنسور ها اگر سنسور دود نصب کرده اید بهتر است در صورت  امکان دتکتور را با یک جریان هوای شدید مانند پمپ باد از قسمت توری شکل تمیز کرد. چون به مرور زمان گرد و خاک می تواند وارد دتکتور شده و روی عملکرد آن تاثیر بگذارد. 

نکته در تست دزدگیر اماکن:

اگر در محیط آپارتمانی حضور دارید یا همسایه های حساس دارید بهتر است سیم های اسپیکر و پیزو را قطع کرده تا همسایه ها اذیت نشوند و وضعیت را از طریق نرم افزار یا صفحه نمایش دستگاه چک کنید. 

نتیجه گیری

چکاپ دوره ای دزدگیر، یکی از موارد مهم در نگهداری آن است که به شما کمک می‌کند تا همیشه از این سیستم امنیتی به بهترین شکل بهره مند شوید. قطعا ممکن از این پروسه را چند بار در طول سال انجام دهید و با مشکلی مواجه نشوید. اما باید بدانید که این کار زمان زیادی از شما نمیگیرد و کار از محکم کاری عیب نمیکند.

اگر در دزدگیرتان مشکلاتی مانند آژیر بی مورد، خطای چشمی و… را تجربه می‌کنید میتوانید با استفاده از مطلب «عیب یابی دزدگیر اماکن» منبع این مشکلات رو شناسایی کنید و برای برطرف کردن آن اقدام کنید. و یا اگر از دزدگیر کلاسیک استفاده می کنید میتوانید به سراغ مطلب اختصاصی دزدگیر کلاسیک یعنی « عیب یابی دزدگیر کلاسیک Z4 » بروید و مشکل را شناسایی و آن را برطرف کنید.

البته تیم پشتیبانی سلکوسیستم همیشه در پاسخگویی به شما آماده است و شما میتوانید مشکلاتتان را در زیر همین مقاله مطرح کنید و یا از طریق شماره تماس های موجود در سایت با تیم پشتیبانی و فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *