سری کردن چشمی دزدگیر

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
سری کردن چشمی دزدگیر

سری کردن چشمی دزدگیر یکی از اقدامات ساده ای است که در نصب دزدگیر اماکن باید بلد باشیم. زیرا ممکن است تعداد چشمی های که قرار است در یک سیستم دزدگیر استفاده کنیم، از تعداد زون های پنل دزدگیر بیشتر باشد. به همین منظور باید دو یا چند چشمی را با هم به صورت سری متصل کنیم.

پیش از سری کردن چشمی دزدگیر

قبل از اینکه بخواهید چشمی های دزدگیر را به صورت سری به هم متصل کنیم، بهتر است چند نکته را با هم مرور کنیم.

  1. تعداد زون های سیمی هر پنل دزدگیر محدود است که با توجه به زیاد شدن چشمی های سیمی در یک سیستم دزدگیر مجبوریم آنها را به صورت سری به هم متصل کنیم.
  2. برای اتصال تغذیه چشمی باید از کانکتور های COM و NC استفاده کنیم و برق هر چشمی را به صورت جداگانه متصل کنیم.
  3. با توجه به مدار NC (مدار بسته در شرایط عادی )، باید به این توجه کنیم که برای اتصال یک یا چند چشمی به یک زون، حتما باید یک مدار ( حلقه ) بسته را تشکیل دهیم.

نصب چشمی دزدگیر

حالا که همه چیز آماده است نوبت به کابل کشی بین چشمی و پنل دزدگیر و البته سری کردن چشمی دزدگیر میرسد. در مورد کابل استفاده شده در اتصالات دزدگیر گفتیم، کابل سه زوج کافی است، اما بهتر است از کابل 4 زوج استفاده کنید تا در مواقع ضروری، نیاز به کابل کشی مجدد نداشته باشید. میتوانید تمام نکات مانند این را در مقاله ی « نصب دزدگیر اماکن به زبان ساده » بخوانید.

در نصب چشمی دزدگیر 2 سیم برای تغذیه که به مثبت و منفی منبع 12 ولتی متصل میشوند و 2 کابل برای اتصال آلارم یا همان nc, com و 2 کابل هم برای تمپر چشمی استفاده میشود.

سری کردن چشمی دزدگیر

سری کردن چشمی دزدگیر

فرض کنید سه چشمی دزدگیر را قرار است به یک زون پنل دزدگیر متصل کنیم. ( مطابق شکل بالا؛ بُرد سه چشمی دزدگیر معلوم است ). برای اینکار کافی است تا آنها را به منبع تغذیه به صورت جداگانه یا همان موازی وصل کنیم. برای سری کردن مانند خط سفید قرمز، از یک زون دزدگیر سیمی را به یکی از ترمینال آلارم ( یا nc یا com ) متصل میکنیم. از پایه ی دیگر آلارم چشمی اول، یک سیم به یک پایه ترمینال آلارم چشمی دوم و از پایه دیگر چشمی دوم، یک سیم به یک پایه ترمینال آلارم چشمی سوم متصل میکنیم. و از پایه ی دیگر آلارم چشمی سوم، یک سیم به همان زون دزدگیر بر میگردانیم. شاید توضیحات کمی پیچیده باشد اما تصویر گویای همه چیز است.

به این صورت یک مدار بسته با سه چشمی و یک زون دزدگیر تشکیل داده ایم، که با تحریک شدن هر کدام از چشمی ها، مدار باز میشود و دزدگیر را فعال میکند.

برای مشاهده ی ویژگی ها و قیمت چشمی دزدگیر میتوانیدبه صفحه ی « چشمی دزدگیر » مراجعه کنید.

نکات مهم در سری کردن چشمی دزدگیر

نکاتی که در ادامه گفته میشود، در کل برای نصب چشمی دزدگیر به کار می آیند که به صورت خلاصه در راهنمای ” سری کردن چشمی دزدگیر ” آمده است. و برای آموزش نصب چشمی دزدگیر بهتر است به مطلب « نصب چشمی دزدگیر » مراجعه کنید.

  • آینده نگر باشید. یعنی حتما از کابل استاندارد و 4 زوج استفاده کنید، تا در آینده به مشکل برخورد نکنید و در صورت بروز مشکل سریعا آن را برطرف کنید.
  • اتصالات سیمی را محکم کنید. کار کردن یک سیستم به معنی تمام شدن کار نیست، تمام اتصالات سیمی باید چک شوند.
  • چشمی را مقابل آفتاب، کنار بخاری، کنار کولر و در کل در مکان های خیلی گرم یا خیلی سرد نصب نکنید. زیرا عملکرد چشمی ممکن است دچار اختلال شود.
  • بهترین مکان برای نصب چشمی های فضای داخل در کنج دیوار ها است. در این حالت بیشترین زاویه را پوشش میدهند.

کلام پایانی

در این مطلب با سری کردن چشمی دزدگیر، دلیل سری کردن و موارد فنی نصب چشمی دزدگیر بیشتر آشنا شدیم. اما نکات کامل تری برای نصب چشمی وزنی را میتوانید در صفحه ی « نصب چشمی وزنی دزدگیر » بخوانید تا با نکات فنی که در نصب چشمی وزنی وجود دارد بیشتر آشنا شوید.

هر سوالی که در مورد چشمی یا تجهیزات دزدگیر اماکن دارید را میتوانید در قسمت نظرات همین مقاله یا و از طریق شماره تماس هایی که در سایت موجود است، از کارشناسان ما بپرسید تا بهترین راهنمایی را در اختیار شما قرار بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو برند سلکو