خرابکاری در دزدگیر اماکن

Picture of صادق سمامی
صادق سمامی
یک نفر در حال فرار بعد از خرابکاری دزدگیر اماکن

قطعا تمام کسانی که از دزدگیر اماکن استفاده میکنند یا قصد تهیه دزدگیر را دارند، با نگرانی هایی روبه رو هستندکه بیشتر این نگراهی ها از جانب نفوذپذیری و خرابکاری در سیستم دزدگیر اماکن توسط سارق است. به همین منظور سلکوسیستم در این مقاله تلاش کرده تا تمام راه های نفوذ به سیستم دزدگیر و نگرانی ها را بررسی و در صورت نیاز راه‌های مقابله را به شما ارئه بدهد تا از بوجود آمدن مشکلات جلوگیری کنید.

فهرست مطالب

اگر سارق برق را قطع کند آیا دزدگیر کار میکند؟

در صورتی که از باتری برای دزدگیرتان استفاده نکنید، دزدگیر شما غیرفعال میشود. وجود باتری در مواقع اینچنینی که برق قطع میشود میتواند دزدگیر را گاها تا 2 روز روشن نگه دارد. برای آشنایی با اهمیت وجود باتری در دزدگیر اماکن، حتما به مطلب « باتری دزدگیر اماکن » سر بزنید.

اگر سارق کابل سنسور ها را قطع کند چه میشود؟

بریدن سیم دزدگیر اماکن

این یکی از پر تکرار ترین سوالهاست پس ابتدا به این توضیح توجه کنید. مدار اکثر سنسور ها به صورت نرمال بسته (Normal Close = NC) است و با تحریک شدن سنسور مدار باز شده و دزدگیر را فعال میکند.

پس اگر سارق کابل یک سنسور را قطع کند، باز هم مدار آن سنسور باز شده و هشدار های دزدگیر فعال میشوند. پس جای نگرانی نیست.

اگر سارق کابل تلفن را قطع کند چه میشود؟

کابل تلفن شهری یکی از راه های رساندن هشدار ( از طریق تماس ) به صاحب خانه است. و دسترسی راحت برای قطع کردن خط تلفن یکی از مشکلات این مورد است. برای اینکه با این مشکل روبرو نشوید، میتوانید از دزدگیر های سیمکارتی استفاده کنید. این دزدیگر ها به شما امکان این را میدهند تا با استفاده از شبکه تلفن همراه هم SMS هشدار را دریافت کنید و هم تماس را داشته باشید.

البته آنتن دهی و پوشش شبکه سیمکارت در منطقه مورد استفاده و نکات دیگری نیز وجود دارند که میتوانید همگی آنها را در مطلب « دزدیگر سیمکارتی اماکن » بخوانید. ما تمام نکات استفاده از دزدگیر سیمکارتی را در آن مقاله توضیح داده ایم.

دستکاری سنسورها در زمان غیرفعال بودن دزدگیر

این بستگی به شما و سنسور مورد نظرتان دارد که آیا سنسور دارای سوییچ تمپر است و آیا نصاب آن را فعال کرده است؟

برخی از سنسورها مانند چشمی دزدگیر و بیم خطی دارای یک سوییچ ضد خرابکاری به نام تمپر هستند. این سوییچ با باز شدن درب چشمی، بیم خطی و… سریعا هشدار های دزدگیر را فعال می‌کند. و عملا امکان خرابکاری در سنسور با باز کردن درب آن امکان ناپذیر میکنند.

سوییچ تمپر دزدگیر

سوییچ تمپر سنسور چشمی دزدگیر اماکن

سوییچ تمپر با استفاده از یک ترمینال و کابل جداگانه به پنل دزدگیر متصل می‌شود. و از آنجایی که متصل نکردن آن در راه اندازی اولیه مشکلی ایجاد نمیکند، ممکن است برخی از نصب کننده ها به آن توجهی نکنند که پیشنهاد می‌کنم حتما از آنها بخواهید تا سوییچ تمپر را برایتان وصل و فعال کنند. 

اگر خودتان قصد دارید سوییچ تمپر را متصل کنید باید بدانید که تمپر به زون 24 ساعته متصل می‌شود و پیوسته فعال است. برای آشنایی بیشتر با زون 24 ساعته و تمپر پیشنهاد میکنم نگاهی به مطالب « زون 24 ساعته » و «تمپر سنسور دزدگیر » بیاندازید.

آیا سیستم بی سیم قابل هک است؟

نماد هکری که یک چشمی بیسیم را در دست گرفته

در واقع هیچ سیستم ایمنی، کاملا امن نیست و همیشه احتمال هک شدن و یا مختل شدن وجود دارد. اما چاره چیست؟

در ابتدا بگوییم که بهتر است از سنسور های بیسیم در اماکن مهم مانند بانک، طلافروشی و … به هیچ وجه استفاده نشود. اما اگر در اماکن دیگر قصد استفاده از سیستم های بیسیم را دارید بهتر است به سراغ تجهیزاتی بروید که از رمزنگاری قدرتمندی برخودار هستند. مثلا در سنسور های دزدیگر بهتر است از سیستم هایی استفاده کنید که از رمزنگاری هاپینگ کد ( Hopping Code ) بهره میبرند. این رمزنگاری با استفاده از یک کد در یک فرکانس کار نمی‌کند و با ایجاد چندین کد در لحظه برای ارسال پیام استفاده می‌کند و همین باعث شده تا کار ردیابی کد و تکرار آن سخت شود.

اما مشکل دیگری که در سیستم بیسیم وجود دارد، اختلال بین فرکانس های امواج مختلف است. ساده بگوییم امواج مختلف بر یکدیگر تاثیر دارند و اگر سنسور در کنار منبع امواج رادیویی دیگری قرار بگیرد ممکن است دچار اختلال شود.

پس دوباره پیشنهاد میکنیم، تنها در صورتی که امکان کابل کشی برایتان مقدور نبود به سراغ سنسور ها و سیستم های بی سیم بروید.

نکته ای که در هک یا اختلال در دزدگیر بی سیم وجود دارد این است که، بیشتر سارقان به فکر اختلال در امواج سیستم دزدگیرتان هستند. زیرا کپی کردن کد های سیستم بیسیم نیازمند تجهیزاتی است که قیمت بالا و نیاز به تخصص دارد.

اگر ریموت دزدگیر را گم کردیم باید چکار کنیم؟

یک مرد که به ریموت و اینکه آن را کجا گذاشته فکر میکند

ریموت دزدگیر، کلید ایمنی دزدگیر شماست که با افتادن به دست افراد دیگر، ممکن است دردسر بزرگی برایتان درست کند. البته جای نگرانی نیست و بهتر است سریعا ریموت گم شده را از پنل دزدیگر خودتان حذف کنید و دسترسی را آن بگیرید.

برای اینکه بتوانید به راحتی ریموت را از پنل دزدیگر حذف کنید ما دو مقاله تهیه کرده ایم که با توجه به تفاوت حذف ریموت در دزدیگر سایکس و کلاسیک آن را به شما ارائه میدهیم. برای دزدیگر سایلکس به مطلب « حذف و اضافه کردن ریموت دزدیگر سایلکس » و برای دزدیگر کلاسیک به مطلب « حذف و اضافه کردن ریموت دزدیگر کلاسیک » مراجعه کنید.

پیشنهاد نویسنده

اختلال در سیستم دزدیگر ممکن است برای همه ی برند ها پیش بیاید، شاید در بعضی برندها کمتر و در بعضی برندها بیشتر. اما موضوعی که مهم است، سطح امنیت بالا و تنظیمات آسان برای یک دزدگیر است. دزدگیر های برند سایلکس، از رمرنگاری “هاپینگ کد” برای تجهیزات بیسیم استفاده میکند، که نشان دهنده ی امنیت خوب این دزدگیر است. همچنین تنظیمات این دزدگیر بسیار قابل درک و ساده است که با یک بار آموزش میتوانید آن را یاد بگیرید.

اما اگر قصد دارید با دزدگیر های سایر برند ها نیز آشنا شوید حتما به مقاله ی « بهترین برند دزدگیر اماکن » سر بزنید.

نتیجه گیری

ما در این مطلب تلاش کردیم تا خطراتی مانند خرابکاری یا دستکاری در سیستم دزدگیر اماکن را بررسی کنیم. اما مشکلات و خرابکاری های دزدگیر اماکن نیز با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت می‌کنند. پس ما این مطلب را پیوسته آپدیت میکنیم و از شما نیز میخواهیم مشکلات موجود در دزدگیرهای اماکن را برایمان بنویسید تا با هم بررسی کنیم.

شما میتوانید از طریق نظرات همین صفحه مشکلات خودتان را مطرح کنید تا مشاوران ما در رفع مشکل به شما کمک کنند. البته با استفاده از شماره تلفن های موجود در سایت نیز میتوانید با متخصصین سلکوسیستم ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *