نکات مهم در نصب چشمی وزنی ( سنسور حرکتی وزنی )

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
چشمی وزنی ( سنسور حرکتی پِت )

نصب چشمی وزنی یا همان سنسور حرکتی دزدگیر اماکن از نوع وزنی، یک کار تخصصی بوده و چندان ساده نیست. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم تا نکات مهمی را برای نصب چشمی وزنی دزدگیر بیان کنیم، تا این کار برایتان راحت تر شود.

در این مقاله همه نکات به صورت خیلی ساده توضیح داده خواهد شد، پس حتما میتواند به شما کمک کند. اگر قصد دارید تا با اصول ساده ی نصب کل سیستم دزدگیر اماکن بیشتر آشنا شوید میتوانید به مقاله ی « نصب دزدگیر اماکن به زبان ساده » مراجعه کنید.

نصب چشمی وزنی

نصب چشمی وزنی برای دزدگیر، دارای مراحلی است که باید به ترتیب آنها را رعایت کنید تا یک عملکرد خیلی خوب را از آن بگیرید و سیستم دزدگیر در بهترین حالت خودش کار کند. در اولین مورد باید بدانید که اصلا چشمی وزنی چیست.

چشمی وزنی چیست؟

المان پرتو های سنسور چشمی وزنی

به بیان خیلی ساده، چشمی وزنی یکی از انواع چشمی دزدگیر اماکن است که میتوان حساسیت آن را بر اساس وزن تعیین کرد. یعنی اگر شما در خانه یا حتی فضای باز، از حیوانات خانگی نگهداری میکنید، میتوانید این سنسور ها را به گونه ای تنظیم کنید تا حیوان شما را که دارای وزن کمی است نادیده بگیرد تا سیستم دزدگیر دچار اشتباه نشود.

برای آشنایی بیشتر با این سنسور پیشنهاد میکنم حتما به مطلب « چشمی دزدگیر » سربزنید.

ارتفاع نصب چشمی وزنی دزدگیر

ارتفاع نصب سنسور چشمی دزدگیر

تمام چشمی ها چه وزنی و چه معمولی دارای یک استاندارد برای ارتفاع نصب هستند که بین 2.1 متر تا 2.3 متر است. یعنی چیزی بالاتر از حداقل ارتفاعی که دست افراد به آن برسد و پایین تر از حداکثر ارتفایی که برد افقی آن کم شود. البته نیازی نیست این اطلاعات را بدانید فقط حواستان به آن متراژ بالا باشد.

البته در بعضی از چشمی های وزنی، پیچ تنظیم ارتفاع ( داخل خود چشمی ) نیز وجود دارد که باید آن را با توجه به ارتفاعی که نصب میکنید، تنظیم کنید.

چشمی وزنی را صاف نصب کنید

 
زاویه نصب صحیح چشمی وزنی دزدگیر اماکن

چشمی های وزنی بر خلاف چشمی های معمولی که بعضا با زاویه ای از دیوار نصب میشوند، باید به صورت موازی با دیوار نصب شوند تا بهترین عملکرد را در تشخیص حیوانات داشته باشد.

نکته: اگر به چشمی وزنی زاویه ای رو به پایین بدهید، ممکن است حیوانات کوچک را بزرگتر تشخیص دهد و به صورت اشتباه دزدگیر را فعال کند.

نصب سیم های ترمینال چشمی وزنی

ترمینال تَمپر: تمپر باید به زون 24 ساعته نصب شود. در واقع تمپر هشدار باز شدن محفظه ی چشمی را کنترل میکند، پس باید پیوسته فعال باشد تا حتی در مواقعی که چشمی فعال نیست هم، کسی نتواند آن را دستکاری کند.

ترمینال های تغذیه: این ترمینال های در واقع همان برق چشمی را تامین میکنند که حتما باید به مثبت و منفی آن و میزان ولتاژ ورودی آن توجه کنید تا به سنسور یا مواردی در دزدگیر آسیبی وارد نشود.

ترمینال های آلارم: که come برای ورودی و NC (Normali Close ) که به زون پنل دزدگیر متصل میشود.

اگر ترمینال دیگری در چشمی وزنی شما وجود دارد بهتر است حتما به سراغ کاتالوگ محصول بروید. مثلا برای چشمی وزنی DG85 دو ترمینال YEL و GRN رو داریم که مربوط به مد باس این چشمی هستش و فقط در زمانی که به پنل اصلی برند پارادوکس متصل شود، کارایی دارد.

تنظیم دیپ سوییچ، جمپر و پتانسیومتر در نصب چشمی وزنی

دیپ سوییچ های هر چشمی وزنی، ظاهر متفاوتی دارند و ممکن است حتی بعضی از چشمی ها یک یا چند دیپ سوییچ را نداشته باشند. پس ما در ادامه دیپ سوییچ های 3 چشمی وزنی پرفروش بازار را به صورت تصویری به شما نشان میدهیم. تا بدانید کار آنها چیست و به چه شکلی باید آنها را تنظیم کنید.

تنظیم دیپ سوییچ های چشمی وزنی پارادوکس DG85

برد چشمی وزنی پارادوکس DG85

قبل از اینکه بریم به سراغ تنظیم دیپ سوییچ ها باید بگم که این چشمی وزنی پارادوکس، با استفاده از دو سنسور قدرتمند، برای فضای باز ساخته شده و تهیه آن برای فضای داخلی خانه توجیه اقتصادی ندارد. بپردازیم به دیپ سوییچ ها طبق شماره ای که دارند:

  1. پایه شماره یک برای حالت باس چشمی دزدگیر است که تنها با اتصال به پنل اصلی پارادوکس کاربرد دارند.
  2. پایه شماره 2 برای تنظیم حالت وزنی چشمی است که در حالت OFF بر روی حالت وزنی قرار دارد و اگر ON شود، سنسور به صورت معمولی کار میکند.
  3. پایه شماره 3 برای خاموش یا روشن ماندن LED چشمی است که بعدا برای چک کردن این چشمی میتوان از آن استفاده کرد.
  4. و دیپ سوییچ چهارم برای مود حساسیت بالا یا پایین چشمی است که میتوانید آن را تنظیم کنید.
  5. پتانسیومتر این چشمی هم بهتون این امکان رو میده تا میزان حساسیت و میزان برد کارکرد رو با توجه به ارتفاع نصب و نوع حیوان خانگی که دارید تنظیم کنید.

تمام این توضیحات مطابق تصویر در کنار پوشش لنز ها توضیح داده شده است.

 

نکته مهم در نصب چشمی وزنی DG85

از اونجایی که این چشمی وزنی برای فضای باز طراحی شده و ممکنه اون رو بالای دیوار نصب کنید، بهتره که جوری نصب بشه که احتمال نشستن پرنده یا رد شدن گربه از جلوی اون وجود نداشته باشه. چون این سنسور هم مثل تمام سنسور ها اجسام نزدیک رو به عنوان یک جسم بزرگ تشخیص میدهند و امکان خطا وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با این سنسور حرکتی فوق العاده به صفحه ی « چشمی وزنی پارادوکس DG85 » مراجعه کنید.

تنظیمات نصب چشمی وزنی پارادوکس DG75

برد داخلی سنسور چشمی وزنی پاردوکس DG75

قبل از تنظیمات جمپر های چشمی DG75 باید بگم که این چشمی وزنی برای فضای داخلی طراحی شده و برد کارکردش حدودا به 11 متر میرسد. و با توجه به حساسیتش برای اماکنی که سگ و گربه یا حیان خونگی با ابعادی مانند اینها دارند مناسب هستش. اما بپردازیم به تنظیمات جمپر های این چشمی وزنی هنگام نصب:

  1. جمپر اول برای روشن یا خاموش بودن LED های روی برد هستش که میتونید برای چک کردن عملکرد چشمی ازش استفاده کنید.
  2. جمپر دوم که با عبارت SHLD مشخص شده جمپر شیلد هستش که میزان حساسیت وزنی چشمی رو در دو حالت کم و زیاد تغییر میده.
  3. جمپر سوم که با عبارت DUAL مشخص شده که برای سوییچ بین دو حالت وزنی و معمولی هستش. نکته ای که اینجا وجود دارد این است که در حالت وزنی برد مفید عملکرد این چشمی ممکن است کم شود.
برای دیدن مشخصات بیشتر این چشمی و خرید آن به صفحه ی « چشمی وزنی پارادوکس DG75 » مراجعه کنید.

تنظیمات نصب چشمی وزنی 106

برد سنسور چشمی وزنی 106

این چشمی یکی از چشمی های خوش قیمت بازار است که بیشتر برای مکان هایی استفاده میشود که حیوانات با جسه های کوچک مانند موش وجود دارد، مثل انباری ها. و نکته اینجاست که از این سنسور نباید انتظار تشخیص حیواناتی با جسه ی بزرگ مانند سگ را داشته باشید. اما بپردازیم به جمپر های این چشمی وزنی هنگام نصب:

  1. همانطور که در تصویر مشخص است، یک جمپر برای تنظیم حساسیت وزنی این سنسور بین 15 و 25 کیلوگرم وجود دارد.
  2. جمپر اول که با عبارت ON OFF مشخص شده، جمپر مربوط به LED سنسور است که برای تست عملکرد میتوان از آن استفاده کرد.
  3. جمپر دوم با عبارت 1 و AUTO مشخص شده که با تنظیم بر روی حالت 1 چشمی به صورت غیر وزنی و در حالت AUTO سنسور به صورت وزنی عمل میکند.
  4. پتانسیومتر PIR این چشمی وزنی برای برد این سنسور در نظر گرفته شده که با توجه به فضایی که در اختیار دارید میتوانید آن را تنظیم کنید.

نکته: در جمپر شماره 2 اگر چشمی را روی حالت غیر وزنی قرار دهیم، برد سنسور 15 متر و در حالت وزنی این برد بین 10 تا 12 متر میشود.

برای دیدن مشخصات بیشتر این چشمی و خرید آن به صفحه ی « چشمی وزنی106 » مراجعه کنید.

چند نکته کوچک اما مهم در نصب چشمی وزنی

  1. حتما چک کنید که لنز های چشمی کاملا تمیز باشند، تا بهترین عملکرد را داشته باشند.
  2. حتما پایه ها را به دیوار خوب محکم کنید، زیرا صاف ماندن این چشمی های وزنی بسیار مهم است.
  3. اگر مجبور شدید چشمی را خارج از ارتفاع استاندارد نصب کنید، حتما پیچ تنظیم ارتفاع درون چشمی را با آن ارتفاع هماهنگ کنید.

 

نتیجه گیری

نصب چشمی وزنی دزدگیر اماکن شاید کار ساده ای نباشد، اما هر چیزی اصولی دارد که با دانستن آنها میتوانید کارتان را خودتان راه بیاندازید. نکات گفته شده برای نصب چشمی های وزنی با سه مثال کاملا توضیح داده شده و البته با مراجعه به ویدئو های هر کدام از آنها، مطالب برایتان قابل درک تر خواهد شد. با این مقاله، نصب سنسور حرکتی وزنی را شما به راحتی یادگرفته اید.

اما اگر باز هم سوالی برایتان پیش آمده، نباید نگران باشید. مشاوران ما آماده اند تا به سوالات شما جواب بدهند و شما را راهنمایی کنند. شما میتوانید از طریق نظرات همین مقاله و یا با استفاده از شماره های موجود در سایت سوالاتتان را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو برند سلکو