عیب یابی دزدگیر اماکن

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
عیب یابی دزدگیر اماکن

اگر دزدگیر خانه یا بهتر است بگویم دزدگیر اماکن شما درست کار نمیکند و مشکلاتی مانند آژیر و هشدار اشتباه، عدم ارسال پیام و تماس و مسائلی شبیه به اینها را دارد، این مقاله با عنوان ” عیب یابی دزدگیر اماکن ” برای شما نوشته شده تا بتواند به شما کمک کند.

سلکوسیستم در این مقاله تلاش کرده تا راه های عیب یابی و مشکلات احتمالی دزدگیر اماکن را که قبلا یا تجربه ی برخورد با آنها را داشته و یا از مقالات دیگر با آنها آشنا شده، به صورت جامع بررسی کند.

فهرست عیب یابی دزدگیر اماکن

گام اول عیب یابی دزدگیر اماکن

در ابتدای عیب یابی دزدگیر اماکن، شما باید مطمئن شوید که دزدگیر شما به شکل صحیح نصب شده و کابل کشی ها، سنسور ها و … همگی در شرایط استاندارد قرار دارند. برای اطلاع از اصول اولیه نصب دزدیگر به مقاله ی « نصب دزدیگر اماکن » سر بزنید تا با مقدمات و نصب دزدگیر آشنا شوید.

حالا به این سوال باید جواب داده شود که آیا دزدگیر خراب است یا به صورت اشتباه نصب شده؟

اگر شرایط نصب دزدگیر و سنسور ها درست باشد، بهتر است هر بخش را به صورت جداگانه تست کنیم و به عیب یابی دزدگیر بپردازیم.

عیب یابی هر بخش از دزدگیر اماکن

فرض کنید همه ی اجزای دزدگیر شما مشکل دارند، مگر اینکه خلافش ثابت شود. پس یک لیست درست کنید و تمام موارد را بنویسید. از زون ها، سنسور ها، سیم کارت، خط تلفن، تنظیمات پنل و … . حتی ساعت خطا و در صورت دریافت پیام خطا، نوع آن خطا در پیام را بنویسید. 

حالا میتوانید به صورت مجزا هر بخش را مانند موارد زیر چک کنید:

عیب یابی پنل دزدگیر

عیب یابی پنل دزدگیر اماکن

ابتدا تنظیمات پنل را از تست کنید، تا همه چیز مانند تعریف زون و حالت آن، جمپر گذاری ( در صورت نیاز ) و … را تایید کنید.

 برای تست دقیق تر سالم بودن زون ها میتوانید از یک تکه سیم ( حتی 2 سانتی ) استفاده کنید. به این صورت که دو سر سیم را به یک زون وصل کنید و دزدگیر را فعال کنید. اگر آژیر فعال شد، یعنی مشکل از پنل دزدگیرتان است.

 اگر همه چیز درست بود، احتمالا مشکل دزدگیر شما، یکی از مشکلات زیر است:

مشکلات SMS و تماس دزدگیر

اگر آژیر فعال میشود اما پیامک ارسال نشده و تماس گرفته نمیشود باید چند مورد را چک کنید.

  1. مطمئن شوید سیمکارت به درستی نصب شده است.
  2. شارژ ( اعتبار پولی ) سیم کارت دزدگیر را چک کنید.
  3. بررسی کنید شماره های پیام هشدار ذخیره شده باشند.
  4. آنتن دهی سیم کارت را چک کنید. ( با سیمکارت دزدگیر تماس بگیرید )
  5. پین کد سیمکارت باید غیر فعال باشد.
  6. سیم کارت را بر روی گوشی تست کنید تا اگر مشکلی داشته باشد متوجه شوید.
  7. تلفن کننده را چک کنید. ( اگر تلفن کننده جداگانه دارید احتمال خرابی آن وجود دارد و در صورت خرابی باید تعمیر یا تعویض شود. )

اگر برعکس این حالت، یعنی SMS و تماس برقرار بود اما آژیر فعال نبود؛ از طریق پیامک یا نرم افزار صدای آلارم را یک بار ریست کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت احتمالا آژیرتان خراب است. با فرض بر اینکه اتصالات آژیر و پنل دزدگیر برقرار است، بهتر است به فکر یک آژیر، پیزو یا یک اسپیکر دیگر باشید. برای خرید میتوانید به صفحه ی « آژیر دزدگیر اماکن » مراجعه کنید.

عیب یابی آژیر بی مورد دزدگیر اماکن

صدای گوش خراش آژیر دزدگیر

آژیر بی مورد یکی از جدی ترین و متداول ترین موضوعاتی است که همیشه هم کاربران و نصب کننده های دزدگیر را به دردسر می اندازد. اگر همه چیز امن بود اما آژیر بی مورد داشتید، بهتر است ابتدا به سراغ موبایلتان بروید. چون در زمان آژیر کشیدن باید پیامک بیاید و تماس هم گرفته شود. اگر SMS یا تماس دریافت نکردید، بهتر است یک بار آژیر را از سیستم قطع و وصل یا ریست کنید. ( بهتر است در این زمان سنسور ها تحریک نشوند.)

اما اگر برایتان SMS آمده باشد، شما متوجه خواهید شد که مشکل از کدام زون یا کدام سنسور است. و احتمالا با مشکلاتی روبرو هستید که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

عیب یابی سنسور چشمی در دزدگیر

  • اگر از چشمی بی سیم استفاده میکنید، حتما باتری آن را چک کنید ( حتی اگر آن را تازه عوض کرده باشید). سعی کنید از باتری مرغوب استفاده کنید.
  • در چشمی های بیسیم فاصله از پنل اصلی دزدگیر هم میتواند دردسر ساز باشد. زیرا ممکن است شرایط بین پنل و چشمی برهم بخورد و سیستم دچار اشتباه شود. پس چشمی را در فاصله ی نزدیکتر تست کنید.
  • در چشمی سیمی، بهتر است پرده ی جلوی چشمی و لنز آن را تمیز کنید و دوباره تست کنید.
  • در چشمی وزنی اگر به مشکل خوردید، علاوه بر موارد بالا، به حیوان خانگی و جسه ی آن نیز توجه کنید. شاید حیوانتان رشد کرده باشد.

ما فرض را بر این گذاشته ایم که چشمی دزدگیر را در شرایطی استاندارد نصب کرده اید، پس اگر حس میکنید مشکل ممکن است در نصب چشمی دزدگیرتان باشد حتما به دو مطلب « نصب چشمی دزدگیر » و « نصب چشمی وزنی دزدگیر » با توجه به نوع چشمی دزدگیرتان سر بزنید و موارد نصبی را رعایت کنید.

اگر شرایط نصب استاندارد را رعایت کرده اید وموارد بالا نیز جز مشکلات شما نیست، احتمالا سنسور چشمی شما عمر خودش را کرده است. ولی نگران نباشید میتوانید به صفحه ی « خرید چشمی دزدگیر » سر بزنید و چشمی مورد نظرتان را تهیه کنید.

حشرات و حیوانات مشکل ساز

در دزدگیر اماکن با توجه به سنسور های مختلفی مانند چشمی های دزدگیر، این امکان وجود دارد که مثلا یک پروانه یا حشره در نزدیکی چشمی دزدگیر قرار بگیرد. در این صورت چشمی دزدگیر آن را مانند یک جسم بزرگ شناسایی کرده و دزدگیر را فعال میکند. البته وجود موش ها، گربه ها و … نیز میتواند عملکرد چشمی را مختل کند.

پس در آژیر بی مورد دزدگیر میتوانیم به این مورد هم اشاره کنیم. و اگر همه چیز به نظر سالم میرسید حتما این گزینه را نیز چک کنید.

عیب یابی سنسور مگنت دزدگیر

  • در سنسور مگنت بیسیم باز هم همان چک کردن باتری و کم کردن فاصله از پنل دزدگیر را داریم که حتما باید چک شود.
  • فاصله بین تیغه های مگنت را چک کنید. مگنت ها در حالت کلی تا یک حدی میتوانند باز بمانند ولی دزدگیر را فعال نکنند. اما اگر فاصله ی بین تیغه های سنسور مگنت از آن حد بیشتر شود، قطعا دزدگیر را فعال کرده و باعث میشوند آژیر بی مورد فعال شود.

در عیب یابی دزدگیر اماکن اگر این دو مورد را چک کردید و ارتباط مگنت و پنل دزدگیر نیز سالم بود، احتمالا مگنت شما عمر خودش را کرده و بهتر است به سراغ خرید یک مگنت دیگر بروید. میتوانید انواع مگنت های دزدگیر را در لینک زیر ببینید.

باتری دزدگیر را چک کنید

باتری ضعیف یکی دیگر از مواردی است که میتواند کل سیستم دزدگیر را دچار اختلال کند. باتری ها در حالت کلی نیازمند رسیدگی سالیانه هستند. پس باتری دزدگیر را چک کنید:

  • اصولی ترین روش تست باتری، استفاده از مولتی متر است. با مولتی متر باید ولتاژ دو سر باتری را اندازه بگیرید. اگر ولتاژ دو سر باتری از عددی که روی آن نوشته شده خیلی کمتر شده باشد، بهتر است از آن باتری استفاده نکنید.
  • اما یک روش غیر مرسوم هم وجود دارد. به دو سر باتری سیم متصل کنید و آن را فقط در یک لحظه به هم بزنید تا با ایجاد جرقه از اینکه باتری شارژ دارد مطمئن شوید. ( این روش اصولی نیست و با توجه به خطرات ایجاد شده، اصلا توصیه نمیشود. و حتی امکان خطای آن بسیار زیاد است.)
به هر حال اگر باتری دزدگیر شما عمر خودش را کرده باشد باید به فکر یک باتری جدید باشید. میتوانید باتری های مختلف را در صفحه ی « باتری دزدگیر » مشاهده کنید.

ممکن است دزدگیر را غیر فعال نکرده باشید

در بعضی موارد شما با فشردن دکمه ای روی ریموت دزدگیر را غیر فعال میکنید ( اما ریموت عمل نکرده) و شما وارد محیطی میشوید که آن را به دزدگیر و سنسور های مختلف مجهز کرده اید. به محض باز شدن درب دزدگیر آژیر میکشد و هشدار ها فعال میشوند.

اگر با ریموت نتوانستید دزدگیر را غیرفعال کنید، احتمالا باتری ریموت شما عمر خودش را کرده است. بهتر است باتری ریموت را عوض کنید. اما اگر با عوض کردن باتری باز هم مشکل برقرار بود، پیشنهاد میکنم یک ریموت جدید بخرید. در خرید ریموت دزدگیر باید به فرکانس و نوع رمزنگاری پنل دزدگیرتان توجه کنید تا ریموت مطابق همان را بخرید. با رفتن به صفحه ی « خرید ریموت دزدگیر » میتوانید انواع ریموت ها را ببینید.

طول کابل کشی

کابل ها خودشان دارای یک مقاومت کم هستند و همین باعث میشود که هرچقدر طول آنها بیشتر شود، این مقاومت نیز بیشتر احساس شود. کابل های طولانی باعث میشود در انتهای مسیر دچار افت ولتاژ شویم و عملکرد سنسور ها دچار مشکل شود. 

نکته: ولتاژ انتهای مسیر را با مولتی متر اندازه گیری کنید، اگر آن ولتاژ پایینتر از ولتاژ کاری آن سنسور باشد میتوانید روش های زیر را امتحان کنید.

برای رفع این مشکل روش های مختلفی وجود دارد، مثلا میتوانید از کابلهایی با سطح مقطع بزرگتر استفاده کنید. برای تغذیه برق سنسور ها دورتر، از یک آداپتور ( منبع تغذیه ) جداگانه استفاده کنید. ( البته بهتر است از باتری پشتیبان هم استفاده کنید. )

جمع بندی مطلب معایب دزدگیر اماکن

 ما در این مطلب سعی کردیم تا به مشکلات و عیب یابی دزدگیر اماکن بپردازیم و تا حدی که امکان داشت، راه کار هایی برای رفع مشکل پیشنهاد کنیم. اما این پایان کار سلکوسیستم نیست. ما پیوسته این مطلب را آپدیت خواهیم کرد.

پس از شما نیز میخواهیم، مشکلات دزدگیرتان را در زیر همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید تا با هم این مقاله را بهبود ببخشیم و مشکلات را برای همه بر طرف کنیم.

سلکوسیستم همیشه با ارائه ی مطالب آموزشی و تجهیزات دزدگیر اماکن با کیفیت، تلاش کرده تا سهم خودش را در ارتقاء کیفیت حوزه ی دزدگیر اماکن و تجهیزات امنیتی بالا ببرد. متخصصین سلکوسیستم نیز همیشه در کنار شما هستند تا با مشاوره ی اصولی، بتوانند گره گشای مشکلات شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *