چشمی بیسیم دزدگیر اماکن

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
چشمی بیسیم دزدگیر اماکن

چشمی بیسیم یکی از سنسورهای حرکتی است که برای دزدگیر اماکن میتوان از آن استفاده کرد. اما این چشمی که از نوع بی سیم است، دارای مشخصات، مزایا و معایبی است که حتما باید قبل از خرید به آنها توجه کنید. به همین خاطر سلکوسیستم در این مقاله قصد دارد تا چشمی های بی سیم دزدگیر را از زوایای مختلف بررسی کند.

فهرست مطالب

چشمی بیسیم چیست؟

چشمی بی سیم یکی از انواع سنسور های حرکتی دزدگیر اماکن است که بدون استفاده از سیم با استفاده از امواج رادئویی به پنل دزدگیر متصل میشود. که البته انواع مختلفی دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

انتخاب چشمی بی سیم دزدگیر

در انتخاب و خرید چشمی ها و کلا سنسور های بیسیم باید به دو عامل مهم زیر توجه کنید.

  • فرکانس کاری:

چشمی بیسیمی که میخرید باید با فرکانس کاری پنل دزدگیرتان مطابقت داشته باشد. یعنی اگر پنل دزدگیر شما از فرکانس 433 مگاهرتز پشتیبانی میکند، سنسور چشمی نیز باید با همین فرکانس کار کند. در غیر اینصورت امکان اتصال چشمی به دزدگیر وجود ندارد. به طور معمول در حوزه ی دزدگیر اماکن بیشتر از دو فرکانس 433 و 315 مگاهرتز استفاده میشود.

  • نوع رمزنگاری:

رمزنگاری یکی دیگر از فاکتور هایی است که در انتخاب چشمی یا سنسور های بی سیم باید به آن توجه کرد. در واقع دستگاه های بیسیم برای اینکه بتوانند امنیت خودشان را حفظ کنند، باید از نوعی رمزنگاری بین فرستنده و گیرنده استفاده کنند تا کسی در بین این ارتباط نتواند نفوذ کند و باعث خراب کاری شود. سنسور های بیسیم دزدگیر اماکن بیشتر از دو نوع رمزنگاری لرنینگ کد LearningCode و هاپینگ کد Hopping Code استفاده میکنند. البته رمزنگاری های تراکد و گیگاکد هم برای چشمی های بیسیم و پنل دزدگیر کلاسیک هم وجود دارد.

مزایا و معایب چشمی بی سیم

مزایا معایب چشمی بیسیم

سنسور های حرکتی بیسیم قطعا دارای مزایای و معایبی هستند که باید با توجه به موقعیتی که قرار است از آن استفاده کنید، آنها را در نظر بگیرید. پش بهتر است با این مزایا و معایب آشنا شوید.

  • مزایای چشمی بی سیم

سهولت اجرای فرآیند نصب، حذف سیم کشی، کاهش هزینه ی آن و همچنین حفظ نمای ظاهری اماکن از مزیت های استفاده از چشمی بی سیم است.

  • معایب چشمی بی سیم

تعویض باتری ها، نگهداری چشمی، امکان خرابکاری و یا اختلال فرکانسی از معایب چشمی های بی سیم است. که حتما باید به آنها توجه کنید.

از چشمی بی سیم در کجا استفاده کنیم؟

با توجه به مزایا و معایبی که حالا از چشمی های بی سیم میدانیم، بهتر است از این نوع سنسور ها در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد استفاده نکنیم، زیرا تعویض باتری و نگهداری آن کمی سخت میشود. و با توجه به اینکه سنسور های بی سیم ممکن است به صورت عمدی یا طبیعی ( در مجاورت با فرکانس های دیگر ) دچار اختلال شوند، بهتر است از این نوع چشمی ها در اماکن مهم استفاده نشود.

اما میتوانید از این چشمی های بی سیم برای فضای داخلی اتاق ها استفاده کنید تا اگر با مشکلی هم مواجه شد، سریعا بتوانید موارد را بررسی کنید. و اینکه با انتخاب این نوع چشمی دیگر نیازی نیست، نمای داخلی ساختمان را با کابل کشی خراب کنید.

نصب چشمی بیسیم دزدگیر اماکن

اما نصب چشمی های بیسیم نیز مانند تمام چشمی ها دارای شرایطی است که در زیر به اختصار توضیح داده شده:

  • سعی کنید چشمی را در کنج دیوار با زاویه 90 درجه نصب کنید.
  • فاصله ی مناسب با دیگر وسایل بی سیم رعایت کنید.
  • از باتری مناسب استفاده کنید. ( گاها حتی باتری تازه ولی بی کیفیت هم چشمی را دچار اختلال میکند)
  • در محیط های حساس مانند طلافروشی، بانک و … استفاده نکنید.
  • مقابل نور خورشید نصب نکنید.
  • در نزدیکی وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید.

برای اینکه شرایط دقیق نصب تمام چشمی های دزدیگر اماکن را بهترین بدانید میتوانید به صفحه ی « نصب چشمی دزدیگر » مراجعه کنید.

چشمی بیسیم دزدگیر سایلکس

تنظیمات و نصب چشمی بیسیم سایلکس

برای نصب چشمی بیسیم به دزدگیر سایلکس باید به سراغ چشمی هایی که با فرکانس 433 مگاهرتز و رمزنگاری هاپینگ کد Hopping Code کار میکنند، بروید. میتوانید از چشمی فاکس 2 شرکت کلاسیک و یا چشمی HO-13 برند هیپاس استفاده کنید. این محصول را می‌توانید در پایین ببینید.

چشمی بی سیم دزدگیر کلاسیک FOX-2

فرکانس ارتباطی

433MHZ

برد پوشش دهی چشمی

10 متر

ولتاژ کاری

9 ولت

منبع تغذیه

باتری کتابی 9 ولت

نوع کدینگ ارتباط

گیگاکد

چشمی بی سیم هیپاس HO-13

نوع چشمی

بی سیم

برد پوشش دهی

8 متر

زاویه پوشش دهی

110 درجه

ارتفاع استاندارد نصب

2.2 متر

فرکانس عملکرد

433MHz

نصب و تنظیمات چشمی بیسیم دزدگیر سایلکس

برای ست کردن چشمی بیسیم به پنل سایکلس میتوانید از ویدئو آموزشی زیر استفاده کنید.

برای این اتصال چشمی به پنل دزدگیر سایلکس مراحل زیر را طی کنید. تنظیمات این سنسور بیسیم در منو شماره 7 یعنی 07.Wireless Sens انجام می‎‌شود.

  • ابتدا باید وارد منو شماره 7 پنل دزدگیر سایکلس یعنی Wireless Sens شوید.
  • در این قسمت به سراغ زیر منو دوم یعنی Add Sensor بروید.
  • شماره سنسور را وارد کنید ( شماره نباید تکراری باشد و سعی کنید از شماره 1 شروع کنید).
  • در قدم بعدی باید شماره زون را تعیین کنید ( در قسمت چشمک زن نمایشگر پنل مشخص است).
  • عبارت Trig Sensor را که دیدید، کافی است یک لحظه چشمی را تحریک کنید تا چشمی ست شود. ( با خاموش روشن کردن از طریق باتری، حرکت جلوی آن و … میتوانید چشمی را تحریک کنید.

حالا سنسور چشمی بی سیم شما به پنل دزدگیر سایکلس متصل شده است. و می‌توانید تنظیمات زون را انجام دهید. برای یادگیری تنظیمات زون باید به مطلب «تنظیمات زون دزدگیر سایلکس » مراجعه کنید. 

تغییر وضعیت چشمی بیسیم سایلکس؛ برای فعال و غیر فعال کردن موقتی سنسور بیسیم میتوانید به زیر منو  03.Edit Sensor بروید.

حذف کردن چشمی بیسیم سایلکس؛ برای حذف سنسور هم میتوانید از زیر منو 04.Delete Sensor استفاده کنید.

غیرفعال کردن موقت چشمی بیسیم سایلکس؛ و با استفاده از زیر منو 05.Bypass Sensor میتوانید سنسوری که به مشکل خورده است را به صورت موقت از مدار خارج کنید.

البته در قسمت اول منو wireless sensor یعنی 1.View Sensors می‌توانید سنسورهای ست شده و وضیعت آنها را ببینید و بررسی کنید.

برای آشنایی با تنظیمات بخش های مختلف سایلکی میتوانید به سراغ لینک های زیر بروید:

تنظیمات دزدگیر سایلکس؛ منو شماره 1 تا 4

تنظیمات زون دزدگیر سایلکس؛ منو شماره 5

حذف و اضافه کردن ریموت سایلکس؛ منو شماره 6

نصب و تنظیمات رله دزدگیر سایلکس؛منو شماره 8 

نصب چشمی بیسیم دزدگیر کلاسیک

نصب چشمی بیسیم به دزدگیر کلاسیک

برای ست کردن چشمی بی سیم به دزدگیر کلاسیک میتوانید از چشمی همین برند یعنی چشمی کلاسیک Fox 2 استفاده کنید. برای این اتصل میتوانید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا درب چشمی را باز کنید و باتری را متصل کنید.
  • فیوز AUX را از روی برد پنل دزدیگر جدا کنید.
  • دکمه ی LRN روی برد دزدگیر را نگهدارید.
  • چشمی را تحریک کنید. ( LED روی چشمی با تحریک کردن باید روشن شود )

اگر مراحل را درست انجام داده باشید، دستگاه با یک بوق کوتاه اتصال چشمی را گزارش میدهد. و در پایان حواستان باشد که فیوز AUX را سر جایش قرار دهید.

تنظیمات چشمی بی سیم در دزدگیر کلاسیک

در حالت نرمال این سنسور روی زون 2 دستگاه ست می‌شود. برای اینکه بخواهید این چشمی را روی زون 3 داشته باشید. باید مطابق شکل جامپر A1 را به A0 تغییر دهید.

برای اینکه بخواهید مصرف باتری شما نیز کمتر باشد میتوانید جامپر تایم چشمی بی سیم را از 5 ثانیه که در حالت عادی قرار دارد، بر روی 5 دقیقه قرار دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله با چشمی بی سیم دزدگیر و انواع اون آشنا شدیم. ما سعی کردیم تا تنظیمات مختلف و انواع چشمی های بی سیم رو به شما معرفی کنیم تا در هنگام خرید با مشکلی مواجه نشید. البته نحوه ی نصب چشمی بیسیم روی پنل دزدگیر سایکلس SG8 و دزدگیر کلاسیک Z4 Ultra رو هم توضیح دادیم تا کارتان راحت تر بشود.

هر سوالی در مورد انتخاب و نصب چشمی بیسیم داشتید، میتوانید در بخش نظرات همین مقاله بپرسید تا متخصصین سلکوسیستم پاسخگوی شما باشند. البته با استفاده از شماره های موجود در سایت نیز میتوانید با کارشناسان سلکوسیستم ارتباط بگیرید و سوالاتتان را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *