تنظیمات رله دزدگیر سایلکس

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
نصب و تنظیم رله دزدگیر سایلکس

دزدگیر های سری SG8 سایلکس دارای رله خروجی قابل کنترل هستند که می‌توان از آنها برای کارهای مختلف استفاده کرد. تنظیمات این رله ها با استفاده از منو دزدگیر سایلکس قابل انجام است و می‌توان با استفاده از ریموت یا اپلیکیشن و SMS آنها را کنترل کرد. از این رله ها برای کنترل وسایل برقی مانند لامپ ها، پمپ آب، سیستم سرمایشی-گرمایشی و سایر لوازم برقی می‌توان استفاده کرد. در این مطلب تنظیمات رله دزدگیر سایلکس و حتی نحوه ی نصب وسایل برقی به رله‌های آن را بررسی کرده‌ایم.

فهرست مطالب

نصب رله دزدگیر سایلکس

رله های دزدگیر سایلکس داخلی هستند و مانند دزدگیر کلاسیک نیازی ندارید تا رله‌ی جداگانه تهیه کنید. البته این را باید بدانید که تعداد رله ها در دزدگیر های سری SG8 متفاوت است. دزدگیر SG8-S دارای یک رله خروجی، دزدگیر SG8-Q دارای 4 رله خروجی و نسخه ی اقتصادی آن یعنی دزدگیر  SG8-Lite رله خروجی ندارد.

  • برای اینکه بخواهید وسایل برقی بار به رله های دزدگیر سایلکس متصل کنید کافی است تا مطابق سیم‌بندی زیر اقدام کنید.
نصب رله دزدگیر سایلکس
  1. از فاز منبع تغذیه یک سیم به پایه COM رله متصل کنید.
  2. از یک پایه ی نرمالی کلوز NC یا نرمالی اوپن NO یک سیم به یک سر وسیله‌ی برقی متصل کنید.
  3. نول منبع تغذیه را نیز به سر دیگر وسیله‌ی برقی متصل کنید.

به همین سادگی سیم بندی رله را انجام دهید. البته در مرحله دوم باید دقت کنید که اگر میخواهید مدار شما به حالت عادی باز باشد، باید از حالت نرمالی اوپن یا همان پایه‌ی NO استفاده کنید.

نکته مهم در نصب وسایل برقی به رله دزدگیر سایلکس

در نصب وسایل برقی باید به میزان ولتاژ کاری و شدت جریان آن دستگاه دقت کنید تا مطابق با جریان و ولتاژ رله دزدگیر سایلکس باشد.

  • در ویدئو زیر می‌توانید تنظیمات رله دزدگیر سایلکس را ببینید البته در این ویدو نحوه ی نصب سنسور بیسیم نیز توضیح داده شده است.

تنظیمات رله دزدگیر سایلکس

منو تنظیمات رله دزدگیر سایلکس

برای تنظیمات رله از روی پنل دزدگیر سایلکس باید به سراغ منو شماره 8 یعنی 08.Option relay بروید. در قسمت اول این منو یعنی 1.View Relay می‌توانید وضعیت رله یا رله‌هایی را که ست کرده‌اید ببینید.

در قسمت بعدی یعنی 2.Edit Relay می‌توانید تنظیمات مربوط به وضیعت رله را تنظیم کنید. در ادامه وضیعت‌های مختلف رله دزدگیر سایلکس را توضیح داده‌ایم:

حالت ON/OFF، این حالت نرمال رله های دزدگیر سایلکس است که با هر بار دستور میتوانید آن را خاموش و روشن کنید. از این حالت میتوانید برای روشن کردن وسایل گرمایشی یا سرمایشی قبل از رسیدن به محل کار یا خانه استفاده کنید.

حالت Pulse، در تنظیمات حالت پالس به شما این امکان داده میشود تا برق را برای یک زمان کم ( حتی کمتر از 1 ثانیه ) وصل کنید. از این حالت بیشتر برای درب باز کن استفاده میشود.

حالت Timer، در این حالت شما میتوانیم زمانی را برای فعال ماندن رله ی دزدگیر تعیین کنید. مثلا اگر قصد دارید چراغ های خانه و محوطه را برای مدت 2 ساعت روشن کنید تا کسی از عدم حضور شما با خبر نشود، میتوانید از این مد استفاده کنید. البته این تایم را میتوانید بین 1 تا 18 ساعت تعیین کنید.

حالت Disable، در این حالت رله کاملا از مدار خارج میشود. در زمانی که نمیخواهید از رله استفاده کنید روی این حالت قرار میدهیم.

تنظیمات تحریک شدن رله در دزدگیر سایلکس ( Trigger Relay )

 تنظیمات تحریک شدن ریموت برای فعال سازی رله یکی از تنظمات مهمی است که باید انجام دهید. مثلا فرض کنید شما دستگاه حساسی را به رله متصل کرده اید و میخواهید اگر اشتباها دستتان به ریموت دزدگیر خورد، آن رله فعال نشود. میتوانید میزان حساسیت ریموت را در دزدگیر سایلکس تنظیم کنید.

این تنظیمات در قسمت 08.Option Relay در زیر منو شماره 3 یعنی 3.Trigger Delay قرار دارد. که میتوانید میزان تاخیر را به سه حالت زیر تعیین کنید.

  • Short Push؛ یعنی اگر دکمه ریموت با یک تحریک کوچک رله را فعال میکند.
  • Norm Push؛ در این حالت دکمه را باید به حالت عادی ( در حد 1 ثانیه ) نگه دارید تا رله عمل کند.
  • Long Push؛ اگر به این حالت ریموت را تنظیم کنید، باید دکمه ی ریموت را چند ثانیه نگه دارید تا تحریک شود.

اگر درب برقی پارکینگ را به رله متصل کرده اید بهتر است از حالت Long Push استفاده کنید. تا در صورت لمس اشتباهی دکمه ریموت سریعا عمل نکند.

نکته مهم؛

در دزدگیر SG8-Q سایلکس می‌توانید تمام تنظیمات بالا را به صورت جداگانه برای هر رله انجام دهید. و محدود به انتخاب یک حالت برای تمام رله‌ها نیستید.

برای تنظیم 4 منو اول دزدگیر سایلکس که شامل تاریخ/زمان، ادمین، شماره‌ها و تماس می‌شود بهتر است به سراغ مطلب «تنظیمات دزدگیر سایلکس » بروید.

برای تنظیم منو زون که همان منو شماره 5 در دزدگیر سایلکس است می‌توانید به سراغ مطلب « تنظیمات زون دزدگیر سایلکس SG8 » بروید. در آن مطلب تمام جزئیات مربوط به زون دزدگیر سایلکس مورد بررسی قرار گرفته است.

برای یادگیری چگونگی حذف و اضافه کردن ریموت در دزدگیر سایلکس و تنظیمات آن که همان منو شماره 6 می‌شود باید به سراغ مطلب «حذف و اضافه کردن ریموت دزدگیر سایلکس »

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی نحوه ی نصب دستگاه های برقی به رله دزدگیر سایلکس و سیم بندی آنها پرداختیم. و منو 08.Option Relay را با هم بررسی کردیم. این منو مربوط به رله ی دزدگیر سایلکس است که امکان تنظیمات و شخصی سازی ها را در اختیار شما قرار میدهد.

اما اگر از دزدگیر کلاسیک استفاده میکنید و میخواهید به دزدگیرتان رله اضافه کنید بهتر است به سراغ مطلب « نصب رله دزدگیر » بروید. در این مقاله علاوه بر آموزش کلی نصب رله دزدگیر، نصب رله به دزدگیر کلاسیک به صورت جداگانه و کامل نیز توضیح داده شده است.

اگر سوالی در مورد نصب و تنظیمات رله دزدگیر سایلکس یا هر مورد دیگر از دزدگیر اماکن دارید، میتوانید در بخش نظرات آن را بپرسید تا متخصصین سلکوسیستم پاسخگوی شما باشند. البته با استفاده از شماره تلفن های موجود در سایت نیز میتوانید با مشاوران ما ارتباط بگیرید و سوالاتتان را در زمینه ی دزدگیر اماکن مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشند.

4 نظر

  1. با درود
    من میخوام یک خروجی از برد دستگاه بگیرم، به این صورت که مثلا هنگام فعال کردن دزدگیر (Armed) یک یک یا صفر منطقی به من بده حالا چه در سطح ولتاژ 5 و چه 12. اگر ممکن است راهنمایی فرمایید. (به بردهای الکترونیکی و قطعات مسلط هستم.)

    1. سلام عرض ادب انجام این عملیات در دزدگیر سایلکس به دلیل نداشتن پایه نشانگر وضعیت و نداشتن چراغ وضعیت کمی سخت و میتوان گفت عملا غیرممکن است مگر از پایه های خروجی میکروکنترل موجود روی برد تست وضعیت بگیرید . که شاید یکی از آنها این خروجی را به شما بدهد که بعید میدانم

  2. سلام .آیا میشود زون ها را از وضعیت نرمالی کلوز به نرمالی اپن تغییرداد . خیلی نیاز من هست این موضوع .
    سایلکس sg8

    1. سلام عرض ادب نه متاسفانه این امر در سایلکس امکان پذیر نیست اگر دزدگیر را تهیه کرده اید . میتوانید با واحد پشتیبانی فنی در ارتباط باشید تا راه حل جایگزین برای اتصال سنسور های نرمالی اوپن را به شما معرفی کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *